• Fazer Group/

Sommarens bagerinyheter från Fazer – Fazer Paahto- och Reissumies-nyheter samt söta delikatesser till sommarbordet

Fazers nyheter för oss mot sommaren. Nu finns Fazer Paahto-rostbröd i läckra nya smaker och den vinnande produkten i Oululainen Reissumies-recepttävlingen i välsorterade butiker. Smaka även på de nya söta bakverken: Oululainen Pullava är nu palmoljefri, och sommarens glutenfria favorit är Fazer Glutenfri Jordgubbskaka. Dessa läckra bröd och bakverk lanseras i butik 24.4.2023.

Fazer Paahto – knaprig och krispig, men härligt mjukt inuti

När brödet rostas blir det vackert gyllenbrunt och knaprigt utanpå men förblir härligt mjukt inuti. Fazer Paahto-rostbröden bakas i Finland av noggrant utvald inhemsk spannmål som mals till mjöl på egen kvarn i Lahtis. Receptet på Fazer Paahto-bröden baserar sig på surdeg, och det har finslipats till perfektion under årtionden: Rostbrödet började bakas på bageriet i Sockenbacka 1966 och därifrån flyttades tillverkningen till Fazers bageri i Vanda 1971. De nya, läckra Fazer Paahto-rostbröden lanseras i butik i dag 24.4.2023.

Rostbröd äts ofta till frukost och mellanmål, och därför vill konsumenterna att de ska vara mättande. De passar också utmärkt när du vill unna dig någonting gott.* Den läckra smaken betonas vid valet av Fazers rostbröd: Konsumenterna köper oftast Fazer Paahto för smaken (80 %) och för att det är inhemskt (47 %).** De nya Fazer Paahto-rostbröden har en rejälare konsistens och större och tjockare skivor.

Fazer Paahto Surdegsrostbröd 360 g

Nya Fazer Paahto Surdegsrostbröd bakas på rågsurdeg som ger brödet en härligt fyllig smak. Läckra frön fulländar smakupplevelsen.

Fazer Paahto Flerkornsrostbröd 360 g

Nya Fazer Paahto Flerkornsrostbröd får sin läckra smak genom kombinationen av att det bakas på surdeg och innehåller mångsidiga sädesslag och frön.

Fazer Paahto Rostbröd med havre 360 g

Förnyade Fazer Paahto Havre har fått namnet Rostbröd med havre. Det bakas precis som de övriga på surdeg och har en välbekant läcker smak av havre.

Vinnarbrödet i Reissumies recepttävling lanseras i butik

Våren 2022 utmanade Reissumies konsumenterna att skicka in egna recept till Fazer – Reissumies vill ge alla som är intresserade av bakning en möjlighet att delta i produktutvecklingen och därigenom påverka den finländska brödkulturen och bidra till ett mångsidigare utbud..

I receptkampanjen Ruisleipurit sökte vi uttryckligen rågrecept, som finalisterna fick vidareutveckla tillsammans med Fazers produktutveckling. Vi fick in närmare 300 recept och valde ut de tre bästa av dem. Alla finalister fick baka sitt recept tillsammans med Fazers produktutveckling. I finalen i maj utsåg Fazer vinnaren – Mästerbagaren Jenni från Nurmijärvi. Jenni är en passionerad hemmabagare vars brödrecept var ett rågbröd bakat på surdeg. Brödet innehåller morot och sirap som ger sötma samt solrosfrön som ger konsistens och smak.

Reissumies Mestarileipuri Råg-morot 4 st. 235 g

Det första Mestarileipuri Reissumies-brödet är garanterat ett helt nytt portionsrågbröd bakat på surdeg. Det får sin unika smak av morot och solrosfrön och smaknjutningen fulländas av lite sötma från sirap. Bakas på Fazers bageri i Lahtis. Reissumies Mestarileipuri Råg-morot finns i butik från 24.4.2023.

Sommardagen kronas av söta delikatesser på kaffebordet och picknicken

Du dukar snabbt ett somrigt kaffebord med den nya tårtan Fazer Salted Caramel eller med den vackra och årligen återkommande populära rulltårtan.

Fazer Salted Caramel-tårta 340 g

Tårtan med smak av läcker salt tjinuski består av ett saftigt browniebotten fylld med mjuk tjinuskimousse med kakaokexcrisp inuti. Tårtan toppas med läcker tjinuskiglasyr och salt tjinuskiströssel. Fazer Salted Caramel är ett komplement i Fazer-familjen med mindre tårtor. Denna saltsöta moussetårta passar utmärkt som vardagsgott, på små fester eller tillsammans med flera tårtor på festbordet.

Fazer Mansikkapaikka rulltårta, 485 g

Somriga jordgubbar och underbar vit choklad. Perfekt på kaffebordet och som vardagslyx. Säsongsprodukt som säljs 11.4–23.10.2023.

Pullava är nu palmoljefri

Vi på Fazer vill göra gott för både människorna och miljön. Vi har jobbat för hållbarhet i årtionden på Fazer, och arbetet fortsätter.  Vårt mål är att göra vårt produktsortiment ännu bättre och mer hållbart.

Nu tar vi ett viktigt steg framåt genom att Pullava blir palmoljefri från och med 24.4.2023. Samtidigt förnyar vi receptet på dessa fyllda vetelängder genom att göra dem ännu mjukare.

Oululainen Pullava Jordgubb-rabarber 400 g

Säsongslängden har en somrig smakkombination av jordgubbar, rabarber och vanilj. Nya Oululainen Pullava Jordgubb-rabarber har blivit palmoljefri och ännu mjukare och bakas på Fazers bageri i Lahtis. Laktosfri, sojafri. Märkt med Nyckelflaggan. I butik under en begränsad tid, 24.4–21.8.2023.

Glutenfritt gott – Kaka med ny smak för sommaren

Den nya somriga kakan ger säsongsvariation även för dem som äter en glutenfri kost.

Fazer Glutenfri Jordgubbskaka 2 st. 160 g

Jordgubbskakan har en läcker jordgubbsfyllning inuti och rosa glasyr ovanpå. Den praktiska förpackningen med 2 st. kakor är enkel att ta med exempelvis på en sommarutflykt. Fazer Glutenfri Jordgubbskaka bakas på Fazers glutenfria bageri i Lahtis. I butik 24.4−21.8.2023.

Psst! Vi har även gjort produktens förpackningsfolie tunnare så att vi kan minska användningen av plast ytterligare.

Enkla mellanmål att ta med på sommarens äventyr

Nya matiga mellanmål erbjuder mättande alternativ – även ett glutenfritt.

Reissumies Porilainen 190 g

Oululainen Reissumies Porilainen med det välbekanta Reissumies Havre-brödet är en variant av den klassiska finländska korvburgaren med samma namn. Precis som den traditionella korvburgaren är Reissumies Porilainen fylld med en saftig inhemsk korvbiff, saltgurka och lökringar samt läcker senaps- och ketchupmajonnäs. Reissumies Porilainen är ett mättande mellanmål som håller hungern borta länge och ger energi under dagen. Mjölkfri och laktosfri. Märkt med Nyckelflaggan. I butik från 18.4.2023.

Fazer Glutenfri Kycklingburgare 175 g

Nya Fazer Glutenfri Kycklingburgare erbjuder dem som äter en glutenfri kost ett nytt mättande mellanmålsalternativ i den hektiska vardagen.

Den glutenfria kycklingburgaren består av en mjuk glutenfri semla, en inhemsk kycklingbiff, cheddarost och lagom stark chilimajonnäs. Burgaren är glutenfri och laktosfattig. I butik från 18.4.2023.

Källor:

* Foodwest Kvalitativ marknadsundersökning om rostbröd 4/2022 (N=27)

** Foodwest Undersökning om konsumtion av rostbröd 5/2022 N=518

Tarja Kuusela
kommunikationsdirektör, Fazer Bageri Finland
tarja.kuusela@fazer.com
tfn +358 40 587 6063

Fazers medietelefon är öppen mån–fre kl. 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Bilder: https://fast.fazer.com/l/6s_XXtdmNj_q

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.