Nya Fazer Café Runebergsgatan öppnar i Tölö

Tisdagen den 18 oktober 2022 öppnar Fazer ett nytt Fazer Café på Runebergsgatan 32 i Tölö i Helsingfors. Det 20:e Fazer Caféet i ordningen erbjuder gästerna en helhetsmässig upplevelse bestående av högklassiga produkter, förstklassig service och en unik miljö som är karaktäristisk för Tölö.

Caféet med plats för 68 gäster ökar Tölös dragningskraft

Tölö är en av Helsingfors mest kända stadsdelar, och för Fazer Caféernas gäster är Tölö en mycket välbekant plats. Mittemot Tölö bibliotek, i korsningen av Topeliusgatan och Eino Leinos gata, ligger nämligen Fazer Café Tölö som öppnade 2018.

”Vi fortsätter att utöka vår caféverksamhet. Sommaren 2022 öppnade vi caféer på Bulevarden och Annegatan. Tillgänglighet är viktigt för våra gäster. Vi tror att nya Fazer Café Runebergsgatan kommer att liva upp Främre Tölö och bidra till att skapa en ännu mer positiv bild av stadsdelen. I och med det nya Fazer Caféet får våra gäster njuta av högklassiga caféprodukter, förstklassiga varumärken och en positiv kundupplevelse”, berättar Miika Kostilainen, VD för Fazer Retail Finland och ansvarig för Fazer Cafés.

Nya Fazer Café Runebergsgatan ligger i gatuplanet och är lättillgängligt från många väderstreck. Caféet rymmer 68 gäster och är öppet alla dagar i veckan.

Den populära Fazer Blå-chokladtårtan finns enbart på Fazer Caféerna

Fazer Caféernas specialitet är egna tårtor, som den nya Fazer Blå-chokladtårtan, och kaffedrycker med smaker från välbekanta konfektyrvarumärken, Fazer Blå Cappuccino och Geisha Latte. Älskade Fazer Blå fyller 100 år i år och för att fira jubileumsåret har man lanserat en chokladtårta som är överdragen med Fazer Blå-choklad och fylld med sammetslen chokladganache och krossad Fazer Blå-choklad. Under hösten har chokladtårtan blivit den mest sålda tårtan genom tiderna.

”Våra kunder uppskattar färska råvaror, läcker smak och kvalitet. Vi prioriterar inhemska råvaror alltid när det är möjligt med hänsyn till pris, kvalitet och tillgång. Hos oss kan du avnjuta en läcker frukost, lunch eller klassiska bakverk, eller köpa med dig färdigpackade sallader, rågrötar och smoothies. Det är en hederssak för oss på Fazer Café Runebergsgatan, liksom för hela vår kedja, att tillmötesgå våra kunder med en förstklassig, omtänksam service”, säger Kostilainen.

Fazer Café-kedjan ökar i popularitet bland personer under 35 år

Enligt en färsk undersökning (undersökningsföretaget Nepa Insights Oy, Fazer Café-varumärkesundersökning, 2022) har den spontana kännedomen om cafékedjan ökat kraftigt på fem år. Likaså är det allt fler personer under 35 år som besöker caféerna, samtidigt som personer i andra ålderskategorier är lika frekventa besökare som tidigare.

Finlands 20:e och Helsingfors 14:e Fazer Café på Runebergsgatan bygger vidare på den legendariska historia som Karl Fazer inledde för 131 år sedan då han grundade sitt fransk-ryska konditori på Glogatan i Helsingfors. Karl Fazer var en fördomsfri konditor vars mod och entreprenörsanda alltjämt styr familjeägda Fazers verksamhet.

Utöver huvudstadsregionen finns det Fazer Caféer i Tammerfors och Åbo.

Fazer Café Runebergsgatan 32, 00100 Helsingfors

Öppettider: mån–fre 7.30–20, lör 9–19, sön 10–18

Miika Kostilainen, VD, Fazer Retail Finland, miika.kostilainen@fazer.com, tfn +358 40 486 9832

Taina Lampela-Helin, kommunikationschef, Fazer-koncernen, taina.lampela-helin@fazer.com, tfn +358 40 668 4600

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Webbplats: https://www.fazer.fi/fazer-cafe/kahvilat/fazer-cafe-runeberginkatu/

#fazercafe #suomalaistahyvää #Northernmagicmadereal

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 6 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter och vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och ytterligare till ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2021 uppgick till 1,1 miljarder euro.

Lainaukset

Vi fortsätter att utöka vår caféverksamhet. Sommaren 2022 öppnade vi caféer på Bulevarden och Annegatan. Tillgänglighet är viktigt för våra gäster. Vi tror att nya Fazer Café Runebergsgatan kommer att liva upp Främre Tölö och bidra till att skapa en ännu mer positiv bild av stadsdelen. I och med det nya Fazer Caféet får våra gäster njuta av högklassiga caféprodukter, förstklassiga varumärken och en positiv kundupplevelse.
Miika Kostilainen, VD för Fazer Retail Finland och ansvarig för Fazer Cafés