Unik finländsk förpackningsinnovation: Fazer har utvecklat en brödpåse av havreskal

Hållbarhet, innovationer och en experimentell kultur är i kärnan av Fazers strategi. Företaget, som i år fyller 130 år, bedriver ständigt innovationsarbete för att skapa framtidens hållbara livsmedelslösningar. Nu visar Fazer alla brödätare vägen mot en mer miljövänlig vardag genom sin brödpåse som delvis tillverkas av havreskal, som i sin tur erhålls som en biprodukt av havretillverkningen. Denna även internationellt sett unika förpackningsinnovation har krävt år av arbete.

På Fazer har man noterat att dagens konsumenter är allt mer medvetna om hur produkterna förpackas. Under de senaste åren har finländarna vaknat till och börjat ställa krav på ekologiska förpackningar.

”Förpackningar är ett hett samtalsämne i Finland och särskilt huruvida de är återvinningsbara. Konsumenterna analyserar produkterna i sin helhet på ett helt nytt sätt och förpackningsmaterialet är inte längre en bisak”, säger Piia Soininen-Tengvall, chef för förpackningsutveckling på Fazer Bageri Finland.

Fazer har jobbat med att ta fram en påse av havreskal redan i flera år tillsammans med företag, forskningsinstitut och läroanstalter inom branschen. Påsens tillverkningsmaterial består till 25 procent av havreskal och påsen kan återvinnas som kartong.

Projektet är en del av Fazers program för hållbara förpackningar. Programmet består av tre delområden: minska användningen av förpackningsmaterial, förbättra förpackningarnas återvinningsgrad och ta fram helt nya, mer ekologiska förpackningslösningar. Påsen tillverkad av havreskal är ett exempel på det sistnämnda.

”Till en början verkade det så gott som omöjligt att tillverka en påse av havreskal. Det är inte enkelt att använda havre som råvara i livsmedelsförpackningar, eftersom produkten måste hållas färsk och vara säker. Påsen måste också vara ångtät för att den ska skydda brödet från att bli hårt. Av elva olika utvecklingsversioner hittade vi slutligen en lämplig. Det var verkligen en arbetsseger och ett genombrott när vi fick testresultaten från ett oberoende laboratorium som visade att papperet av havreskal är livsmedelsdugligt”, berättar Soininen-Tengvall vidare.

”Vi vill utnyttja alla delar av havren”

Havreskalen som används i förpackningsuppfinningen kommer från Fazers egen havrekvarn i Lahtis.

”Denna innovation är bara början på vad vi har på gång. Havre kan användas till mycket. För närvarande funderar vi på bland annat hur havreskal skulle kunna användas i större omfattning vid tillverkning av papper och förpackningar. Havre skördas varje år, och där gömmer sig omåttligt värdefulla möjligheter. Vi vill inte att ett enda agn av havren ska gå till spillo”, säger Jarkko Arrajoki, VD för Fazer Kvarn Finland.

Intresset för havre har ökat avsevärt under de senaste 20 åren. Ökad efterfrågan på växtbaserade produkter, god hållbarhet och bevisat hälsofrämjande effekter har ökat användningen av havre ytterligare. Fazer Kvarn har fördubblat sin havreproduktion i Finland och Sverige. För närvarande bygger Fazer en xylitolfabrik i Lahtis. Xylitolen i fabriken kommer också att framställas ur havreskal och den har väckt stort intresse även internationellt.

”Vi är en aktör med unik havrekompetens i Finland. Vi använder allt av havren och vårt sortiment inkluderar närmare 200 havreprodukter. Havreskal som uppstår som en biprodukt vid produktionen har tidigare gått till energiproduktion och djurfoder. Även vår senaste innovation, påsen av havreskal, är med andra ord cirkulär ekonomi i sin ädlaste form”, säger Arrajoki.

Ytterligare information och intervjuförfrågningar:

Anniina Niemistö, kommunikationsdirektör, Fazer Bageri Finland, anniina.niemisto@fazer.com, +358 40 674 4672

För intervjuer:

Piia Soininen-Tengvall, chef för förpackningsutveckling, Fazer Bageri Finland
Jarkko Arrajoki, verkställande direktör, Fazer Kvarn Finland

Bilder:

www.fazergroup.com/sv/media – bildbank – Media_Press – Finland – Kaurankuoripussi

Påse tillverkad av havreskal

Fazer Bageri och Fazer Kvarn har redan i många år jobbat för att hitta mer miljövänliga förpackningsmaterial, minska mängden plast och främja återvinning. Påsen av havreskal är en del av ett mer omfattande forskningsprogram och Fazers förpackningsstrategi.

• Påsen av havreskal skapades genom det gemensamma projektet HerääPahvi! mellan Tammerfors yrkeshögskola, Naturresursinstitutet och Design Forum Finland. Även Fazer deltog i projektet som pågick 2018–2020.
  • Fazer fortsatte att utveckla innovationen till en livsmedelsduglig brödpåse tillsammans med Peltolan Pussi Oy och Delfort Tervakoski Oy. Utvecklingsarbetet tog ungefär ett år.
  • Materialet i påsen består till 25 procent av havreskal. Brödpåsen kan återvinnas som kartong.
  • Fazer Butiksbagerier inleder hantverksbakning av det nya havrebrödet Leipurin Kauranen som kommer att förpackas i påse av havreskal.

Mer information: https://www.fazer.fi/kaura-on-fazerin-supervilja/

Fazer Bageri Finland

Fazer Bageri är marknadsledande inom bageribranschen i Finland. Fazers stora bagerier ligger i Vanda, Lahtis och Villmanstrand. Företaget har även 104 butiksbagerier i dagligvarubutiker där hantverksbagare bakar bröd på plats för hand av inhemskt mjöl. Fazer Bageri sysselsätter totalt cirka 1 600 personer i Finland. Fazers produktion av bageriprodukter är inhemsk till ca 92 procent.

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.Northern Magic. Made Real.