Revolution i brödrosten – och andra fantastiska smaker från bageriet i höst

I höst har vi en ny innovation för mellanmålsstunden. Vi lanserar i butikerna ett nytt slags fyllbart bröd, som ger vardagen ett lyft: Fazer Lemppari Paahtotasku är en brödficka som passar i en brödrost, som man kan fylla efter egen smak och rosta med fyllningen i en brödrost till en god toast.

Bland höstens nyheter finns även en mer kornig Fazer Puikula Jyväisä Ruisherkku som bakas på råg, den stora semlan Fazer Herkkusämpylä, samt glutenfritt salt och sött: nya Fazer Gluteeniton Riisipiirakka och säsongsmaken Mustikkakakkunen. Smaka och bli förtjust!

Enligt Fazers stora brödundersökning upplever upp till 90 procent av finländarna att färskt bröd är en stor njutning, och 74 procent av finländarna äter bröd varje dag*. Fazer Bageri har utvecklat nya läckra produkter, och i butikerna finns nu nya smaker och nya sätt att njuta av bröd under alla dagar på året.

Fazer Lemppari Paahtotasku 6 st. 330 g

Av Fazer Lemppari Paahtotasku fixar du enkelt en god toast och varma smörgåsar. Paahtotasku har en öppning i övre kanten, i vilken du kan sätta in fyllning. Det fyllda brödet rostas snabbt till en läcker toast i brödrosten! Nyheten erbjuder konsumenterna ett snabbt, skojigt och mångsidigt sätt att tillreda läckra varma smörgåsar i brödrosten. Laktosfri. I butikerna 22.8.2023.

Fazer Puikula Jyväisä Ruisherkku 6 st. 330 g

Rågkornen ger bra tuggmotstånd i nya Puikula och kronas av en balanserad och en aning söt smak. Brödet är bakat på surdeg i Lahtis, av finskt mjöl som malts i egen kvarn. Enligt Fazers stora brödundersökning anser 75 procent att rågbröd är en viktig del av en hälsosam kost, och av de som är äldre än 56 år är upp till 87 procent av samma åsikt. Brödets spannmål består till 81 procent av fullkornsråg, med 10 procent fiber. Laktosfri. Gott från Finland-märket. I butikerna 22.8.2023.

Fazer Lemppari Paahtosämpylä tranbär-vallmofrön 6 st. 330 g

Lemppari Paahtosämpylät är en semla som är utformad för att rostas. Den får en krispig yta i brödrosten, men inuti är den fortfarande mjuk. Tranbär och vallmofrön ger denna rostbara semla en god smak och konsistens. Laktosfri. I butikerna 22.8.2023.

Fazer Herkkusämpylä 5 st. 350 g

Den populära klassikern Fazer Juustosämpylä får en läcker kompis: Fazer Herkkusämpylä är en luftig ny semla som innehåller frön som ger både smak och behagligt tuggmotstånd. Laktosfri och vegansk. Gott från Finland-märket. I butikerna 22.8.2023.

Oululainen Pullava Uuniomenapitko 400 g

Höstens favoritsmak förnyas: Pullavas fyllning av ugnsäpple får sällskap av kvarg vilket blir en utmärkt smakkombination för höstens kaffestunder. Pullava är nu ännu mjukare, och bakas utan palmolja. Pullava är dess kategoris mest sålda längd** på marknaden. Laktosfattig. Märkt med Nyckelflaggan. I butikerna under en begränsad tid, 22.8.2023–29.1.2024.

Glutenfritt gott

Fazer Gluteeniton Mustikkakakkunen 2 st. 150 g

Fazer Gluteeniton Mustikkakakkunen gör comeback i Fazers bagerisortiment som en säsongprodukt. Mustikkakakkunen bakas med smör och innehåller 18 procent blåbärsfyllning. Laktosfri. Märkt med Nyckelflaggan. I butikerna under en begränsad tid, 22.8.2023–29.1.2024.

Fazer Gluteeniton Riisipiirakka 4 st. 240 g (i frysdisken i butikerna)

Produkten är förutom glutenfri även mjölkfri, vegansk och bakad utan palmolja – och den smakar jättegott! Skal av havredeg och fyllig risgrynsgröt. Rispirogen är en färdig djupfryst vara som bara behöver tinas upp. Pirogerna finns i frysdisken och om man vill kan man värma den i brödrost, mikro eller ugn. I butikerna 4.9.2023.

Nya bake-off-delikatesser

Fazer Kiireetön Moniviljaleipä 380 g

Den goda smaken av spannmål kommer av vete, råg, havre, korn och lin- och solrosfrön – det här flerkornsbrödet har vilat länge i grytan vilket gör att det är jättegott. Högklassiga Fazer Kiireetön Moniviljaleipä med krispigt skal passar för långsamma frukoststunder, när man vill njuta lite extra eller äta en kvällsbit. Kraftigt saltad. Gott från Finland-märket. I butikerna 7.8.2023.

Fazer Kuningatarwiener 80 g

Fazer Kuningatarwiener innehåller läcker blåbärs- och hallonsylt och vaniljfyllning. Fazer Kuningatarwiener är bakad med riktigt smör, utan palmolja. Laktosfattig. Gott från Finland-märket. I butikerna 7.8.2023.

Minska svinnet genom att frysa ner bröd

Matsvinn särskilt när det gäller bröd är ett stort irritationsmoment för merparten av finländarna (85 procent). Kontrollera på baksidan av brödet om produkten kan frysas ner – och sen kan du ta fram en passlig mängd bröd ur frysen. Frys ner det färskt, så är brödet lika gott när det tinas upp.

Källor:

* Fazers stora brödundersökning 2023. En kvantitativ undersökning (metoden är online-intervjuer), N=838. Ett urval som representerar Finland, uppgiftsinsamling i januari–februari 2023. En fortsättning på Brödundersökningarna 2013, 2015, 2017, 2019 och 2021.

**NielsenIQ Homescan 52w, upphörde 23/04/2023

Bilder: https://fast.fazer.com/l/fHmbWwVDmZ9D

Mediekontakt:

Tarja Kuusela, kommunikationsdirektör, Fazer Bageri Finland tarja.kuusela@fazer.com, tfn +358 40 587 6063

Fazers medietelefon är öppen mån–fre kl. 8–16, tfn 040 668 2998, media@fazer.com

Fazer Bageri Finland

Fazer är marknadsledande inom bageribranschen i Finland. Fazers stora bagerier ligger i Vanda, Lahtis och Villmanstrand. Företaget har även 133 butiksbagerier i dagligvarubutiker där hantverksbagare bakar bröd på plats för hand av inhemskt mjöl. Fazer Bageri sysselsätter totalt cirka 1 700 personer i Finland. Fazers produktion av bageriprodukter är inhemsk till ca 92 procent.

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.