Samarbetet mellan Fazer och WWF för att främja en hållbar livsmedelsproduktion fortsätter

Fazer har förbundit sig att främja en hållbar livsmedelsproduktion och fortsätter sitt mångåriga samarbete med WWF Finland. Målet med samarbetet är att i allt större utsträckning beakta den påverkan Fazers verksamhet har på den biologiska mångfalden och fastställa åtgärder därefter. Ett av Fazers fokusområden inom denna sektor är att utöka sortimentet av växtbaserade produkter.

Livsmedelsproduktionen har stor inverkan på miljön. Fazer har ambitiösa hållbarhetsmål, och genom att förverkliga målen skapar företaget en mer hållbar framtid.

Den biologiska mångfalden hotas av bland annat klimatförändringarna, överexploateringen av naturresurser, förändringar i markanvändningen och övergödningen av vattendrag. Målet med det fortsatta avtalet med WWF Finland är att hjälpa Fazer att identifiera och minska de centrala konsekvenserna av företagets verksamhet på den biologiska mångfalden.

”Vi utvecklar hela tiden vår verksamhet och vårt produktsortiment så att de stöder välbefinnandet hos konsumenter och miljö. Som livsmedelsföretag kan vi bidra genom att tillverka livsmedel av enbart hållbart odlade och producerade råvaror”, säger Joséphine Mickwitz, chef för kommunikation och hållbarhet på Fazer.

Med växtbaserade produkter kan miljöpåverkan från livsmedel minskas avsevärt

Fazer medverkar i det av WWF samordnade ställningstagandet Kasvipohjaisiin elintarvikkeisiin kannattaa investoida nyt1 (Nu lönar det sig att investera i växtbaserade livsmedel) som inkluderar närmare 30 företag och andra aktörer och vars mål är att skapa ekonomisk tillväxt i Finland och öka exporten genom växtbaserade livsmedel.

”En övervägande vegetarisk kost är ett av de mest effektiva valen som vi alla kan göra för miljön. För närvarande är nästan hälften av produkterna i Fazers sortiment växtbaserade och vi har förbundit oss att öka andelen växtbaserade nyheter. Genom innovationsarbete och investeringar i växtbaserat skapar vi framtida tillväxt i livsmedelsbranschen”, säger Mickwitz.

Hållbarhetsarbetet innebär kontinuerlig utveckling och förbättringar

”Den globala miljökrisen, ny teknologi och de snabbt föränderliga konsumenttrenderna ändrar livsmedelsproduktionen och -distributionen och påverkar även konsumenternas inställning till mat. Olika intressenter kräver i allt större utsträckning företag att uppvisa uppfinningsrikedom och flexibilitet.

”Tillsammans med WWF Finland kan vi se över våra nuvarande verksamhetssätt, öka vår expertis och få verktyg för att utveckla både vår verksamhet och våra produkter”, säger Mickwitz.

Genom samarbetet vill Fazer även uppmuntra sina medarbetare, kunder och övriga intressenter att agera mer hållbart. Till exempel inom Fazer Café-kedjan har man beslutat att övergå till att använda enbart grönlistade fisk- och skaldjursarter enligt WWF:s Fiskguide före utgången av 2023.

”Företagen spelar en viktig roll när det gäller att förhindra förlusten av biologisk mångfald, eftersom miljöpåverkan från exempelvis livsmedel är mycket stor. Därför är vi glada över att få fortsätta vårt samarbete med Fazer, som har förbundit sig att satsa på växtbaserade produkter”, säger Annemi Usva-Vänttinen, direktör för företagssamarbete vid WWF.

En hållbar livsmedelsproduktion skapas genom konkreta åtgärder och ambitiösa mål

Fazers hållbarhetsarbete styrs av fyra hållbarhetsambitioner: klimat och cirkularitet, hållbara produkter och innovationer, ansvarsfulla inköp samt människor och välbefinnande.

Fazer har förbundit sig till initiativet Science Based Targets (SBTi) och företagets klimatmål ligger i linje med målen i Parisavtalet, dvs. att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader. Företaget fokuserar på att öka andelen fossilfria bränslen och förbättra energieffektiviteten.

Att minska matsvinnet är ett sätt att minska livsmedelssystemets påverkan på klimatet och miljön. Fazers mål är att minska matsvinnet med 50 procent senast 2030. Företaget använder sina råvaror effektivt och förädlar sidoströmmar till återanvändbara råvaror och nya produkter, och tillverkar bland annat xylitol av havreskal. På Fazers bagerier optimeras bakningsvolymerna ytterligare, och genom olika kampanjer uppmuntras konsumenterna att minska matsvinnet genom sina dagliga val.

Som en stor spannmålsköpare och användare av kvarnspannmål i Östersjöområdet arbetar Fazer aktivt för att minska sin miljöpåverkan och har deltagit i skyddet av Östersjön sedan 2013. Målet med Fazers spannmålsvision, ett odlingsprogram som tagits fram och genomförs tillsammans med kontraktsodlarna, är att all spannmål som används i konsumentprodukter i Finland och Sverige uppfyller Fazers tio principer för hållbar spannmålsodling senast 2025.

En av Fazers viktigaste råvaror är kakao. Programmet Fazer for Better Cocoa säkerställer att produktionssätten och leveranskedjorna för den kakao som Fazer använder är hållbara. Fazer använder kakao som köps från 100 procent hållbart hanterade källor, vars hållbarhet är verifierad av tredje part. Att öka kakaons spårbarhet är ett av företagets viktigaste mål.

1 Ställningstagandet Kasvipohjaisiin elintarvikkeisiin kannattaa investoida nyt, offentliggörande 1.2.2023

Joséphine Mickwitz, chef för kommunikation och hållbarhet, Fazer-koncernen, josephine.mickwitz@fazer.com,tfn +358 400 784 889

Annemi Usva-Vänttinen, direktör för företagssamarbete, WWF Finland, annemi.usva-vanttinen@wwf.fi, tfn +358 50 564 2756

Juuso Lautiainen, partnership manager, WWF Finland, juuso.lautiainen@wwf.fi , tfn +358 45 188 4648

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn + 358 40 668 2998, media@fazer.com

Bilder i tryckbar storlek: https://www.fazergroup.com/fi/medialle/   – Kuvapankki – Media_Press_Finland – Fazer & WWF Suomi Finland

Webbplatser: https://www.fazergroup.com/sv/vart-ansvar/

#kasvipohjaisuus #SuomiKasvaaVegestä #northernmagicmadereal

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.

Lainaukset

Joséphine Mickwitz, chef för kommunikation och hållbarhet på Fazer