Nyheter från Fazer Bageri ger energi och glädje till hösten

Hösten börjar genom att man smakar på nya smaker, när nyheter från Fazer Bageri kommer till butiker. Sortimentet kompletteras av ett nytt mjukt tunnbröd och ett nytt flerkornsbröd vid sidan av de bekanta klassiska favoriterna i Reilu-produktfamiljen. Gottestunder tar en till Italiens smakvärld och man provar säsongsmunkar. Utbudet i den glutenfria hyllan ökar med nya Reissumies-produkter.

Brödnyheter för vardag och gottestunder

Fazer Lemppari Delikatesstunnbröd 12 st. 450 g

Den senaste nykomlingen Fazer Lemppari Delikatesstunnbröd i produktfamiljen Fazer Lemppari som särskilt har fått sin plats som barnfamiljernas favorit är bakad av vete och har en luftig konsistens. Det frestande mjuka tunnbrödet passar utmärkt till exempel till en bättre frukost, mellanmål och som delikatess vid speciella tillfällen. Produkten bakas på Fazers bageri i Sverige. I butik fr.o.m. 20.8.2024.

Oululainen Reilu Flerkorn 560 g

Så många som tre av fyra finländare vill köpa rostat bröd som är bakat i Finland*. Det nya Oululainen Reilu Flerkorn har flera egenskaper som underlättar vardagen, såsom stor förpackningsstorlek, läcker smak samt konsistens som är lagom mjuk och håller sig fräsch länge. Tack vare tjockare brödskivor kan Reilu användas på ett mångsidigt sätt, såsom i smörgåstårtor, i smörgåsar, det kan rostas eller ätas som sådant. I likhet med de övriga Reilu-produkterna bakas nyheten av inhemskt spannmål på Fazers bageri i Vanda. I butik fr.o.m. 20.8.2024.

Reissumies nu fräscht även för en längre resa! Oululainen Reissumies Fullkornsråg bakas med ett nytt recept från och med slutet av augusti. Det nya Reissumies har en bättre saftig konsistens och rågsmak än tidigare. Även Reissumies-fyllda bröd lagas av bröd som bakas med det nya receptet från och med augusti.

Inspiration från Italien och goda munkar för alla årstider

Fazer Tiramisu-rulltårta 450 g

Den italienska efterrätten tiramisu som alla känner till förtjuser nu som Fazer Rulltårta. Fazer Tiramisu-rulltårta som kombinerar perfekt kaffe och mascarpone passar till kaffe, som efterrätt eller till andra gottestunder. Förpackningarna för Fazer Rulltårtor är tillverkade av 100 % återvunnen plast. Laktosfattig, palmoljefri. I butik fr.o.m. 20.8.2024.

Fazer Ugnsäppelmunk 12 x 105 g

Fazer Ugnsäppelmunk får inspiration av höstens smakvärld och har en glad röd färg med en läcker fyllning av ugnsäpple inuti. Munkarna bakas på Fazers bageri i Vanda. Laktosfri, palmoljefri. I butik fr.o.m. 5.8.2024, leveranserna pågår t.o.m. 31.12.2024.

Fazer Halloween lakritsmunk 12 x 106 g

Den ljusorange Fazer Halloween lakritsmunken kröner höstsäsongens halloween-fester. Munken som smälter i munnen har en svart lakritsfyllning som passar till temat. Munkarna bakas på Fazers bageri i Vanda. Laktosfri, palmoljefri. I butik fr.o.m. 16.9.2024, leveranserna pågår t.o.m. 2.11.2024.

Visste du detta? Fazer arbetar för att frångå palmolja i sina bageriprodukter. Utöver Oululainen Pullava bakas nu även Fazer-munkar utan palmolja. Leveranser av palmoljefria munkar startar 29.7.2024.

Reissumies fortsätter att erövra den glutenfria hyllan

Oululainen Reissumies Glutenfri Riktigt Mörkt 3 st. 210 g

Brödsortimentet för dem som följer en glutenfri kost blir mångsidigare igen, när Oululainen Reissumies Glutenfri får sällskap av en mörkare version. Oululainen Reissumies Glutenfri Riktigt Mörkt är ett delat och gott portionsbröd av bovete med lagom söthet och rökighet som är inspirerat av skärgårdsbröd. Brödet passar både till vardag och till fester och huvudingrediensen är finskt bovete. Liksom Fazers andra glutenfria bageriprodukter bakas Reissumies-bröden på Fazers glutenfria bageri i Lahtis. I butik fr.o.m. 20.8.2024.

Oululainen Reissumies Glutenfri Fyllt bröd Klassiker 160 g

Oululainen Reissumies Glutenfri Fyllt bröd Chilikyckling 150 g

Reissumies fortsätter sina resor nu även i den glutenfria sektionen av smörgåshyllan. Två läckra och mättande alternativ anländer till butiker: Klassiker och Chilikyckling Basen för de fyllda bröd som passar som mellanmål och lunch är Oululainen Reissumies Glutenfritt som har blivit mycket populärt. Klassiker är fylld med skinka, ost, ägg, smörgåsgurka och senapsmajonnäs. Chilikyckling innehåller chilimajonnäs vid sidan av en rejäl kycklingfyllning. I butik fr.o.m. 26.8.2024.

*Foodwest: Undersökning om konsumtion av rostat bröd 05/2022

Bilder: Fazer FAST - Fazer Leipomot syysuutuudet 2024 eller via sökvägen https://www.fazergroup.com/fi/medialle

Kuvapankki – Public Image bank ‒ Media_Press ‒ Finland ‒ Fazer Leipomot syysuutuudet 2024

Mediekontakt:

Tarja Kuusela, kommunikationsdirektör, Fazer Bageri Finland, tarja.kuusela@fazer.com,
tfn 040 587 6063

Fazers medietelefon är öppen mån–fre kl. 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Fazer Bageri Finland

Fazer är marknadsledande inom bageribranschen i Finland. Fazers stora bagerier ligger i Vanda, Lahtis och Villmanstrand. Företaget har även 138 butiksbagerier i dagligvarubutiker där hantverksbagare bakar bröd på plats för hand av inhemskt mjöl. Fazer Bageri sysselsätter totalt cirka 1 700 personer i Finland. Fazers produktion av bageriprodukter är inhemsk till ca 94 procent.

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa  konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2023 uppgick till 1,2 miljarder euro.