Nytt år, nya smaker

Pätkis är en älskad och evigt ung mångkampare på den finländska godisarenan. Den finns på listan över de mest sålda produkterna inför jul, i recept på födelsedagskakor och på tröjor stickade av de verkliga fansen. Pätkis-stycksaken har hört till finländarnas storfavoriter redan i nästan 40 års tid. Tillverkningen inleddes år 1978 på chokladfabriken i Vanda. Årligen säljs över 12 miljoner Pätkis-stycksaker och den har också år efter år varit en av Finlands mest sålda stycksaker mätt i antal. Den traditionella lilla stycksaken väger 18 gram, och den större Iso Pätkis, som senare dök upp vid dess sida, väger 36 gram. Nu svarar Fazer på i synnerhet många hemmabagares dröm genom att lansera en Pätkis-chokladkaka på 99 gram på marknaden. Karl Fazer Kokos-stycksaken och Omar med smak av mockarutor är två andra nyheter för början av året.

Karl Fazer Kokos 38 g

Fazers mjölkchoklad möter tropisk kokos. Kokos är en av konsumenternas mest önskade smaker* och särskilt unga är intresserade av den**. Fyllningen med små kokosflingor ger härlig konsistens och smak. Perfekt för att skämma bort sig själv!

Pätkis 99 g

Älskade Pätkis, äntligen också som fylld chokladkaka. Mjuk mintchokladtryffelfyllning och mjölkchoklad. Smaka och njut!

Omar Mokkapala 220 g

Nya Omar har smak av härlig glasyr från mockarutor.
Den tättslutande förpackningen gör att Omarkolorna hålls mjuka och goda.

Kismet Marianne Bollar 155 g

Kismet Marianne Bollar smakar utsökt Marianne och frasigt våffelhjärta. En oemotståndlig kombination.

Tyrkisk Peber Megahot 120 g

Hetare än hett! På publikens begäran, Tyrkisk Peber Megahot för alla som gillar salmiak med sting. Passar veganer.

Tutti Frutti Bananas 80 g VEGAN

Tutti Frutti Bananas-minipåsen innehåller läcker godis med bananform och banansmak. Produkten är gelatinfri och innehåller bara naturliga aromer och färger.

Källor:
* Konsumentrespons till Fazer 1/2014–7/2017
** Taloustutkimus, 2015

Ytterligare information

Karl Fazer-chokladkakor och stycksaker: Senior Brand Manager Rasmus Bange, Fazer Konfektyr, tel. 050 303 2849
Kismet, Suffeli, Susu, Fazerina, Pätkis, DaCapo, Jim, Fami, American, Avec: Senior Brand Manager Annukka Storm, Fazer Konfektyr, tel. 040 532 5771
Re-Mix, Ässät, Pantteri, Tutti Frutti: Director, Sweets Marketing Anne Repo, Fazer Konfektyr, tel. 040 533 0452
Marianne, Omar, Pihlaja, Parhain, Marmeladi, Eucalyptus, Lontoon, Tyrkisk Peber, Angry Birds, Moomin: Senior Brand Manager Susanna Brummer, Fazer Konfektyr, tel. 040 742 9495
Director, Confectionery Communications & Group Partnerships Liisa Eerola, Fazer-koncernen, tel. 044 710 8860

E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com

Bilder lämpliga för tryck

www.fazergroup.com/pictures  – Media_Press – Candy Novelties Spring 2018

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är Mat med mening. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Yrityksestä

Fazer-koncernen Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Northern Magic. Made Real.