Vinnarna av RSA Student Design Awards 2016 korade vid prisutdelning i London

Vinnaren av Fazer-priset tacklar spannmålssvinn efter skörd i Afrika.

Fazer deltog i den globala designtävlingen RSA Young Design Awards för unga formgivare genom att sponsra en utmaning med rubriken ”Waste not, want not”. Vinnaren av Fazer-priset är Anthony Brown från University of Nottingham. Browns idé SI-LOW är en förmånlig förvaringsenhet för spannmål avsedd för privathushåll för att förhindra spannmålssvinnet efter skörd som är vanligt vid småskalig odling i Afrika.

”Vi bedömde tävlingsbidragen utifrån de fastställda kriterierna och vinnaren hade noggrant undersökt problemet i detalj och tagit fram en genomförbar lösning för den identifierade målgruppen. Lösningen är mycket stark när det gäller användbarhet och låg kostnadsnivå. Vi var särskilt imponerade av hur Anthony Brown lyckades gå till roten av problemet, hitta en utmaning och leverera en effektiv lösning”, säger Fazer-koncernens SVP, Strategy and Renewal Heli Arantola.

RSA Student Design Awards utmanar unga formgivare på universitetsnivå att tackla konkreta sociala, miljömässiga och ekonomiska problem genom designtänk och -kunskap. Varje tävlingsbidrag bedömdes utifrån sex kriterier: sociala och miljömässiga effekter, genomförande, forskning, designtänk, kommersiell medvetenhet och magi. Uppdraget från Fazer var att designa ett sätt att uppmuntra och stödja individer, privathushåll, företag och/eller samhällen att minska matsvinnet.

Över 900 bidrag svarade på 12 olika uppdrag som tacklar utmaningar som förekommer i samhällen över hela världen, till exempel krympande resurser, befolkningsökning, åldrande befolkning och överkonsumtion. RSA Student Design Awards organiseras av RSA (Royal Society for the encouragement of Arts, Manufactures and Commerce), en brittisk tvärvetenskaplig tankesmedja vars uppgift är att berika samhället med idéer och gärningar. Vinnarna firades i går vid en ceremoni i London.

På Fazer har man redan diskuterat idéer för nästa års utmaning:

”Nästa år vill vi utmana studenterna att utveckla lösningar som höjer eller bibehåller hjärnkapaciteten hos äldre människor”, säger Arantola.

RSA Student Design Awards 2015/16

Waste not, want not – sponsrat av Fazer: lista över vinnarna

• Vinnare av Fazer-priset: Anthony Brown, University of Nottingham
  • Vinnare av Waitrose-praktikpriset: Poppy Crow, Northumbria University, industridesign
  • Hedersomnämnande: Jenny Liu, Brunel University, integrerad produktdesign
  • Omnämnande: Rebecca Hollingsworth, Leeds College of Art, illustration
  • Omnämnande: Adam Cheung, Ulster University, produkt- och möbeldesign

Fazer bedriver olika samarbetsformer med universitet och studenter. Tävlingsutmaningen är ett sätt att skapa prototyper för öppen innovation som ett komplement till metoder för konsumentinsikt. Målet är också att införa designtänk i en bredare kontext på Fazer och att komma närmare designuniversiteten.

Mer information:

Heli Arantola, SVP, Strategy and Renewal, Fazer-koncernen, tfn +358 500 505 762

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16:00, tfn +358 40 668 2998

E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com.

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer sitt 125-årsjubileum och att det har gått 150 år sedan det framgångsrika företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazer-koncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och företaget har närmare 15 000 anställda. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.