Populära Pullava bakas nu utan palmolja

Finlands mest köpta* vetelängd Oululainen Pullava är nu helt och hållet palmoljefri. Längden är lika läcker som tidigare – till och med saftigare än förr. Palmoljan ersätts till största delen med rapsolja, och i vissa Pullava-längder fyllda med vaniljsmörkräm används även kokosfett. Fazer har åtagit sig att utveckla produkternas hållbarhet, och hållbara råvaror är en viktig del av företagets utvecklingsarbete.

Fazer arbetar för att ersätta palmolja i sina bageriprodukter. Från och med senvåren används palmolja inte längre i Oululainen Pullava-vetelängderna. Klassikern Pullava är Finlands mest populära vetelängd och den har sålts alltsedan 1970-talet.

”I de nya Pullava-längderna har palmoljan ersatts med rapsolja och kokosfett. Det är också viktigt att de ersättande råvarorna är hållbara”, säger Juhani Sibakov, direktör för produktutveckling på Fazer Bageri.

Fazer letar ständigt efter nya lösningar som kan förbättra hållbarheten i produktionen och produkterna. Fazer satsar på innovationer för att ersätta palmolja i sina produkter och undersöker sätt att öka användningen av sådana råvaror som konsumenterna godkänner i större omfattning och som har ett bättre ekologiskt fotavtryck eller en bättre näringsmässig kvalitet än palmolja.

Samtidigt vill vi också bevara Fazer-produkternas läckra smak, textur och munkänsla. Palmoljan kan inte ersättas i alla produkter med en och samma råvara, utan Fazer utreder olika lösningar för olika produkter för att samtidigt säkerställa att den läckra smakprofilen inte ändras.

All palmolja som Fazer använde under 2022 var RSPO-certifierad, och andelen segregerad palmolja – som hålls åtskild från konventionell palmolja genom hela värdekedjan – ökade till 98 procent. I absoluta tal använde Fazer dessutom 58 procent mindre palmolja 2022 än 2019.

Läs mer om Fazers arbete med palmolja: https://www.fazergroup.com/sv/vart-ansvar/ansvarsfulla-inkop/hallbara-ravaror/palmolja/

Källor:
* Nielsen IQHomescan 52w, med utgång 23/04/2023

Tarja Kuusela
kommunikationsdirektör, Fazer Bageri Finland

tarja.kuusela@fazer.com
tfn +358 40 587 6063

Fazers medietelefon är öppen mån–fre kl. 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Fazer Bageri Finland

Fazer är marknadsledande inom bageribranschen i Finland. Fazers stora bagerier ligger i Vanda, Lahtis och Villmanstrand. Företaget har även 132 butiksbagerier i dagligvarubutiker där hantverksbagare bakar bröd på plats för hand av inhemskt mjöl. Fazer Bageri sysselsätter totalt cirka 1 700 personer i Finland. Fazers produktion av bageriprodukter är inhemsk till ca 92 procent.

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.