Rapporten Framtidens Mat 2019: finländarna är medvetna konsumenter

Mat som gör gott och nya proteinkällor är aktuella mattrender i de nordiska länderna. Trots att hälsosam mat och hållbara val är viktiga för konsumenterna glömmer de inte bort glamour och lyxiga stunder. Fazers färska trendrapport Framtidens Mat 2019 visar att finländarna är medvetna konsumenter. Individuella hälsobehov och miljövänliga val framhävs i svaren.

Fazers rapport Framtidens Mat 2019 samlar ihop konsumenternas och livsmedels experternas synpunkter om fenomen, förändringar i vanorna och framtidsutsikter i Norden.

Hela 41 procent av finländarna är villiga att välja vegetabiliska proteiner som seitan, pulled havre, sojakross eller en motsvarande produkt för att skydda miljön (Norge och Danmark 23 %, Sverige 31 %).  Dessutom skulle hela 28 procent av finländarna vara intresserade av att sluta äta kött eller äta kött endast vid undantagstillfällen för att skydda miljön. (Norge och Danmark 18 %, Sverige 23 %). De individuella hälsobehoven framhävs i Finland, där mer än hälften (54 %) av de svarande skulle vilja äta en personanpassad diet.

Ansvarsfullt producerad och snabb mat i en trevlig miljö

I vardagen är det viktigt för finländarna (27%) att också lunchrestauranger tillreder mat av lokala och hållbart producerade råvaror. Samtidigt som finländarna uppskattar ekologiska val präglas vardagen också av en känsla av brådska. Upp till 43 procent av finländarna anser att det är mycket viktigt att servicen på restaurangen är rask och att man inte behöver vänta länge på maten. Totalt 44 procent av finländarna tycker det är mycket viktigt att stämningen är trevlig och stället ser ut, låter och känns bra när de väljer lunchställe.

”Mat är i dag ett mycket viktigt sätt för oss att berätta om våra värderingar och vår egen identitet. Allt som allt visar mattrendernas utveckling att konsumenterna blir alltmer medvetna. Svaren berättar för oss att vi är på rätt väg då vi utvecklar hälsosamma och ansvarsfulla lösningar och uppdaterar våra restauranger. Ett exempel på det här är vårt lekfulla vegomatkoncept Wicked Rabbit, berättar Hannu Rahnasto, som är kommersiell direktör vid Fazer Food Services i Finland.

Fem mattrender för 2019

Enligt rapporten går det att urskilja fem centrala mattrender i de nordiska länderna (de svarande är konsumenter och experter)

1) Nya proteiner:  Bowls var en het trend år 2018. År 2019 får vi sannolikt beundra portioner med vegetabiliskt protein från bland annat lupin, ärter och soja eller köttfritt "kött".  Den gröna revolutionen innebär i fortsättningen alltmer varierande vegetabiliska proteiner, även så kallat köttfritt kött.

2) Österländsk visdom: Nästa år kommer matentusiasterna att nappa på den urgamla indiska hälsofilosofin, ayurveda. Inom ayurveda är förhållandet till maten holistiskt och målet är att välja maträtter som ger den egna kroppstypen näring.

3) Färggranna lattedrycker: Vi dricker fortfarande olika lattedrycker som är tillverkade

utan kaffebönor.

4) Bönor i bullen: Linser, kikärter och bönor sitter väl i gryträtter och från och med nästa år också i bakverk.

5) Glamour på bordet: Även om matens hälsoeffekter och hållbarhet är viktiga för oss glömmer vi inte att skämma bort oss själva med lyxiga stunder nu och då. År 2019 kommer att föra med sig allt fler imponerande presentationer och överraskande portioner.

”Vi är övertygade om att det går att kombinera hälsosam mat och njutningsfull mat. Dessutom kan maten också vara ansvarsfullt producerad, vilket ofta innebär att den är kostnadseffektiv. Ett exempel av vårt produktutvecklingsarbete som sträcker sig över många branscher är Fazers Brainhow-projekt, där vi kombinerar kunskaper om hjärnans välmående med gastronomiskt kunnande. Resultatet är hjärnvänliga matalternativ för vardagens lunchstunder, så att vi orkar koncentrera oss som barn, klarar det hektiska vardagslivet som vuxna och kan minnas och glädjas ännu då vi är gamla”, säger Rahnasto.

Konsumenternas svar kommer från en konsumentundersökning som forskningsföretaget YouGov gjorde för Fazer sommaren 2018. Mer än 4 000 respondenter i de nordiska länderna i åldern 18–64 år svarade på webbenkäten.  Rapporten Framtidens Mat bygger på samma konsumentundersökning och på en rapport som tagits fram utifrån en redaktionell expertutredning.

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn 040 668 2998, media@fazer.com

Fazers rapport om Framtidens Mat 2019 som bilaga

#ruokatrendit2019 #foodwithapurpose #fazerfoodservices #futurefood

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser