Per Thelin ny vd för Fazer Bageri Sverige

Per Thelin börjar den 21 maj 2018 som ny vd för Fazer Bageri i Sverige. Per kommer då också vara en del av ledningsgruppen för affärsområdet Fazer Bageri. Per har ett interimsuppdrag med fokus på att driva förändringar och vända Fazer Bageri till en lönsam verksamhet.

Per har gedigen erfarenhet från handeln och arbete med konsumentvaror. Per har sedan tidigare bland annat varit koncernchef för Stockmann, Venue Retail och Biltema.

”Min bakgrund är djupt rotad inom handeln av den enkla förklaringen att jag brinner för det. Jag ser fram emot att ansluta till Fazers pågående resa i Sverige. Bröd är en intressant kategori med både möjligheter och utmaningar som jag ser fram emot att lära känna bättre,” säger Per Thelin.

”Den svenska marknaden av förpackat bröd är utmanande och förändring måste ske i samarbete med våra kunder. Per har rätt erfarenhet för uppdraget och för att leda förändringen,” säger Petri Kujala, vd för affärsområdet Fazer Bageri.

Fazer koncernen

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, vegetabiliska måltider och mjölkfria produkter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Vi har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är Mat med mening. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Yrityksestä

Fazer-koncernen 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Northern Magic. Made Real.