Rågbröd ökar i popularitet - Fazer bakar enbart av inhemsk råg

År 2017 röstade finländarna fram rågbröd till Finlands nationalrätt med överlägsen marginal. Rågbrödet har ett starkt fotfäste och det har ökat i popularitet under hela 2000-talet. Finländarna äter mest rågbröd i världen, och det råder heller ingen brist på innovationer i produktkategorin.

Finländarna äter cirka 18,5 kg rågbröd per person och år. Varannan skiva färskt bröd som äts är rågbröd och det går åt två skivor om dagen.

”Rågbrödets framtid ser ljus ut. Rågen är inte trendkänslig och den erbjuder även utmärkta möjligheter att skapa innovativa nyheter. Detta kommer vi att berätta mer om under våren”, lovar Markus Hellström, VD för Fazer Bageri Finland.

Fazer Bageri var det första riksomfattande bageriet som började baka alla rågbröd av enbart inhemsk råg.

Fazers rågbröd kan även nästa år bakas av enbart inhemsk råg. Rågskörden 2017 var 114 miljoner kg*, vilket är den största på närmare 30 år. Över 60 procent av den odlade rågen används till att baka rågbröd.

Fazers mål är att använda enbart ansvarsfullt producerad spannmål

I omröstningen om nationalrätten förra året var rågbrödet klar favorit även bland omröstningsdeltagarna under 30 år. Ökningen i popularitet kan sannolikt delvis förklaras av den rådande hälsotrenden som prioriterar fullkornsprodukter och sträcker sig längre, som en del av en övergripande hållbar konsumtion och en holistisk syn på hälsa.

”Vi vill erbjuda konsumenterna läckra, ansvarsfullt producerade spannmålsbaserade produkter. Vårt mål är att all spannmål som vi använder ska uppfylla principerna för hållbar odling senast 2025”, säger Hellström.

I maj 2017 publicerade Fazer tio principer för hållbar odling.

I Lahtis får rågen ständigt nya former

Fazer bakar rågbröd i Uleåborg samt i Lahtis där bageriet ligger intill Fazers egen kvarn.

Lahtis är centrum för Fazer rågkunnande. Där bakas klassiska rågbröd som Fazer Puikula och innovationen Fazer Magvänlig Råg, världens första rågbröd som är skonsamt mot magen. Det bakas av ett nytt slags surdeg som minskar innehållet av FODMAP-kolhydrater i brödet. I början av 2018 lanserades nyheten Fazer Rotfruktsbröd Råg+Protein, Bondböna & Palsternacka som innehåller över 30 procent vegetabilier.

Råg är framtidens livsmedel. Råg är 100 procent vegetabilisk och passar därför veganer och vegetarianer, som ökar i antal särskilt bland unga.

#ruisleipä #kansallisruoka #suomalaistahyvää #silläonmerkitystä

*Källa: Naturresursinstitutet 2017

Produktbilder som lämpar sig för tryck: www.fazergroup.com/pictures ”Media_Press”, Fazer ruisleivät 2018

Markus Hellström, VD, Fazer Bageri Finland, markus.hellstrom@fazer.com, tfn +358 40 732 00 57

Taina Lampela-Helin, informatör, taina.lampela-helin@fazer.com, tfn +358 40 668 46 00

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn +358 40 668 29 98

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.