• Fazer Group/

Produktfamiljen Fazer ALKU utökas med en riktig gourmetgröt och en granolasmak som är bekant även från bakning

Fazer ALKU Den grövre havregrynsgröten är en helt ny sorts gröt som tillverkas av steel cut-havre. Den charmar konsumenterna med en härligt robust konsistens och kort koktid. Fazer ALKU Morotskaka är en knaprig granolanyhet som har fått bra betyg i en konsumentundersökning. Den har en sammetslen smak som är bekant även från bakning. Nyheterna tillverkas av fullkornshavre och lanseras i butik i augusti 2021.

Havre är ett verkligt superlivsmedel som hela tiden blir populärare och återfinns i allt fler av finländarnas måltider under dagen. Havrens milda smak och mjukt krämiga konsistens gör att den gillas av hela familjen. Många konsumenter känner också till de konstaterade hälsofördelarna med havre. Augusti månads nyheter i produktfamiljen Fazer ALKU är dessutom genuint närproducerade, de tillverkas nämligen av finländsk havre på Fazers egen kvarn i Lahtis.

Fazer ALKU Den grövre havregrynsgröten, 850 g

En hänförande och robust lyxgröt för riktiga finsmakare!

Den fylliga gourmetgröten av 100 % inhemsk havre tillverkas av så kallad steel cut-havre, dvs. klippta havrekärnor. Gröten har en grövre och robustare munkänsla som är en trevlig variation till ”vanlig” havregrynsgröt. Tack vare den unika tillverkningsmetoden har den välsmakande gröten kort koktid, endast 8 minuter. Utöver läcker smak innehåller gröten protein (14 g/100 g) och rikligt med fibrer (10 g/100 g).

Klippt havre, steel cut oat, är en välkänd havretrend ute i världen. Traditionell steel cut oat härstammar från USA, och namnet kommer från tillverkningsprocessen där havrekärnorna klipps i två eller tre delar för att ge dem en unik konsistens. Hos klippt havre bevaras en stor del av konsistensen även efter tillagning, vilket ger en gröt som är fastare och grövre än vanlig gröt. Grötnyheten är läcker till frukost, men den är ett utmärkt val också som bas i salt gröt.

Den nya gröten tillverkas av 100 % inhemsk fullkornshavre på Fazers kvarn i Lahtis. Produkten är fri från tillsatser och innehåller inget tillsatt socker eller salt. Nyheten har beviljats ursprungsmärket Gott från Finland och Hjärtmärket.

Grötförpackningen är enkel att öppna och försluta och har en praktisk hällpip. Kartongförpackningen har ett biologiskt nedbrytbart fönster och kan återvinnas i sin helhet som kartong.

Fazer ALKU Morotskaksgranola, 375 g

Denna kryddiga nyhet tar dig till en smakvärld som är bekant från bakning!

Fazer ALKU-müsli- och granolablandningarna får en ny gourmetgranola vid sin sida då produktfamiljen utökas med smaken Morotskaka som tillverkas av inhemsk fullkornshavre på Fazers kvarn i Lahtis. Den knapriga smaknyheten passar utmärkt på frukostbordet, till mellanmål eller exempelvis vid bakning av muffins eller tårtbottnar.

Det finns ingen motsvarande granola på marknaden – i en konsumentundersökning* uppgav hela 78 % att nyheten är en intressant och helt ny smakvariant.  I konsumentundersökningen fick särskilt granolans knapriga konsistens och fina smakbalans beröm.

I Morotskaksgranolan finns två olika granolasorter: honungsgranola och granola smaksatt med kanel och kardemumma. Dessutom innehåller granolan knapriga och söta morotsbitar och stora kokoschips som har en krämig konsistens. Granolan får sin sötma från honung som används vid tillverkningen. Nyheten innehåller fibrer (7 g/100 g).

Förpackningen är enkel att öppna och försluta och har en praktisk hällpip. Kartongförpackningen har ett biologiskt nedbrytbart fönster och kan återvinnas i sin helhet som kartong.

* Marknadsundersökning om müsli och granola 2020/Foodwest

Fazer ALKU-produkterna, Kategorichef Jenni Vesalainen, Fazer Finland Oy, Fazer Mylly, jenni.vesalainen@fazer.com, tfn +358 40 720 2129

Fazers medietelefon är öppen vardagar klockan 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Fazer ALKU-webbplats:

Produktbilder i tryckbar storlek:

www.fazergroup.com/pictures - Media_Press -Fazer_ALKU_Hiutale_ja_Granolauutuus_syksy_2021

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Enligt sin vision För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.