Nyheter från Fazer Bageri: Reissumies lanserar tunnbröd av råg i butikerna och 70-åriga Domino får en bakelse uppkallad efter sig

Fazers mest efterlängtade brödnyheter i vinter är Reissumies rågtunnbröd bakat på surdeg och förnyade Fazer Puikula Kaura som bakas av inhemskt mjöl på Fazers bageri i Vanda. Fazer Puikula Kaura bakas på den nya, energieffektiva linjen för bitbröd som blev färdig hösten 2022. På våren firar vi också Dominos 70-årsdag med en jubileumsbakelse. De välkända och älskade säsongerna för oss mot sommaren. Smaka på vinterns alla delikatesser nedan.

Tunnbröd bakat på råg och havrebröd på ett energieffektivt sätt i Vanda

Oululainen Reissumies råg tunnbröd 6 st. 270 g

Reissumies nyhet är ett fiberrikt och läckert rågtunnbröd bakat på surdeg, som innehåller rikligt med hälsosam och läcker fullkornsråg. Tunnbrödet bakas av inhemsk spannmål på bageriet i Vanda. Rågtunnbrödet har Gott från Finland-märket. Laktosfri, mjölkfri och fiberrik. I butikerna fr.o.m. 30.1.2023.

Fazer Puikula Kaura 9 st. 550 g
Fazer Puikula Kaura 6 st. 365 g

Havrebrödens marknadsledare* Fazer svarade på den ökade efterfrågan på havrebröd genom att investera i en linje för bitbröd med toppmodern teknik som minskar CO2-utsläppen från Fazers bagerier. Nu bakas även det nya Puikula-brödet på ett energisnålare sätt i Vanda. Läckra nya Puikula Kaura innehåller så mycket som 74 % havre av brödets spannmål och förpackningen ger ett tips om den miljövänligare bakningen. Gott från Finland-märket. Mjölkfri, laktosfri och fiberrik. I butikerna fr.o.m. 30.1.2023.

Fazer Glutenfri Ostsemla 3 st. 215 g

Den här glutenfria semlan passar till både frukost och när du vill unna dig något extra gott, och behöver inte nödvändigtvis ett pålägg tack vare ostsmaken. Semlorna förblir mjuka länge. Bakas i Fazers glutenfria bageri i Lahtis och märkt med Nyckelflaggan. Laktosfri, glutenfri, äggfri, sojafri och innehåller fibrer. I butikerna fr.o.m. 30.1.2023.

Domino fyller 70 år – nu ska vi fira!

Fazer Domino Vaniljmoussebakelse 2 st. 160 g

Det klassiska varumärket Domino har varit finländarnas favorit ända sedan 1953. I år firar vi Dominos 70-årsdag med en ny bakelse. Domino-vaniljmoussebakelsen är en perfekt kombination av chokladkex och vaniljfyllning. I butikerna fr.o.m. 30.1.2023.

Butiksgräddade och frysta

Fazer Äppelmunk 12 x 92 g (djupfryst)
Fazer Äppelmunk 92 g (butiksgräddad)

Nu finns Fazers läckra äppelmunk som butiksgräddad och djupfryst, fylld med rikligt med finländarnas älskade äppelsylt. Bakas i Fazers bageri i Vanda, märkt med Nyckelflaggan. I butikerna fr.o.m. början av januari. Kan innehålla mjölk. Laktosfri.

Fazer Tjinuskirutor 405 g (djupfryst)

Det välbekanta bakverket på kaffebordet får en ny twist med tjinuskiglasyr. Klar efter upptining. Laktosfattig.

Fazer Mockarutor 380 g (djupfryst)

Kaffesmakande delikatess som alla finländare gillar. Klar efter upptining. Laktosfri.

Säsongerna lider mot vår

Oululainen Pullava Apelsinkvarglängd 400 g

Vårens säsongslängd har en fräsch smakkombination av apelsin och kvarg som passar utmärkt till våren. Den här läckerbiten bakas i Fazers bageri i Lahtis och är märkt med Nyckelflaggan. Laktosfattig. I butikerna under en begränsad tid 30.1–22.4.2023.

Fazer Auringonpaiste rulltårta 485 g

Fazer Auringonpaiste hänför alla med sin soldränkta smakkombination av fräsch mango och sammetslen vit choklad. Rulltårtans smak- och färgnyanser passar till vårens läckra stunder. I butikerna under en begränsad tid 2.1–22.4.2023.

Fazer Runebergstårta 2 st. 208 g

Marknadens läckerbit, Runebergstårtan. Fazers Runebergstårta får sin härliga smak och läckra, saftiga konsistens tack vare att smeten innehåller hackad mandel och tårtan fuktas med rom. Tårtan kronas med en klick hallonsylt. I butikerna under en begränsad tid 2.1–4.2.2023.

Fazer Glutenfri Runebergstårta 2 st. 155 g

Traditionell säsongsprodukt med syltfyllning – nu utan mandel så att även mandelallergiker kan njuta av delikatessen. Runebergstårtan bakas med laktosfritt smör i Fazers glutenfria bageri och är märkt med Nyckelflaggan. I butikerna under en begränsad tid: 2.1–4.2.2023. Laktosfri, glutenfri och sojafri.

Fazer Fastlagsbulle 2 st. 214 g

Fazers fastlagsbullar bakas i Finland och är helt laktosfria. Fyllda med grädde, fräsch jordgubbssylt eller äkta mandelmassa (inte bittermandel). Märkt med Nyckelflaggan. I butikerna under en begränsad tid: 2.1–21.2.2023. Laktosfri.

Fazer Glutenfri Fastlagsbulle 2 st. 200 g

Läcker glutenfri bulle fylld med rikligt med vispgrädde och jordgubbssylt. Bakas i Fazers glutenfria bageri i Lahtis. Märkt med Nyckelflaggan. I butikerna under en begränsad tid: 2.1–21.2.2023. Laktosfri, glutenfri.

Fazer Struva 2 st. 90 g

Fazer Struva har förnyats våren 2022: nytt mindre format, men fortfarande lika läckert frasig! Du kan äta Fazers struvor ensam eller med ett större gäng. Krossa struvorna genom att trycka lätt på dem – sedan finns det läckra smulor som räcker till alla. Bakas i Finland och märkt med Nyckelflaggan. I butikerna nu längre än tidigare: 1.3–30.4.2023. Sojafri.

Vuohelan Glutenfri Munk 4 st. 200 g

Den välkända munken från Vuohelan Herkku till vappens fester. Bakas i Fazers glutenfria bageri i Lahtis, märkt med Nyckelflaggan. I butikerna under en begränsad tid: 13.3–30.4.2023. Glutenfri, mjölkfri, laktosfri, sojafri.

Tarja Kuusela
kommunikationsdirektör, Fazer Bageri Finland
tarja.kuusela@fazer.com
tfn +358 40 587 6063

Fazers medietelefon är öppen mån–fre klockan 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Källor:

* NielsenIQ Homescan, uppskattning av köp av ljust bröd, 52 v fram till 24.4.2022.

Bilder: https://www.fazergroup.com/media/  – bild- och videobank – offentlig bildbank – Media_Press – Finland – Fazers vinternyheter 2023

Vi utvecklar mat som en lösning för en mer hållbar planet och verksamhet

Att värna om människornas och miljöns välbefinnande är en del av Fazers arv och framtid. Vår ambition är att vara en innovativ ledare i all vår verksamhet. ​

Vi är medvetna om att sätten att odla, producera och konsumera mat har avsevärd inverkan på människors välmående, miljön och samhället. Vårt hållbarhetsarbete styrs av fyra fokusområden: klimat och cirkularitet, hållbara produkter och innovationer, ansvarsfulla inköp samt människor och välbefinnande. ​

Vi har identifierat våra huvudsakliga utvecklingsområden och fastställt tydliga mål och indikatorer för dem. För oss är hållbarhet en resa mot en bättre morgondag.​

50 % mindre livsmedelsförluster senast 2030 ​

Att värna om människornas och miljöns välbefinnande är en del av Fazers arv och framtid. Vår ambition är att vara en innovativ ledare i all vår verksamhet. ​

Matsvinnet har en enorm påverkan på klimat, vatten, mark och biologisk mångfald. Att minska matsvinnet är ett av de mest effektiva sätten att minska livsmedelssystemets påverkan på klimatet och miljön. Vi kommer att nå vårt mål för matsvinn genom att optimera användningen av råvaror och återbruka sidoströmmar. Vi optimerar vår resursanvändning genom cirkularitet.​

Vi har identifierat våra huvudsakliga utvecklingsområden och fastställt tydliga mål och indikatorer för dem. För oss är hållbarhet en resa mot en bättre morgondag.​

Fazer Bageri Finland

Fazer är marknadsledande inom bageribranschen i Finland. Fazers stora bagerier ligger i Vanda, Lahtis och Villmanstrand. Företaget har även över 120 butiksbagerier i dagligvarubutiker där hantverksbagare bakar bröd på plats för hand av inhemskt mjöl. Fazer Bageri sysselsätter totalt cirka 1 600 personer i Finland. Fazers produktion av bageriprodukter är inhemsk till ca 92 procent.

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 131-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 6 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter och vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och ytterligare till ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2021 uppgick till 1,1 miljarder euro.