På förnyade Fazer Experience kan besökarna ta del av Fazers berättelse och få en inblick i matens framtid

Fazers berättelse utvecklas hela tiden – och därför utvecklas också besökscentret Fazer Experience. Besökscentret som är känt som ett arkitektoniskt landmärke och ett internationellt besöksmål i Fagersta öppnade i oktober 2016. I november 2021 har utställningen på besökscentret genomgått en omfattande förnyelse och har nu öppnat för besökare, ännu mera upplevelserik och fascinerande.

Förnyelsen har planerats av Tuuli och Kivi Sotamaa på Ateljé Sotamaa, som även ansvarade för det ursprungliga utställningskonceptet, tillsammans med ett antal Fazer-medarbetare. Tiotals proffs inom sin bransch har medverkat i utförandet av den förnyade utställningen, bland annat en audiovisuell designer, glasblåsare, snickare och kompositör.

Musikaliskt bageri, hydroponisk odling och andra fascinerande nyheter

Fazer, som firar 130-årsjubileum i år, har både vuxit och utvecklats sedan den ursprungliga utställningen invigdes för fem år sedan. Vid sidan av smakupplevelser och starka konsumentvarumärken har växtbaserade innovationer och foodtech blivit centrala element i strategin. Den omarbetade utställningen visar vad allt Fazer är nu och vart företaget är på väg.

”Klimatförändringarna, ny teknologi och de snabbt föränderliga konsumenttrenderna förändrar hur livsmedel produceras, distribueras, konsumeras och uppfattas. På den omarbetade utställningen ville vi lyfta fram framtidens mat och vår roll i omställningen av livsmedelssystemet, samtidigt som vi naturligtvis presenterar Fazers arv och läckra produkter. Viktiga teman på utställningen är därför hållbarhet, livsmedelsinnovationer och självfallet vår gedigna havrekompetens”, säger Joséphine Mickwitz, ansvarig för kommunikation och hållbarhet på Fazer.

De nya verken erbjuder upplevelser för alla sinnen. Besökarna kan titta med kikare på hur tillverkningen av populära Fazer-produkter går till, ta del av förpackningar och produkter som tillverkas av biprodukter från produktionen och njuta av doften från hantverksbakade bageriprodukter till tonerna av wienervals. De får se hur koldioxidavtrycket minskar genom hydroponisk odling och pröva på regenerativt jordbruk i form av ett spel. Med hjälp av videor och visuella verk får besökarna en inblick i havrens mångsidiga egenskaper och i växtbaserade livsmedel.

Många gamla favoriter finns också kvar till besökarnas glädje, bland annat Mignon-kaninen och godisskogen med alla läckerheter. Även Brainhow-verken, som ger information om hjärnhälsa och tallrikskompisen, som visar hur en hälsosam tallriksmodell ser ut, finns kvar på utställningen. Som motvikt till nya innovationer och framtida livsmedel får besökarna naturligtvis även ta del av Fazers 130-åriga historia, Fazer-medarbetarna och ett antal klassiska produkter.

I januari 2022 kompletteras utställningen på besökscentret med två nya dragplåster. Då färdigställs en kakaoskog som berättar om hur ett kakaoträd växer och om en dotters uppväxt i en odlarfamilj samt verket Globe, som väcker Fazers hållbarhetsmål till liv. I takt med att Fazer skriver nya blad i sin historia utvecklas också utställningen. Nya upplevelser utlovas med andra ord även framöver.

Fazer erbjuder upplevelser för personer i alla åldrar

Fazer Experience omfattar en utställning, ett Fazer Café, en butik, konferenstjänster och olika evenemang. Besökscentrets byggnad, färdigställd 2016, har ritats av arkitektbyrån K2S med Mikko Summanen som huvudarkitekt.

Fazer har haft besöksverksamhet i över 60 år och det nya besökscentret har sedan öppnandet 2016 ständigt ökat i popularitet. Besöksrekordet på 230 000 besökare är från 2019. Internationella besökare stod för en avsevärd andel av ökningen, men under coronatiden har framför allt antalet utländska besökare minskat. I höst har särskilt antalet finländska besökare däremot börjat öka igen och förnyelsen kommer sannolikt att öka intresset ytterligare.

Besökarna får ta del av utställningen på en cirka 1 timme lång rundtur som leds av Fazers egna guider. Guiderna innehar en nyckelroll när det gäller att skapa själva utställningsupplevelsen, även efter förnyelsen.

”Upplevelsen skapas genom det som besökarna ser, hör, doftar på och smakar på samt deras tolkning av allt detta. De skickliga guiderna berättar Fazers historia på ett sätt som är anpassat till respektive besökargrupp. Fazer Experience erbjuder glädjande stunder av samvaro för personer i alla åldrar”, berättar Anu Kokko, direktör för besökscentret.

Omkring 45 procent av besökarna på de guidade rundturerna är skolelever och studenter. Att åka på klassutflykt till Fazer är en klassiker som eleverna minns i många år. Besökscentret är också populärt bland företag, föreningar och enskilda besökare, oavsett om det är fråga om möten, rekreation eller ett trevligt sätt att umgås. Intresset bland turister ökar tack vare att besökscentret har fått utmärkt feedback från besökarna. Ett bevis på detta är att centret har fått utmärkelsen Certificate of Excellence från Tripadvisor fyra år i rad.

”På besökscentret värnar vi om lyckliga minnen och skapar nya. Mångas kommentar efter ett besök på centret är att Fazer är så mycket mer än de hade förväntat sig”, säger Anu Kokko.

Bilder i tryckbar storlek:

https://fast.fazer.com   Public Image Bank > Fazer Experience Visitor Centre

Mer information och bokningar:

www.visitfazer.com

visitfazer@fazer.com

#visitfazer

Anu Kokko, direktör, besökscentret Fazer Experience, tfn +358 40 504 2746, Fazersvägen 6, FIN-01230 Vanda

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

E-postadresser: fornamn.efternamn@fazer.com

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Enligt sin vision För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.