ProAgria Södra Österbottens Farmari 2017 och Fazer Food Services inleder samarbete

Pro Agria i Södra Österbotten (ProAgria Etelä-Pohjanmaa ry) och Fazer Food Services har undertecknat ett samarbetsavtal om cateringtjänsterna under lantbruksmässan Farmari 2017. Fazer Food Services sköter alla café- och restaurangtjänster samt övriga matförsäljningspunkter på utställningsområdet. Ett mångsidigt utbud restauranger och caféer kommer att byggas upp på området.

Man sökte en stark inhemsk aktör för cateringtjänsterna under Farmari 2017. I konceptet för utställningsområdets restauranger och caféer betonas inhemska råvaror och lokala råvaror främjas i mån av möjlighet.

Farmari-lantbruksutställningen arrangeras på olika orter med två års mellanrum. Utställningen 2017 arrangeras i Seinäjoki 14.–17.6 2017. Farmari-mässan är ett av Finlands största evenemang för allmänheten, och antalet besökare vid Farmari 2013 i Seinäjoki uppgick till cirka 101 000.

Fazer Food Services erbjuder måltidstjänster i över 600 restauranger runt om i Finland och 3 300 yrkesmän arbetar med smakupplevelserna. Företaget serverar dagligen över 130 000 måltider i finländska företag, ämbetsverk, skolor, vårdhem, universitet, yrkeshögskolor och evenemangsrestauranger. Företaget erbjuder också konferens- och festservice. Fazer Food Services hör till det familjeägda företaget Fazer, vars mission är att skapa smakupplevelser.

Ytterligare information ger

utställningschef Henri Honkala, ProAgria Eteläpohjanmaa ry,tel. + 358 40 827 7100, henri.honkala@proagria.fi

www.proagria.fi/ep, www.farmari.net

operativ chef Soili Tuomainen, Fazer Food Services, tel. 040 846 1053, soili.tuomainen@fazer.com
kommunikationsdirektör Satu Ikäheimo, Fazer-koncernen, tel. 050 380 4996, satu.ikaheimo@fazer.com

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer 125-årsjubileum och att det är 150 år sedan företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazer-koncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Yrityksestä

Fazer-koncernen Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Northern Magic. Made Real.