• Fazer Group/

Vinst och finalplats för Fazer-medarbetare i PRO-galan – Finlands bästa cafémedarbetare jobbar på restaurangvärlden Fazer 8th Floor

Fazers finalister i PRO-galan lyste i går 28.1 i HoReCa-branschens PRO-gala i Helsingfors. Av 39 finalister var två Fazer-medarbetare. Mia Ahonen vann serien cafémedarbetare.

Fazer representerades av Mia Ahonen och Simo Ketolainen i finalen. Mia arbetar i restaurangvärlden Fazer 8th Floor på översta våningen i Stockmann i Helsingfors centrum och Simo på Amica-personalrestaurangen i Sanomahuset i Helsingfors.

Mia, som arbetar som kassaservitris, vann serien Cafémedarbetare 2016. Mia berättar att hon njuter av sitt arbete inom kundservice och av att få kunderna att le och återvända. Mia vill vara ett exempel för sina kollegor och en uppmuntrande kraft i sitt dagliga arbete.

Simo, som är köksmästare och planerare av restaurangtjänster, var bland de tre bästa i serien Chef för storkök. Simo strävar efter att, vid sidan om sina andra uppgifter, delta så mycket som möjligt också i matlagningen för att vara med sitt team också på det viset. I arbetet inspireras Simo av toppteamet och fartfyllda situationer.

PRO-galan är den största och mest betydelsefulla festen i restaurangbranschen. Där belönas årligen proffs som utmärkt sig i branschen, på rekommendation av kollegor, förmän eller underlydande. Tävlingen, som nu arrangerades av Aromi-tidningen för fjortonde gången, omfattade totalt 13 kategorier från storköks- och restaurangbranschens alla olika sektorer.

Ett råd bestående av proffs från restaurangbranschen valde ut finalisterna i varje kategori bland tiotals nominerade personer samt kategoriernas vinnare. Rådets kriterier var deltagarens yrkeskunskap, funktion som förebild och inställning.

Meningen med priset är, förutom att uppmuntra dem som redan arbetar inom branschen, att höja HoReCa-branschens anseende och locka nya arbetstagare.

Laura Tötterman, kommunikationschef, Fazer-koncernen,  tel. 044 711 9550

E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com

www.fazergroup.com/fi/ura-fazerilla/

www.fazergroup.com/sv/karriar/

www.fazer.fi/fazercafe

www.fazer.fi/sv-FI/fazercafe

Bilder lämpliga för tryck: www.fazergroup.com/pictures, ”Media_Press”, "Pro-gaala 2016"

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer sitt 125-årsjubileum och att det har gått 150 år sedan det framgångsrika företagets grundare Karl Fazer föddes.

Fazer-koncernens omsättning 2014 uppgick till mer än 1,6 miljarder euro och företaget har över 15,000 anställda. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.