Undersökning: Bra hemservicemåltider förbättrar seniorers funktionsförmåga och livskvalitet

I en färsk undersökning utreddes hemservicemåltiders inverkan på funktionsförmåga och välmående hos seniorer som bor hemma. Förutom kosthållning och näringsintag utreddes betydelsen av smak och utseende samt seniorers uppfattningar om bra hemservicemåltider. Undersökningsresultaten är lovande – måltidstjänster inverkar på seniorers välmående och funktionsförmåga.

Under hösten 2018 genomfördes näringsundersökningen Power Meals av Fazer Food Services Finland som bland annat erbjuder måltidstjänster för seniorer och Fazers forsknings- och innovationsenhet Fazer Lab i samarbete med vård- och omsorgsförvaltningen i Björneborg.

Syftet med Power Meals-undersökningen var att utreda hur man kan förbättra näringsintag, fysisk funktionsförmåga, aktivitetsnivå och hälsorelaterad livskvalitet hos personer som är över 65 år gamla och bor hemma med hjälp av hemlevererade måltider och mellanmål. Många äldre löper risk för felaktigt näringsintag och tidigare undersökningar har konstaterat att cirka 80 % inte får i sig tillräckligt med protein via kosten. Endast mat som faktiskt äts ger näring. Därför ville man i undersökningen särskilt ta hänsyn till matens smak, njutbarhet och hur pass tilltalande den var samt seniorernas egna synpunkter och önskemål.

Hemservicemåltider ger bättre funktionsförmåga och livskvalitet

”Jag orkade bättre och besöker simhallen varje morgon. Tidigare hade jag inte simmat en kilometer, som när jag var yngre. Nu simmar jag en kilometer igen.” Deltagare i Power Meals-undersökningen

Resultaten i Power Meals-undersökningen är lovande: ”Vid undersökningens slut kunde vi se en betydande statistisk skillnad i näringsintag, upplevd livskvalitet och funktionsförmåga hos personer som fick måltider och mellanmål som innehöll mer protein jämfört med andra som deltog i undersökningen. Även andelen lätt och djup sömn ökade markant”, berättar Marika Laaksonen, doktor i näringsfysiologi, som jobbar på Fazer Lab. ”Resultaten är mycket goda, särskilt med tanke på hur snabbt de positiva förändringarna uppnåddes under de åtta veckor som undersökningen pågick”, säger Petra Rautakallio-Järvinen, näringsexpert inom vård- och omsorgsförvaltningen i Björneborg.

I den åtta veckor långa Power Meals-undersökningen deltog 67 hemservicekunder och anhörigvårdare samt vårdtagare som tidigare inte hade haft hemservicemåltider. Deltagarna delades in i tre godtyckliga grupper: Den första gruppen fick måltider som innehöll mer protein och mellanmål med högt proteininnehåll. Den andra gruppen fick konventionella hemservicemåltider. Den tredje gruppen åt som tidigare utifrån sina egna matvanor. Deltagarnas näringsintag bedömdes med hjälp av en matdagbok, funktionsförmågan mättes med tester (bland annat handstyrka och att resa sig upp från en stol) och aktivitetsnivån samt mängden sömn och dess kvalitet följdes upp med aktivitetsmätare. Dessutom utreddes deltagarnas livskvalitet med en enkät och synpunkter och önskemål gällande måltidstjänsten kartlades genom intervjuer.

Önskemål om fler måltidsalternativ – och rosor till budet

Geronomstuderandena Eeva Harju och Mari Sirpola samlade in deltagarnas synpunkter om måltidstjänstens kvalitet och utvecklingspotential som en del av Power Meals-undersökningen. Portionernas estetik och förpackningar framgick i flera svar: förutom att man önskar att förpackningen är lättanvänd och tydlig vill man även att den är ekologisk och tilltalande. Det fanns önskemål om fler måltidsalternativ och många skulle till exempel beställa potatis i mer välsmakande format.

Även helhetsbetydelsen av måltidstjänsterna framkom i deltagarnas kommentarer. Till exempel spelar personen som levererade måltiderna en viktig roll för hur maten tas emot och avnjuts. Mötet med personen som kommer med maten kan för många vara en av dagens höjdpunkter och ökar därför välmåendet:

”Jag tycker det är bättre att själv vara på plats så att man kan växla några ord med personen och får träffa lite folk.” Deltagare i Power Meals-undersökningen

”Vi på Fazer arbetar dagligen för att finländare i alla åldrar ska ha rätt att äta gott. Med hjälp av de värdefulla undersökningsresultaten och feedbacken i Power Meals-undersökningen kan vi utveckla måltidstjänsterna så att de främjar vitalitet och funktionsförmåga hos seniorer som bor hemma. Vi tror att välplanerade och väl utförda hemservicemåltider snart betalar sig själv om det leder till att man till exempel sparar in på sjukdomskostnader. Dessutom ger god mat glädje i vardagen”, säger Tuomas Nurmela, chef för kundrelationer på Fazer Food Services Finland.

Även Terttu Nordman som är chef för vård- och omsorgsförvaltningen i Björneborg gläder sig åt de nya forskningsresultaten: ”För vård- och omsorgsförvaltningen i Björneborg som tjänsteleverantör är det av största vikt att få veta effekten av hemservicemåltider och därför har forskningssamarbetet med Fazer varit mycket produktivt även för oss.”

Fazer finansierade Power Meals-undersökningen och resultaten kommer att utnyttjas både inom vård- och omsorgsförvaltningen i Björneborg och i forsknings- och utvecklingsarbetet på Fazer. Resultaten i Power Meals-undersökningen publicerades på den internationella konferensen ICFSR (International Conference on Frailty & Sarcopenia Research) i USA 20–22.2.2019.

#oikeussyödähyvin #fazerfoodservices #ruokaajollaonmerkitys #fazerbrainhow

Fazers medietelefon är öppen vardagar klockan 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Petra Rautakallio-Järvinen, vård- och omsorgsförvaltningen i Björneborg, tfn +358 40 581 3360

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact