• Fazer Group/

Omställningsförhandlingarna på bageriet i Lahtis har avslutats – Fazer fortsätter planeringen av en ny energieffektiv brödlinje

Omställningsförhandlingarna på bageriet i Lahtis har avslutats. I och med uppsättningen av den planerade nya rågbrödslinjen skulle antalet produktionslinjer minska och en del av tillverkningen övergår till kontraktstillverkning.

Fazer Leipomot Oy har beslutat att framskrida som planerat och fortsätter planeringen av en ny energieffektiv rågbrödslinje på bageriet i Lahtis.

I omställningsförhandlingarna behandlades i samarbete med personalrepresentanterna bl.a. behovet av ansvarsförändringar i organisationen och alternativa arbetstidsmodeller, som bäst skulle lämpas för bageriet i Lahtis under de kommande åren. Som ett resultat av omställningsförhandlingarna kommer organisationsansvaret att förtydligas och nya arbetstidsmodeller kommer att införas i början av 2024.

Omställningsförhandlingarna omfattade totalt 218 medarbetare på Fazer Leipomot Oy:s bageri i Lahtis, av vilka högst 49 arbetsförhållanden upphör under 2024.

Vi stöder vår personal i förändringen

Fazer stöder personalen under förändring och främjar medarbetarnas möjligheter till sysselsättning. Öppna positioner inom Fazer-koncernen kommer i första hand att erbjudas dem som berörs av en potentiell uppsägning. Fazer samarbetar även med arbetskraftsmyndigheten i Lahtis regionen.

Mediekontakt:

Tarja Kuusela, kommunikationsdirektör, Fazer Bageri Finland,
tarja.kuusela@fazer.com, tfn 040 587 6063

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.