Över 200 000 besökare på Fazer Experience år 2018

Besökscentret Fazer Experience förmådde år 2018 förstärka sin ställning som unikt och inspirerande besöksmål. Besökscentret ökade alltjämt i popularitet, och lockade förra året över 200 000 besökare, varav närmare 100 000 deltog i guidade rundturer. Fazer Experience omfattar en utställning, ett Fazer Café, en butik, konferens- och mötestjänster samt olika evenemang. År 2019 kommer att präglas av traditionella säsonger och nya, innovativa evenemang.

Fazer har haft besöksverksamhet i över 60 år. Sedan det nya centret öppnade hösten 2016, har det ökat ytterligare i popularitet. År 2018 var antalet besökare över 200 000, nästan 20 000 flera än året innan. Möten, rekreation och trevliga gemensamma upplevelser lockade både resenärer, företag, föreningar och enskilda besökare till centret. Även en klassutfärd till Fazer utgör en klassiker, som eleverna kommer ihåg en lång tid framöver. Besökarnas intresse främjas av den utmärkta responsen, vilket bekräftas bland annat av den Certificate of Excellence-utmärkelse, som centret mottagit av Tripadvisor redan två år i rad.

”Närmare 100 000 besökare deltog i guidade rundturer. En femtedel av turerna arrangerades för internationella besökargrupper. De mest använda språken näst efter finska var engelska och kinesiska”, berättar Anu Kokko, direktör för Fazer Experience.

Trevlig samvaro och inspirerande aktiviteter på Fazer Experience år 2019

Året inleddes den 12 januari med evenemanget Sinä 2.0, där deltagarna fick njuta av välgörande delikatesser och ta del av inspirerande presentationer med välbefinnande i fokus. Vändagen den 14 februari påminner oss om att värna om våra vänner och under skolornas sportlov är det möjligt att frigöra sin kreativitet under chokladkonstevenemang. Under våren arrangeras även barnens dag samt en marknad. Påskevenemanget, som i år arrangeras påsklördagen den 20 april, har redan blivit en tradition. Påskharen besöker Fazer Experience och det är möjligt att måla påskägg. För konferens- och mötesdeltagare erbjuds som nyhet chokladmeditation, som inte tar mera tid än en kaffepaus i anspråk.

Nyheterna först i centrets egen butik

Besökscentrets egen butik erbjuder ett brett urval av produkter omfattande både presentartiklar och produkter att köpa hem för festliga tillfällen. Urvalet inkluderar ofta även sådana produkter, som inte kan erhållas annanstans. Fazers nyheter lanseras först i den, såsom till exempel den rosa Fazer Pure Ruby-chokladen, som tillverkas av världens mest sällsynta kakao. Fazer Pure Ruby-chokladen såldes slut på bara två dagar i november. Sortimentet varierar efter säsong: de första påskprodukterna finns att köpa i butiken redan i månadsskiftet januari-februari.

Fazer Café Fazerila är en träffpunkt för trevlig samvaro

Liksom butiken är även Fazer Café i besökscentret öppet för alla. På Fazer Café Fazerila serveras det dagligen mättande frukost, läckra specialkaffen, ångande heta lunchsoppor och krispiga sallader. De trivsamma helgbruncherna varje lördag och söndag är så populära att åtminstone större grupper gärna rekommenderas boka bord i förväg. Det finns också handbakat bröd, tårtor och bakverk att köpa med hem – för att inte glömma säsongens delikatesser, likt Runebergs tårtor och fastlagsbullar.

Besökscentrets verksamhet

Besökscentrets mål är inspirerande och interaktiva besök, där alla har möjlighet att uppleva Fazer på sitt sätt, få nya idéer och lära sig nya färdigheter. Ett av besökscentrets bärande teman är balansen mellan välmående och njutning. Den unika arkitekturen bidrar också till en inspirerande och annorlunda besöksupplevelse. Byggnaden har mottagit flera utmärkelser: Årets stålkonstruktion, Vanda stads arkitekturpris Kehäkukka samt Årets glaskonstruktion. Hösten 2018 firade Fazer sitt 127-årsjubileum med att omvandla Fazers vattentorn till en innovativ ljusinstallation.

Utställningen får besökarna ta del av på en cirka 1 timme lång guidad rundtur, som leds av Fazers egna guider. På utställningen presenteras bland annat Fazers verksamhet, breda produktsortiment, långa historia, innovationer samt företagets engagemang i ansvars- och hållbarhetsfrågor. Den tropiska trädgården som ingår i rundturen har blivit en favorit bland besökarna. I trädgården presenteras bekanta smaker som kakao, kanel och peppar i form av ursprungliga, exotiska växter. Besökscentret bjuder på upplevelser för alla sinnen och de utställda verken i kombination med den senaste tekniken fungerar som redskap för berättelserna.

Bilder som lämpar sig för tryck:

www.fazergroup.com/pictures (Media_Press – Fazer Visitor Centre)

Ytterligare information och bokningar:

www.visitfazer.com  visitfazer@fazer.com  #visitfazer

Anu Kokko, Direktör, Fazer Experience -besökscentret, tfn +358 40 504 2746
Fazer Experience -besökscenter, Fazersvägen 6, 01230 Vantaa

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00-16.00, tfn +358 40 668 2998
E-postadresser: fornamn.efternamn@fazer.com

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser