Ny virtuell upplevelse med Mignon-tema på Fazer Experience

Mitt under de mest brådskande julförberedelserna har Fazer redan siktet inställt på påsken. Tillverkningen av de unika Mignon-äggen börjar nämligen i november. Nu finns det möjlighet att ta del av hur tillverkningen går till i form av en helt ny virtuell upplevelse på besökscentret Fazer Experience, som förra året hade över 200 000 besökare och i år en tillväxt på över 15 %.

Medan tomtenissarna fortfarande jobbar för högtryck och julstämning råder på Fazer Experience, har man på Fazers chokladfabrik i Vanda redan siktet inställt på påsken. Tillverkningen av Fazers ikoniska nougatägg Mignon har nämligen börjat redan i november – och på utställningen på besökscentret finns det nu möjlighet att själv få uppleva hur tillverkningen går till.

Ny virtuell spelupplevelse ger en inblick i verkligheten

Besökscentret Fazer Experience, som öppnade 2016, har hela tiden ökat i popularitet. I fjol var det totala antalet besökare över 200 000 och i år har besökarantalet ökat med över 15 procent. Nästan hälften av besökarna deltar i en guidad rundtur.
”Det finns ett särskilt stort intresse för vad som pågår på Fazers fabriker och därför vill vi erbjuda besökarna en inblick i arbetet på olika sätt. En virtuell upplevelse har ingått i rundturen på besökscentrets utställning från första början, men nu har vi förnyat den helt och hållet”, berättar Anu Kokko, direktör för besökscentret Fazer Experience.

”Tillverkningen av Mignon-ägg kräver professionell hantverksskicklighet och gedigen erfarenhet. Den virtuella upplevelsen ger en liten inblick i detta krävande arbete. Besökarna får se sin egen plats på Mignon-linjen och pröva på hur Mignon-äggen fylls med hjälp av VR glas och en kontroll – naturligtvis med så lite svinn som möjligt och med beaktande av hållbarhetsaspekten”, säger Anu Kokko.

Det går också att ta del av Fazer-världen på traditionella skärmar. På skärmar visas bland annat hur Fazer Yosa-havremellanmål och Fazers karelska piroger tillverkas. Det är inte sällan man hör besökare säga: ”Wow, Fazer är så mycket mer än jag hade kunnat tro!”

Varje Mignon-ägg tillverkas för hand

Mignon är inte ett chokladägg, utan en delikatess som innehåller 52 g mandelnougatfyllning och som har tillverkats alltsedan 1896. Karl Fazer hade sett hur liknande ägg tillverkades i Tyskland och bestämde sig för att börja tillverka sådana även i Finland. Tillverkningen av Mignon-ägg är ett verkligt prov på hantverksskicklighet, och därför valde Karl Fazer ut medarbetarna med de flinkaste fingrarna och det största tålamodet till äggtillverkningen på fabriken. Numera sysselsätter Mignon-linjen cirka 40 experter från november till mars. Under ett skift tillverkas cirka 10 000 ägg och totalt tillverkas cirka 1,6 miljoner Mignon-ägg om året.

Mer information om Mignon:

Tryckfärdiga bilder:
https://fast.fazer.com   Public Image Bank > Fazer Experience Visitor Centre

Mer information och bokningar:
www.visitfazer.com
visitfazer@fazer.com  #visitfazer

Anu Kokko, direktör, besökscentret Fazer Experience, tfn +358 40 504 2746
Fazersvägen 6, 01230 Vanda
Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com
E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact