Ny innovation av havre – Fazer bygger en xylitolfabrik för 40 miljoner euro i Lahtis

Fazer återinför xylitoltillverkningen i Finland och bygger en xylitolproduktionsanläggning som använder havreskal som råvara i Lahtis. Fabriken utnyttjar en biprodukt från malningsprocessen för att med hjälp av den senaste tekniken framställa xylitol av skalen, Detta är ett utmärkt exempel på en modern innovation inom cirkulär ekonomi. Xylitolmarknaden förväntas växa. Fazers mål är att nå marknader i norra Europa och internationellt med denna växtbaserade råvara av  finländskt ursprung.

Fazer fortsätter att utveckla sin verksamhet och träder in på xylitolmarknaden genom att investera 40 miljoner euro i Finland, i en produktionsanläggning som framställer xylitol av havreskal. Investeringen kommer att stärka Fazers ställning som en föregångare inom mervärdesskapande spannmålsprodukter. Stora mängder havreskal uppstår som en biprodukt i malningsprocessen. Havreskal innehåller xylos, som kan användas för framställning av xylitol.

”Det handlar om en innovation som kombinerar patenterbar ny teknik, hälsosammare alternativ för konsumenterna och ett utmärkt exempel på en innovativ lösning inom cirkulär ekonomi. Vi tror att det kommer att finnas intresse även utanför Finland och Norden, till och med globalt, för xylitol som kommer från en växtbaserad nordisk råvara med nordiskt ursprung. Vi har planer på att också utöka xylitolproduktionen till vår kvarn i Sverige. Jag är stolt över detta exempel på kreativitet på Fazer, och vi är entusiastiska över de nya möjligheter vi står inför”, säger Christoph Vitzthum, Fazers koncernchef.

Växtbaserade produkter och lösningar är strategiska tillväxtområden för Fazer

Fazer investerar i utveckling av nya produktionstekniker och -lösningar. Framställning av xylitol ur havreskal är en sann innovation, som tillämpar en helt ny teknik. Produktionsprocessen är unik tack vare råvaran som, hittills, inte har utnyttjats kommersiellt. För närvarande används havreskal i huvudsak för energiproduktion.

Xylitolfabriken kommer att uppföras bredvid Fazers havrekvarn på tomten i Lahtis. Fabriken blir världens första xylitolproduktionsanläggning som är fullständigt integrerad i råvaruproduktionen. Den kan tillverka många olika former av xylitol och stöder marknadsbehoven inom livsmedels-, kosmetika- och läkemedelsindustrin.

Xylitolmarknaden växer

Moderna konsumenter vill ha hälsosammare alternativ som kan ersätta raffinerat vitt socker. Xylitol har utmärkt potential för framtida produktutveckling. Marknaden för xylitol växer och Fazers mål är att vara den enda xylitoltillverkaren som använder växtbaserad råvara av finländskt ursprung. Dessutom är xylitol en viktig ingrediens för Fazers konfektyrverksamhet. Fazer är det enda företaget som tillverkar tuggummi i Finland.

Fazer publicerade de första nyheterna om investeringen i Lahtis i januari. Investeringen infaller 2019–2020. Den kommer att skapa 30 nya arbetstillfällen på Fazer i Lahtis och även sysselsätta människor indirekt. Arbetet på Fazers tomt i Lahtis inleddes i februari 2019.

Fazer eftersträvar ytterligare tillväxt i norra Europa och internationellt

Hållbarhet är en ständigt ökande trend och konsumenterna visar allt större intresse för växtbaserade lösningar. Fazer utvecklar sin verksamhet och produktportfölj med särskilt fokus på tillväxt och konsumenttrender. Fazers mål är att omvandlas till ett modernt hållbart matföretag. I linje med företagets strategi eftersträvar Fazer ytterligare tillväxt i norra Europa och internationellt, och investeringen i Lahtis stöder denna strategiska riktning. Xylitolfabriken kommer att ingå i affärsområdet Fazer Lifestyle Foods.

Under de senaste tre åren har Fazer totalt investerat cirka 195 miljoner euro, varav 136 miljoner euro i Finland.

Några fakta om xylitol

• Industriell produktion av xylitol är en finländsk innovation.
  • I Finland inleddes industriell produktion av xylitol 1975.
  • De mest populära xylitolprodukterna är tuggummi och pastiller.
  • Xylitol är ett sötningsmedel som framställs ur xylos, som finns i vissa träd och växter, t.ex. björk, bok, majs och bär.
  • Xylitol har lågt kaloriinnehåll (60 % av kaloriinnehållet i socker), men är lika sött som socker.
  • Xylitol har ett hälsopåstående som godkänts av Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet (EFSA).
  • Många tandläkarförbund världen över rekommenderar daglig användning av xylitol för att minska risken för karies.
  • Fazer är den enda inhemska tillverkaren av xylitoltuggummi i Finland.

För intervjuer, vänligen kontakta:

Taina Lampela-Helin, kommunikationschef, Fazer-koncernen, taina.lampela-helin@fazer.com, tfn +358 40 668 4600

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact