Samarbetet mellan Åbo stads välfärdssektor och Fazer Food Services utökas

Åbo stads välfärdssektor och strategiska upphandling har konkurrensutsatt måltidstjänsterna inom välfärdssektorn och Fazer Food Services har valts till tjänsteleverantör. Avtalet börjar gälla den 1 augusti 2019. I konkurrensutsättningen deltog merparten av välfärdssektorns måltidstjänster inom boendeservice för äldre samt måltidstjänster inom handikappservice samt boendeservice och service för missbrukare. I fortsättningen sörjer Fazer Food Services för måltidstjänsterna för invånare och klienter samt även för verksamheten i enheternas matsalar.

Fazer Food Services har varit leverantör av måltidstjänsterna på Tallbackens sjukhusområde i Åbo sedan oktober 2017. Genom det nya avtalet breddas samarbetet mellan Åbo stad och Fazer Food Services.

”Samarbetet med Fazer har varit naturligt och fokuserat på att utveckla patientmåltiderna på Tallbackens sjukhusområde. Vi har en bra grund att jobba vidare från till förmån för måltidstjänsterna för invånare och klienter”, säger Suvi Haukioja, servicechef inom strategisk upphandling vid Åbo stad.

”Vi är mycket glada över det utökade partnersamarbetet med Åbo stad. Vi kommer att fortsätta att jobba varje dag för att alla ska ha rätt att äta gott. Detta är ett ytterst viktigt mål, eftersom vi har noterat att måltiden är dagens höjdpunkt för många. Endast mat som faktiskt äts ger näring. Därför satsar vi särskilt på smaken, kvaliteten och hållbarhetsaspekterna i maten”, säger Tuomas Nurmela, direktör för kundrelationer inom Fazer Food Services.

Suvi Haukioja, servicechef, strategisk upphandling, Åbo stad, tfn 040 159 4766
Tuomas Nurmela, direktör för kundrelationer, Fazer Food Services, tfn 040 542 0009
Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn 040 668 2998,
media@fazer.com
www.fazerfoodservices.fi, #oikeussyödähyvin #fazerfoodservices

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.