Nyheter från Fazer för en stämningsfull vinter

Julen och väntan på den är en tid för klassiska smaker och gamla traditioner. Chokladkonfektaskar hör till favoritprodukterna under julsäsongen. Till de mest populära juldelikatesserna hör många klassiker som toppar försäljningen år efter år.

Fazers viktigaste chokladprodukt under julsäsongen i Finland är inslagna praliner, som står för över hälften av Fazers julförsäljning. Inslagna praliner bidrar också rent visuellt till att skapa stämning i hemmet. De används till exempel i julkransar, och en stor skål fylld med praliner på bordet anses vara en viktig del av julfirandet. På julen ska det gärna finnas mycket av allt, och det är en viktig orsak till varför finländarna köper choklad- och konfektyrprodukter. Detta kan gälla både mängd och variation. På julen finns det inga begränsningar, man får njuta av festligheterna utan ont samvete.

Sötsaker hör också till julen, och vissa av dem har blivit viktiga julsymboler. Särskilt Gröna kulor och Wiener nougat ligger finländarna varmt om hjärtat. Många har en känslofylld relation till dem och de upplevs vara en nästan lika viktig förutsättning som julgranen för att skapa julstämning. Att tillverkningen är inhemsk är också viktigt för finländarna och 98 procent av alla Fazers konfektyrprodukter tillverkas i Finland.

Julen 2018 var de tio mest populära produkterna:

1. Karl Fazer Mjölkchoklad-konfektask
  2. Geisha-konfektask
  3. Fazer Present
  4. Karl Fazer Blå och Vit-konfektask
  5. Julia-konfektask
  6. Gröna kulor 500 g
  7. Karl Fazer Mandarin & Ingefära-konfektask
  8. Wiener nougat
  9. Pätkis-konfektask
  10. Karl Fazer Hallon-konfektask

* KOPLA, undersökningen Joulun taika 2016

Produktnyheter julen 2019

Karl Fazer Domino 270 g

Konfektnyheten innehåller Karl Fazer-mjölkchoklad, kakaokex och smulor med vaniljsmak.

Fazer Gröna kulor chokladpraliner 320 g

Den traditionella gröna päronmarmeladen är ett lika viktigt inslag på julen som julgranen.

Nu får den ta plats på julbordet i form av praliner överdragna med Fazer mörk choklad.

Dumle Seasonal Caramel Cranberry 220 g

Denna säsongssmak som säljs under en begränsad tid har en smakkombination som är bekant från desserter: tranbär och kola.

Karl Fazer Collection Art Edition by Satu Maaranen

Under åren har våra förpackningar prytts av ett antal finländska konstnärers illustrationer, bland andra Akseli Gallen-Kallela och Tove Jansson. Vi vill fortsätta med den traditionen även denna jul. I år får asken Karl Fazer Collection 145 g ett nytt utseende som har skapats av den internationellt prisbelönta modedesignern Satu Maaranen. Askens utseende har hämtat inspiration från smält choklad. Varje Art Edition-ask är unik och numrerad och askarna säljs endast under en begränsad tid.

Julens marmeladfavoriter blir veganvänliga

Marmelad har ökat i popularitet de senaste åren, delvis genom att vegankost blir populärare. Vi har omarbetat recepten på Pihlaja och Finlandia så att de nu är veganvänliga. Gröna kulor är veganvänliga sedan tidigare. Mjölkproteinet i det vita lagret i Pihlaja-fruktmarmeladen byts ut till ärtprotein. I Finlandia-marmeladen byts den röda färgen ut till en vegansk färg. Ändringarna påverkar inte smaken.

Smaknyhet i påsen Remix X-mas 500 g

Julens godaste godissorter kommer i form av glada julfigurer. Påsen Remix X-mas 500 g räcker gott och väl att dela under julen. Julpåsen är också en skojig julklapp. Påsen innehåller en mångsidig blandning med smaker av syrligt godis, frukt, lakrits och salmiak. Ny i påsen är den röda fruktsmaken.

www.fazergroup.com/fi/medialle - kuvapankki- Joulun 2019 uutuudet

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998
Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr, tfn +358 44 710 8860
E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com