• Fazer Group/

Rågbröd håller sin ställning som finländarnas favorit – var tredje av oss äter rågbröd dagligen

I dag den 28 februari firas rågbrödets dag i Finland. Råg är en oskiljaktig del av den finländska matkulturen, och finländarna är det folk som äter mest rågbröd i världen, årligen över 15 kilo per person 1). Enligt en undersökning 2) som Fazer Bageri Finland har genomfört ökar konsumtionen av rågbröd något.

Konsumenterna väljer rågbröd för den läckra smaken

Enligt enkätundersökningen2) som Fazer låtit göra äter fyra av fem finländare rågbröd minst en gång i veckan. För en tredjedel ingår rågbröd i den dagliga kosten. Den överlägset viktigaste anledningen att äta rågbröd är dess läckra smak: detta uppger 80 procent av finländarna. Viktiga kriterier för att äta rågbröd är också att det är hälsosamt (69 %) och att det är en bra fiberkälla (63 %).

Det finns inga tecken på att rågbröd minskar i popularitet, snarare tvärtom. Var fjärde svarsperson i enkäten uppskattade att de äter lite mer eller till och med betydligt mer rågbröd än för ett år sedan.

Det är glädjande att rågbröd håller sin ställning som finländarnas favorit. Vi upprätthåller en stark rågtradition och bakar våra rågbröd av inhemsk råg på världens största rågbageri i Lahtis. Samtidigt tar vi hela tiden fram nya rågprodukter som passar finländarnas preferenser. Rågbröd är den mest betydande enskilda fullkornskällan i vår kost och ett enkelt sätt att få i sig det rekommenderade dagliga intaget av fullkorn på 90 gram enligt de Nordiska näringsrekommendationerna”, säger Marko Bergholm, VD för Fazer Bageri Finland.

Rågbröd ger energi i vardagen

I vardagen finns det tillfällen där det behövs bra energi. Undersökningsresultaten visar att rågbröd är en relevant del av både frukosten och kvällsmålet i de finländska hemmen. Varannan finländare väljer rågbröd som mellanmål och var tredje som matsäck. Av undersökningen framgick också att finländarna helst har ost, chark och gurka som pålägg på sina rågbrödssmörgåsar.

Råg är den viktigaste fullkornskällan i Finland, och rågbröd är den mest betydande enskilda fullkornskällan. Rågprodukter är också utmärkta fiberkällor, och finländarna får omkring en fjärdedel av sitt dagliga fiberintag från råg.3) Dessutom är råg en bra vegetabilisk proteinkälla och utmärkt hjärnmat, eftersom näringsämnena i råg – bland annat järn, zink och magnesium – upprätthåller hjärnans normala funktion som en del av en balanserad och mångsidig kost och en hälsosam livsstil.

”Livslång relation”

Enligt enkätundersökningen som Fazer låtit göra är rågbröd förknippat med många minnen, känslor och föreställningar hos finländarna.

Varannan svarsperson uppgav att rågbröd väcker minnen. Merparten av minnena hänför sig till barndomen och hemtrevliga, hjärtliga minnen. För många är rågbrödsminnena även förknippade med viktiga personer i deras liv, som föräldrar, mor- och farföräldrar, egna barn och vänner. För många finländare är rågbröd också förknippat med omsorg om nära och kära: två av tre finländare anser att när någon gör en smörgås till dig är det ett tecken på att personen bryr sig om dig.

Att äta rågbröd framkallar enligt finländarna en känsla som kan beskrivas som hemtrevlig, energigivande och trygg. Svarspersonerna berättade om sina vanor och situationer där de äter rågbröd och där rågbrödets hälsosamma energi tillgodoser ett visst behov.

Källor:

1) Pro Råg rf, www.proruis.fi

2) Undersökning om rågbröd 2024/Norstat, N = 1020: Undersökningen genomfördes av Norstat på uppdrag av Fazer Bageri 24–29.1.2024. Enkäten besvarades av 1 020 finländare i åldrarna 18–74 år.

3) Undersökningen FinRavinto 2017

Tarja Kuusela, kommunikationsdirektör, Fazer Bageri Finland, tarja.kuusela@fazer.comtfn 040 587 6063

Fazer Bageri Finland

Fazer är marknadsledande inom bageribranschen i Finland. Fazers stora bagerier ligger i Vanda, Lahtis och Villmanstrand. Företaget har närmare 140 butiksbagerier i dagligvarubutiker där hantverksbagare bakar bröd på plats för hand av inhemskt mjöl. Fazer Bageri sysselsätter totalt cirka 1 600 personer i Finland. Fazers produktion av bageriprodukter är inhemsk till ca 92 procent.

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa  konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2023 uppgick till 1,2 miljarder euro.