Nya, praktiska Fazer Aito-havredrycksförpackningar lanseras i butik vid årsskiftet

Fazer Aito Havredryck och Barista får nya, mer praktiska och nästan helt växtbaserade förpackningar. Förpackningarna har skruvkork som tillverkas av ett sockerrörsbaserat material. Användningen av fossil plast har minskats till en tredjedel jämfört med materialet i den nuvarande Fazer Aito Barista förpackningen och förpackningens koldioxidavtryck minskar med över 20 procent*. Förpackningsmaterialet består till 70 procent av kartong och till 17 procent av sockerrörsbaserad plast. Sammanlagt är 87 procent av materialet i förpackningen förnybart och växtbaserat.

Kaslink Aito är nu Fazer Aito

Fazer är en föregångare inom havreprodukter och satsar stort på havre i många produktkategorier. Efterfrågan på havredrycker ökar både i Finland och på exportmarknaderna. Varumärket Kaslink Aito har under 2020 ersatts med Fazer Aito på förpackningarna, och de sista gamla materialen förbrukas i produktionen i december.

Det var ett omfattande projekt att omprofilera alla Aito-produkter, eftersom det gällde hela sortimentet från havredrycker till havregurtar och matlagningsprodukter. För konsumenterna har det varit lätt att hitta produkterna även efter varumärkesbytet, eftersom förnyelsen var diskret och vi bibehöll de bekanta färgerna och elementen, säger Susanna Kallio, varumärkes- och kategorichef på Fazer.

Investeringar i Koria tillgodoser den ökande konsumentefterfrågan

Fazer Aito-havredryckerna förpackas i de nya förpackningarna på Fazers fabrik i Koria, där en ny förpackningslinje planenligt driftsattes i november. Investeringen är en del av Fazers stora satsning på utveckling av havrebaserade produkter. I juni meddelade Fazer att företaget kommer att investera över 10 miljoner euro i fabriken i Koria inom ett års tid. Förpackningslinjen är en del av detta investeringsprogram.

Monteringen och driftsättningen av den nya linjen har förlöpt utan fördröjningar trots det rådande exceptionella läget. Förpackningsinvesteringen tillgodoser den ökande efterfrågan på havredrycker. Miljövänlighet och användarvänlighet påverkar konsumenternas köpbeslut, och nu kan Fazer leva ännu bättre upp till dessa förväntningar hos konsumenterna.

Vi har väntat med spänning på att driftsätta linjen, och det känns jättebra att kunna erbjuda konsumenterna en ny och ännu miljövänligare förpackning. Den rundade formen gör förpackningen bekvämare att använda än den gamla tegelstensformade modellen. Korken är lättare att öppna, du kan hälla utan spill och förpackningen är lättare att platta till för återvinning. Den nya formen på Fazer Aito Barista enlitersförpackningen är också mer ändamålsenlig för våra café- och restaurangkunder. Förpackningen har mindre bottenyta och tar därför mindre plats i säljdisken, säger Susanna Kallio.

Fazer Aito-havredryckerna med lång hållbarhet bidrar till minskat svinn

I detaljhandeln säljs havredrycker både i kylhyllan och i rumstemperatur. Förpackningsförnyelsen gäller Fazer Aito-havredryckerna i enlitersförpackning som kan förvaras i rumstemperatur.

De kylförvarade havredryckerna är ett nyare tillskott på marknaden, vi lanserade de första kylförvarade Aito-produkterna i butik 2017. Förpackningarna som förvaras i rumstemperatur är fortsatt populära, eftersom de sparar kylutrymme i både privathushåll och professionella kök. Dessa produkter med särskilt lång hållbarhet bidrar också till att minska svinnet i situationer där åtgången varierar, säger Kallio. De nya Fazer Aito-förpackningarna lanseras i butik i december–januari och först ut är Fazer Aito Barista Havredryck i enlitersförpackning.
*Källa: Tetra Pak/Carbon Trust, Carbon footprint report

Fazers fabrik i Koria i korthet

Fazers fabrik i Koria i Kymmenedalen grundades 2001. Fabriken i Koria som tidigare var känd under namnet Kaslink övergick i Fazers ägo i augusti 2019. Den moderna produktionsanläggningen som utnyttjar förnybar energi ligger i Kouvola vid Kymmene älvs strand. Fabriken sysselsätter 170 personer.

Ytterligare information

Susanna Kallio, varumärkes- och kategorichef, Fazer Lifestyle Foods, susanna.kallio@fazer.com, tfn +358 40 546 2885

Susanna Brummer, Brand Communications Manager, Fazer Lifestyle Foods, susanna.brummer@fazer.com, tfn +358 40 742 9495

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn +358 40 668 2998 och e-post media@fazer.com.

Bilder för redaktionellt bruk: https://www.fazergroup.com/fi/medialle

Kuvapankki - Media_Press - Finland - Fazer Aito uudet kaurajuomapakkaukset 2021

Fazer Aito

Fazer Aito är en produktfamilj som gör det enkelt att ersätta olika mjölkprodukter med ett havrebaserat alternativ. Produktfamiljen Fazer Aito erbjuder havrebaserade alternativ inom drycker, mellanmål, bakning och matlagning. Alla Fazer Aito-produkter tillverkas av finländsk havre med så liten belastning på naturen som möjligt. www.fazeraito.fi