Ny virtuell upplevelse med Mignon-tema på Fazer Experience

Mitt under de mest brådskande julförberedelserna har Fazer redan siktet inställt på påsken. Tillverkningen av de unika Mignon-äggen börjar nämligen i november. Nu finns det möjlighet att ta del av hur tillverkningen går till i form av en helt ny virtuell upplevelse på besökscentret Fazer Experience, som förra året hade över 200 000 besökare och i år en tillväxt på över 15 %.

Medan tomtenissarna fortfarande jobbar för högtryck och julstämning råder på Fazer Experience, har man på Fazers chokladfabrik i Vanda redan siktet inställt på påsken. Tillverkningen av Fazers ikoniska nougatägg Mignon har nämligen börjat redan i november – och på utställningen på besökscentret finns det nu möjlighet att själv få uppleva hur tillverkningen går till.

Ny virtuell spelupplevelse ger en inblick i verkligheten

Besökscentret Fazer Experience, som öppnade 2016, har hela tiden ökat i popularitet. I fjol var det totala antalet besökare över 200 000 och i år har besökarantalet ökat med över 15 procent. Nästan hälften av besökarna deltar i en guidad rundtur.
”Det finns ett särskilt stort intresse för vad som pågår på Fazers fabriker och därför vill vi erbjuda besökarna en inblick i arbetet på olika sätt. En virtuell upplevelse har ingått i rundturen på besökscentrets utställning från första början, men nu har vi förnyat den helt och hållet”, berättar Anu Kokko, direktör för besökscentret Fazer Experience.

”Tillverkningen av Mignon-ägg kräver professionell hantverksskicklighet och gedigen erfarenhet. Den virtuella upplevelsen ger en liten inblick i detta krävande arbete. Besökarna får se sin egen plats på Mignon-linjen och pröva på hur Mignon-äggen fylls med hjälp av VR glas och en kontroll – naturligtvis med så lite svinn som möjligt och med beaktande av hållbarhetsaspekten”, säger Anu Kokko.

Det går också att ta del av Fazer-världen på traditionella skärmar. På skärmar visas bland annat hur Fazer Yosa-havremellanmål och Fazers karelska piroger tillverkas. Det är inte sällan man hör besökare säga: ”Wow, Fazer är så mycket mer än jag hade kunnat tro!”

Varje Mignon-ägg tillverkas för hand

Mignon är inte ett chokladägg, utan en delikatess som innehåller 52 g mandelnougatfyllning och som har tillverkats alltsedan 1896. Karl Fazer hade sett hur liknande ägg tillverkades i Tyskland och bestämde sig för att börja tillverka sådana även i Finland. Tillverkningen av Mignon-ägg är ett verkligt prov på hantverksskicklighet, och därför valde Karl Fazer ut medarbetarna med de flinkaste fingrarna och det största tålamodet till äggtillverkningen på fabriken. Numera sysselsätter Mignon-linjen cirka 40 experter från november till mars. Under ett skift tillverkas cirka 10 000 ägg och totalt tillverkas cirka 1,6 miljoner Mignon-ägg om året.

Mer information om Mignon:

Tryckfärdiga bilder:
https://fast.fazer.com   Public Image Bank > Fazer Experience Visitor Centre

Mer information och bokningar:
www.visitfazer.com
visitfazer@fazer.com  #visitfazer

Anu Kokko, direktör, besökscentret Fazer Experience, tfn +358 40 504 2746
Fazersvägen 6, 01230 Vanda
Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com
E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact

Yrityksestä

Fazer-koncernen Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Northern Magic. Made Real.