Väntan på julen börjar med julkalendern

Teresita Fazer, Sven Fazers fru, hämtade idén om en julkalender till Finland år 1947. Hon hade sett adventskalendrar i Sverige och berättade om dem för Finlands Flickscoutförbunds styrelse. På basen av idén planerade Ulla von Wendt, systerdotter till Sven Fazer, Finlands första scoutkalender som pryddes av ett brunt pepparkakshus. Chokladen kom med i kalendrarna först i ett senare skede. En av de första, om inte den allra första, inhemska julkalendern var det runda huset med luckor, fyllt av konfektyr, som på 1980-talet såldes på Fazer på Glogatan. Fazers inhemska alternativ till de utländska chokladkalendrarna kom till butikerna på mitten av 2000-talet.

Choklad är en viktig del av den finländska julen. Det är lätt att glädja vännerna med vacker och läcker konfektyr, ta med chokladen som gåbortspresent, ge åt en vän så hon eller han kan skämma bort sig själv eller pryda dukningen med vacker konfekt. Nu är det enklare än någonsin att skicka en chokladgåva. Fazer öppnade Finlands läckraste presentaffär på adressen http://www.fazergifts.com/

Alla Fazers konfektyrfabriker är belägna i Finland. Chokladkunnandets kärna finns i Vanda, där man förutom choklad också tillverkar kex. I Villmanstrand tillverkas sockerkonfektyr och i Högfors xylitoltuggummi och –pastiller. Över 95 % av Fazers konfektyr- och bageriprodukter som säljs i Finland tillverkas också här.

Ny julkalender för vänner av fruktgodis

Den nya julkalendern Fazer Angry Birds är ett alternativ till de traditionella chokladkalendrarna. Kalendern innehåller fem olika Angry Birds-figurer och –smaker. Dessutom finns det en överraskningsbild tryckt under godisen. Kalendern passar bra också till dem, som inte kan äta choklad på grund av allergi eller specialdiet. Konfektyren innehåller inte gelatin.

Ny säsongssmak i Karl Fazer-chokladkakorna

Finlands mest populära serie med chokladkakor kompletteras med en ny säsongssmak: Karl Fazer mjölkchoklad, rostad mandel, tranbär och en aning julkryddor.

Denna säsongssmak passar perfekt till exempel som lillajulspresent.

Vackra nya presentaskar, jordgubbe och blåbär

Konfektserien Karl Fazer 170 g kompletteras med två goda smaknyheter: jordgubbscrisp och blåbärscrisp.

Karl Fazer-chokladasken är en omtyckt present i allasituationer och kan läggas fram i sin egen ask,som fungerar som praktisk serveringsskål.

Present, förnyat konfekturval

Konfektasken Present har fått nytt utseende. Konfekturvalet har också förnyats och asken innehåller smaker som inte finns i Fazers andra konfektaskar. De nya smakerna är: Citronpaj, Caramel fudge, Mandeltryffel, Marmelad.

Jul-Dumle

Dumle Gingerbread är en traditionell, läcker Dumle, men med julsmak. En aning ingefära och kanel har lagts till den mjuka toffeen och goda chokladen.

Avec och Amerikan pastiller i paketet

De färgglada askarna med Avec och Amerikanska pastiller passar utmärkt som present. Dessa askar, med Design Edition-mönster, säljs under en begränsad tid.

Två nyheter i Fazers konfektaskfamilj

Det populära urvalet konfektaskar kompletteras med den fräscha Karl Fazer Hallonyoghurtkonfekten samt Fazers Bästa, som har glatt generation efter generation redan i 80 år.

Ytterligare information

Karl Fazer chokladkakor och stycksaker: Senior Brand Manager Jonna Pelvo, Fazer Konfektyr, tel. 046 851 5911
Karl Fazer konfekt, jul: Senior Brand Manager Helen Ojamäe, Fazer Konfektyr, tel. 040 6787 179
Kismet, Suffeli, Susu, Pätkis, DaCapo, Jim, Fami, American, Avec: Senior Brand Manager Annukka Storm, Fazer Konfektyr, tel. 040 532 5771
Dumle: Senior Brand Manager Kirsi Nordberg, Fazer Konfektyr, tel. 040 558 0526
Marianne, Omar, Pihlaja, Parhain, Marmeladi, Eucalyptus, Lontoon, Angry Birds, Moomin: Senior Brand Manager Susanna Brummer, Fazer Konfektyr, tel. 040 742 9495
Director, Confectionery Communications & Group Partnerships Liisa Eerola, Fazer-koncernen, tel. 044 710 8860
fornamn.efternamn@fazer.com

Produktbilder som lämpar sig för tryck

www.fazergroup.com/pictures, ”Media_Press”, ”Fazer Christmas 2015
kommunikationskoordinator Minnamari Mattila, tel. 046 851 3552

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2013, och antalet anställda är över 15 000. Fazers verksamhet styrs av de etiska principerna som grundar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.