På julen lockar Fazers äldsta produkt Pihlaja i många läckra former

Den äldsta av Fazers produkter som fortfarande finns på marknaden är 125-åriga Fazer Pihlaja. Pihlaja-marmeladen, också känd som rävgodiset, finns nu som fyllning i Jaffa Pihlaja-kexen och Fazer Pihlaja-jultårtan, en säsongnyhet från Fazer Bageri. Som ett finländskt, nästan 130-årigt familjeföretag är det viktigt för Fazer att satsa på lockande smakupplevelser och sprida stunder av glädje och välbefinnande till våra medmänniskor speciellt under denna exceptionella jul.

”Rävgodiset” följer tiden och finns även i veganvänlig form

Fazer Pihlaja är en av Fazers mest sålda och mest älskade godisklassiker. En orsak till dess popularitet är sannolikt den julröda marmeladens mjuka konsistens som kompletteras av det knapriga sockeröverdraget. I fjol blev ”Rävgodiset” även veganskt.

Pihlaja-marmeladen började tillverkas under namnet Pihlajanmarja på konditoriet på Glogatan i Helsingfors 1895. Karl Fazer tog sannolikt med sig receptet som innehöll rönnbär från sin studiestad Sankt Petersburg, därifrån även hans första marmeladmästare kom. Efter krigen ersattes bären i receptet med aromämnen och 1982 förkortades namnet till sin nuvarande form.

Pihlaja-konfektyrens omslag har alltid prytts av en räv, och därför kallas den även för rävgodiset. Rävmotivet har inspirerats av en fabel om en räv som inte kan nå upp till en klase rönnbär då den sitter alltför högt, och som därför bittert dömer ut dem som sura.

Fazer Pihlaja-godispåsarna och -konfektaskarna tillverkas på Fazers konfektyrfabrik i Villmanstrand. De laktosfattiga Fazer Pihlaja-jultårtorna, som är en säsongprodukt tillverkad på Fazers bageri i Vanda, säljs fram till 31 december 2020. Jaffa Pihlaja-kexen bakas på kexfabriken i Vanda och består av en marmeladfyllning med Pihlaja-smak överdragen med fyllig mörk choklad på en luftigt mjuk kakbotten.

Fazer Pihlaja-designen tilltalar konsumenterna. För alla som älskar rävgodiset har butiken i besökscentret Fazer Experience T-shirtar, mössor, magneter, vykort, reflexer, och tidvis även någonting mer speciellt som handstickade ullstrumpor, med det klassiska varumärkets färger och design.

Speciellt inför julen tar Fazer sitt ansvar som en del av samhället

Vi är stolta över våra starka rötter och tror på att mat är en av ingredienserna för lycka. Den skapar viktiga stunder i vardagen och stärker människorelationer. Meningsfulla matupplevelser skapar glädje och välbefinnande. I år har välgörenhet haft en speciellt betydande roll i vår verksamhet.

I somras ordnade vi en motionskampanj för våra medarbetare. Utifrån antalet steg och cyklade kilometer donerade Fazer över 5 000 euro till SOS-Barnbyars fritidsaktiviteter för barn och unga.

Donationer till olika aktörers mathjälp är ett av våra traditionella sätt att sprida glädje till många. I år har vi även kommit ihåg de anställda inom hälso- och sjukvården i Finland.

På våra fabriksorter har vi i flera år ordnat Joulupuu-insamlingar där julklapparna levereras till mottagarna utan mellanhänder med hjälp av socialtjänsten. Till årets Joulupuu-insamling bidrog även Fazers xylitolfabrik, som byggs i Lahtis. Fabriken vann nyligen Tähtiteko 2020-priset på 10 000 euro. Beloppet går oavkortat genom Joulupuu 2020-insamlingen till förmån för mindre bemedlade barnfamiljer i Lahtisområdet.

Du kan även stödja arbetet för barnfamiljer genom att besöka Fazer Café Glogatan 3 före den 23 december. För varje såld Luciabakelse doneras en euro till Folkhälsans Luciainsamling för att bidra till förebyggande arbete i barnfamiljer som har svårigheter i vardagen.

I år bidrar vi till julstämningen även som samarbetspartner till den populära duon Lotta ja Pappa, vars julsändning riktar sig speciellt till dem som firar julen ensam. Den exceptionella julens stämningsfulla sändning börjar på Facebook-sidan Lotan ja Papan -koronalaulut på julafton kl. 16.00.

Välj inhemska produkter och säkerställ inhemsk tillverkning även i framtiden

I nästan 130 år har Fazer tagit ansvar för att det ska finnas tillräcklig tillgång på förstklassiga inhemska livsmedel för finländarna. Vi gör vårt yttersta för att man i alla finländska hem även denna jul ska kunna äta inhemska spannmålsbaserade produkter och avnjuta våra välkända konfektyrprodukter och innovativa nyheter. Finländska livsmedel är inte en självklarhet. Vi hoppas att konsumenterna ser värdet på våra produkter och därför prioriterar inhemsk produktion i sina köpbeslut.

Fazer använder alltid inhemska råvaror om det bara är möjligt. Fazers produktion är inhemsk till ca 95 procent.

Fazers medietelefon är öppen vardagar klockan 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Ta del av Fazer Pihlaja-produkterna och läckra recept och läs tips på återvinning av godisomslag och bageriförpackningar:

Produkter: https://www.fazer.fi/haku/?q=pihlaja&t=87

Recept:

Det är ansvarsfullt och enkelt att återvinna förpackningar:

Produktbilder som lämpar sig för tryck:

www.fazergroup.com/pictures /Media_Press_Fazer_Pihlaja -tuotteet_joulu_2020

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.Northern Magic. Made Real.