Omfattningen av Fazers planerade konfektyrfabriksinvestering ändras – företaget utreder enbart moderniseringen av chokladproduktionen

Fazers projekt för att bygga en toppmodern konfektyrfabrik i Finland har framskridit och är nu i den grundläggande planeringsfasen. I samband med publiceringen av nyheten om investeringen, angav företaget att i ett första skede chokladproduktionen, som nu är belägen i Vanda, och i ett andra skede produktionen av sockerkonfektyr, belägen i Villmanstrand, skulle förflyttas till den nya fabriken i Lahtis. Betydande ändringar i affärsmiljön, såsom den snabba förändringen av räntenivån och förändringarna i konsumtionsbeteende och efterfrågan samt osäkerheten kring den pågående diskussionen om hälsoskatt, har dock påverkat företagets syn på projektet. Som en följd av detta, ändras omfattningen av planeringen av fabriksinvesteringen och företaget har beslutat att utreda enbart förflyttandet av produktionen av chokladprodukter till den nya fabriken. Den nuvarande chokladfabriken har varit i bruk sedan 1960-talet och närmar sig slutet på sin tekniska livslängd och den nya fabriken skulle göra det möjligt att utveckla och producera framtidens chokladprodukter. Produktionen av sockerkonfektyr fortsätter därmed i Villmanstrand.

Fazers strategiska mål är att stärka sin position som det främsta konsumentvarumärket i Finland och påskynda sin tillväxt i de övriga nordiska länderna. Som ett led i implementeringen av sin strategi kommunicerade Fazer våren 2022 sin plan att investera i en ny toppmodern konfektyrfabrik i Lahtis. Ifall investeringen förverkligas, skulle fabriken tillgodose framtida konsumentförväntningar och miljökrav, möjliggöra produktionen av helt nya slags produkter samt förbättra arbetsförhållandena och den inhemska produktionens konkurrenskraft. Enligt den ursprungliga planen skulle både den för närvarande i Vanda belägna chokladproduktionen och produktionen av sockerkonfektyr, som för närvarande är belägen i Willmanstrand, stegvis förflyttas till den nya fabriken under åren 2025-2027.

Förändringar i affärsmiljön och svag förutsägbarhet utmanar verksamheten

Fazers affärsmiljö har förändrats dramatiskt efter publiceringen av investeringsprojektet. Räntorna, som stigit med historisk hastighet, den höga inflationen samt förändringarna i efterfrågan påverkar företagets investeringsplaner. Därtill utmanar den pågående diskussionen om hälsoskatter investeringsförutsättningarna för aktörer som Fazer. Följaktligen, har Fazer beslutat att fokusera enbart på planeringen av produktionen av chokladprodukter. Den nuvarande fabriken närmar sig slutet av sin tekniska livslängd. Samtidigt ser Fazer mycket tillväxtpotential i sin nuvarande portfölj av chokladprodukter, såväl som i sådana nya produkter som den nya konfektyrfabrikens förmågor och kapacitet skulle möjliggöra. Fazer kommunicerar mera om projektets tidtabell och andra detaljer då det publicerar investeringsbeslutet. Fazer fortsätter således produktionen av sockerkonfektyr samt utvecklingen av verksamheten i Villmanstrand.

”Utöver den allmänna osäkerheten och de utmanande marknadsutsikterna, väcker den politiska verksamhetsmiljöns oförutsägbarhet oro i Finland främst på grund av den pågående diskussionen om hälsoskatter. Fazer har förbundit sig att utveckla den inhemska livsmedelssektorn, skapa sysselsättningsmöjligheter och göra långsiktiga investeringar i Finland. Detta kräver dock en förutsägbar, jämlik och rättvis lagstiftning.” konstaterar Christoph Vitzthum, koncernchef för Fazer-koncernen.

Fazer inledde projektet för att modernisera sin konfektyrproduktion 2021, och i maj 2022 undertecknade Fazer och Lahtis stad ett samarbetsavtal om att reservera en tomt för den planerade konfektyrfabriken i industriområdet Pippo-Kujala. I februari 2023 undertecknade Fazer och Lahtis stad ett föravtal om fastighetsaffär om den tomt som anges i samarbetsavtalet. Föravtalet föregår den egentliga fastighetsaffären och investeringsbeslutet.

”Trots förändringen är den planerade investeringen fortsättningsvis den största i Fazers historia. Lahtis erbjuder en utmärkt omgivning för den planerade fabriken och för Fazers framtida utveckling, och vårt samarbete med staden fortsätter.” påpekar Christoph Vitzthum.

Fazers konfektyrproduktion i Finland

Fazer har tillverkat konfektyrprodukter i Finland sedan 1890-talet. Nuförtiden sysselsätter affärsområdet Fazer Konfektyr 2449 personer. Förutom ett litet antal specialprodukter tillverkas alla produkter i Finland och exporteras till över 40 länder globalt. År 2022 uppgick Fazer Konfektyrs omsättning till 461,4 miljoner euro.

Chokladfabriken i Vanda

• Chokladfabriken i Vanda har varit i bruk sedan 1960-talet
  • Den sysselsätter ca 500 personer
  • Fazers största chokladprodukt är Karl Fazer mjölkchoklad, Fazer Blå. Andra kända och populära internationella varumärken är bland annat Dumle och Geisha
  • Fazer har investerat i utvecklingen av framtidens chokladprodukter bland annat genom att investera i tillverkningen av havrebaserad Fazer Oat Choco och i forskning av cellodlad kakao

Konfektyrfabriken i Villmanstrand

• Konfektyrfabriken i Villmanstrand har varit i bruk sedan 1922. Den övergick i Fazers ägo år 1993
  • Den sysselsätter ca 400 personer
  • Kända blandade sockergodispåsar såsom Remix och Ässämix, samt klassiska produkter såsom Gröna Kulor, Fazerin Parhain och Pantteri tillverkas i Villmanstrand. Populära internationella varumärken inkluderar bland annat Tutti Frutti, Marianne och Tyrkisk Peber
  • Fazer har nyligen investerat i moderniseringen av fabrikens centrala förpackningsenhet

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr, tfn +358 44 710 8860, liisa.eerola@fazer.com

Förfrågningar om intervju med Christoph Vitzthum
Fazers medietelefon tfn +358 40 668 2998 (vardagar kl. 8.00–16.00), media@fazer.com

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.