• Fazer Group/

Världens tuffaste chokladtävling World Chocolate Masters börjar den 29 oktober 2022 – en av de tävlande är Eero Paulamäki från Finland

World Chocolate Masters är världens enda proffstävling som fokuserar enbart på choklad. De nordiska och baltiska länderna representeras i tävlingen av Fazers konditormästare Eero Paulamäki, som är den första finländska finalisten i tävlingens historia. Tävlingen arrangeras i Paris den 29–31 oktober 2022 och temat är Morgondagen, ”#Tomorrow”. Det tilltalande temat utmanar finalisterna att hitta nya lösningar genom kreativitet och teknologi.

Vartannat år samlar tävlingen World Chocolate Masters världens främsta experter på konditoriprodukter och choklad för en tre dagar lång tävling. De 18 finalisterna tävlar i sju krävande uppgifter, och de bedöms utifrån de tekniska kunskaperna i chokladhantering samt kreativitet och förmåga att kombinera dagens trender med traditionell hantverkskonst.

Varje finalist ska ge uttryck för sin vision av hur morgondagens choklad kommer att smaka, se ut och kännas.

Nutida hantverksskicklighet frigör sig från det förgångna, utan att ge avkall på smaken

Eero Paulamäkis tema i finalen är ”#Renewable tomorrow” (En förnybar morgondag), som är en aktiv form av huvudtemat i tävlingen. Den talangfulle konditormästarens tävlingsbidrag illustrerar hur choklad kan överraska och glädja med oväntade ingredienser och hur hållbarhet föder kreativitet.

”I uppgiften #TASTE tillverkar jag framför juryn en chokladbakelse som innehåller bland annat nordisk råg och krusbär, som passar utmärkt även i söta bakverk. Jag vill lyfta fram lokalproducerade råvaror i rampljuset”, säger Eero Paulamäki, nordisk chokladmästare och konditormästare på Fazer i Helsingfors och den första finländska finalisten i World Chocolate Masters historia.

Tävlingen har en 78 sidor lång uppgiftsbeskrivning, och i råvarorna har Eero inkluderat nordisk havre som är världskänd för sin renhet och kvalitet samt finskt vatten som har klassificerats som det bästa i världen.

”Kärnan i min #SHARE-uppgift är en 3D-utskriven, stjärnformad snöflinga. För att vinna tävlingen är det inte längre tillräckligt att du har överlägsna kunskaper i chokladhantering, utan du måste också behärska de senaste teknikerna. I mina tävlingsbidrag har jag även vågat ta mig an nya och hållbara råvaror, som den xylitol som jag använder som sötningsmedel. Xylitolen är tillverkad av havreskal, en sidoström från vår kvarnproduktion”, berättar Eero Paulamäki. ”I mina bidrag har jag använt de nordiska smakernas bästa bitar och innovationer. Det kommer att vara extremt hög nivå på finalen, och det är fantastiskt att få representera Norden och Fazer i den!”

Tävlingsuppgifterna sätter finalisternas färdigheter och kreativitet på prov

Under de två första tävlingsdagarna, lördagen den 29 och söndagen den 30 oktober, utför samtliga 18 finalister fem uppgifter. I finalen gör de tävlande allting själva, utan assistenter eller coacher.

I uppgiften #SHARE tillverkar finalisterna en festlig present som ska passa som gå bort-present i stället för exempelvis en flaska vin.  I uppgiften #WOW skapar finalisterna ett extravagant skylfönster som har en historia att berätta. Eero Paulamäkis chokladskyltfönster föreställer en älva invid naturens pånyttfödelse.

I uppgiften #TASTE presenterar finalisterna sin syn på temat ”#Tomorrow” och tillverkar en konditoriprodukt som ska innehålla en ingrediens som kommer från den tävlandes hemtrakt. I uppgiften #BONBON skapar finalisterna sin vision av framtiden med hjälp av en chokladpralin. Eero Paulamäkis chokladpralin har namnet Re-new. #YOU-uppgiften återger finalisternas egen historia i formen av ett en minut långt tal.

På den tredje tävlingsdagen, måndagen de 31 oktober, arrangeras den så kallade superfinalen dit de tio finalister som fått högst poäng kvalificerar sig. I uppgiften #TRANSFORM tillverkar de tävlande enligt samma koncept en portion för tre olika målgrupper. Eero Paulamäki har valt målgrupperna äldre människor, hedonister och underhåll mig-ungdomar och har planerat en våffelportion för var och en av dem.

I den sista uppgiften, #DESIGN, utnyttjar finalisterna alla sina kunskaper för att skapa ett fullständigt ätbart verk som är en kombination av design och läcker smak.  I denna uppgift bygger Eero Paulamäki vidare på historian om chokladskyltfönstret som han presenterar i uppgiften #WOW.

Tävlingsjuryn består av 18 personer där var och en representerar ett land eller en region som deltar i tävlingen samt av en huvudjury som består av fyra personer och som leds av världens mest följda chokladkonstnär och konditor Amaury Guichon. Vinnaren i tävlingen offentliggörs i Salon du Chocolat klockan 20 finsk tid.  Vinnaren får titulera sig World Chocolate Master.

Du kan registrera dig och följa tävlingen World Chocolate Masters i direktsändning. Genom att registrera dig får du också se vad som händer bakom kulisserna och ta närmare del av finalisterna och tävlingsuppgifterna.

Final i World Chocolate Masters 2022

Salon Du Chocolat

Porte de Versailles, Paris

29–31 oktober 2022

Du kan också följa tävlingen live på sociala medier:

Facebook.com/worldchocolatemasters

Instagram.com/worldchocolatemasters

World Chocolate Masters 2022

World Chocolate Masters är världens ledande tävling i chokladbranschen. Vid 20 regionala kvaltävlingar som ordnats världen över har 18 personer kvalificerat sig till finalen som hålls i Paris den 29–31 oktober 2022. I tävlingen bedöms finalisternas tekniska kunskaper, kreativitet och förmåga att kombinera moderna trender med traditionell hantverksskicklighet. Tävlingstemat är Tomorrow, Morgondagen, och den finalist som samlar mest poäng får som vinnare av tävlingen titulera sig World Chocolate Master.

World Chocolate Masters hölls för första gången 2005 och årets tävling är den åttonde i ordningen. Fazers konditormästare Eero Paulamäki representerar Norden och Baltikum i tävlingen och är den första finländska finalisten i tävlingens historia.

#worldchocolatemasters #WCM #TMRW_TASTES_TASTES_LOOKS_FEELS_LIKE #TMRW #töissäfazerilla #urafazerilla #visitfazer #suklaamestari #NorthernMagicMadeReal

Bilaga: Beskrivningar av Eero Paulamäkis tävlingsbidrag och presentation av de 18 finalisterna i tävlingen inklusive vilka länder och regioner de representerar

Taina Lampela-Helin, kommunikationschef, Fazer-koncernen, taina.lampela-helin@fazer.com, tfn +358 40 668 4600

Fazers medietelefon är öppen mån–fre kl. 8–16, media@fazer.com, tfn +358 40 668 2998

Bilder: https://www.fazergroup.com/media/  – kuva- ja videopankki – julkinen kuvapankki – Media_Press – Suomi – World Chocolate Masters 2022

Kampanjwebbplats: https://www.fazer.fi/eero-paulamaki-kohti-suklaaunelmaa/. På webbplatsen kan du läsa bland annat en presentation av Eero Paulamäki. Mer information om Fazer finns på Fazers webbplats www.fazergroup.com, där det finns information på finska, svenska och engelska.

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 6 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter och vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och ytterligare till ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2021 uppgick till 1,1 miljarder euro.

Lainaukset