• Fazer Group/

Produktfamiljen Fazer Alku har utökats med läckra mysliblandningar i portionspåse och maj månads grötnyhet har smak av havre och spelt

Vårens Fazer Alku-nyheter är två läckra blandningar, Frömysli med havre och Kakaogranola med hallon, i praktiska portionspåsar. En förpackning innehåller sex lagom stora portionspåsar som är enkla att avnjuta till frukost eller mellanmål tillsammans med en god gurt. Fazer Alku-nyheterna tillverkas av finländsk fullkornshavre och innehåller varken tillsatt socker eller tillsatsämnen.

I maj 2020 kompletterades Fazer Alku-grötfamiljen med en läcker nyhet: Havre-speltgröt. I Fazer Alku-produktfamiljen ingår nu över 30 läckra och hälsosamma alternativ som passar till såväl frukost och snabba mellanmål som en avkopplande helgbrunch.

Fazer Alku Frömysli med havre 180 g (6 x 30 g)

Frömysli med havre innehåller rikligt med knapriga solros-, pumpa- och hampafrön och är en läcker frukostprodukt och ett komplett mellanmål. Frömyslin innehåller fullkornshavreflingor och rikligt med både fibrer (11 %) och protein (15 %) och är därför full av bra energi. Frömysli med havre innehåller varken tillsatt socker eller tillsatsämnen.

Förpackningen kan återvinnas som kartong.

Fazer Alku Kakaogranola med hallon 150 g (6 x 25 g)

Kakaogranola med hallon får sin smak av fräscht hallon, ansvarsfullt inköpt kakao och rostad havre.  Granolan i portionspåse är ett snabbt och gott mellanmål.

Läcker grötnyhet i maj: Fazer Alku Havre-speltgröt 500 g

Denna fylliga havrebaserade gröt med läcker och något nötaktig spelt (40 %) bjuder på rejält med tuggmotstånd. Den fiber- (10 %) och proteinrika (14 %) kombinationen av havre och traditionell spelt passar hela familjen. Havre-speltgröten innehåller inget tillsatt socker eller salt och inga tillsatsämnen.

Gröten ska koka i 5 minuter och går även snabbt att tillaga i mikro. Testa den med frukt eller hackade nötter. Fazer Alku Havre-speltgröt 500 g säljs med ensamrätt inom Keskos kampanj Tack till producenten.

Produkten har beviljats Finlands Hjärtförbunds hjärtmärke Bättre val och ursprungsmärket Gott från Finland.

Fazer Alku Havre-speltgröt tillverkas på Fazers kvarn i Lahtis.

Förpackningen kan återvinnas som kartong.

All spannmål som används i Fazer Alku-produkterna kommer att följa principerna för hållbar spannmålsodling senast 2025

Fazer har förbundit sig till hållbar spannmålsodling. Hållbar odling utgår från de val som görs vid planering av odlingen och på åkrarna. Fazer utvecklar en mer miljövänlig och hållbar spannmålsodling i samarbete med finländska odlare samt producent- och miljöorganisationer.  Vårt mål är att dämpa övergödningen av sjöar och vattendrag och att trygga livskraften i jorden långt in i framtiden.

Fazer Alku-produkterna, Jenni Jaakkola, kategorichef, Fazer Lifestyle Foods, Fazer Kvarn, jenni.jaakkola@fazer.com, tfn +358 40 579 0118

Taina-Lampela Helin, kommunikationschef, Fazer-koncernen, taina.lampela-helin@fazer.com, tfn +358 40 668 4600

Fazers medietelefon är öppen vardagar klockan 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Fazer Alku-webbplats:

Produktbilder som lämpar sig för tryck:

www.fazergroup.com/pictures -

Media_Press - Fazer_Alku_maaliskuun_ja_toukokuun_uutuudet_2020

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.Northern Magic. Made Real.