123 vuotta suomalaista hyvää

Fazer täyttää huomenna 123 vuotta. Karl Fazer perusti kahvilan 17. syyskuuta vuonna 1891 Helsingin Kluuvikadulle tarjotakseen suomalaisille makuelämyksiä. Tänään sama intohimo tuo töihin Fazerin leipurit, suklaamestarit, kokit, tarjoilijat, kahviloiden henkilökunnan ja kaikki muut fazerilaiset. Suomessa myytävistä Fazerin tuotteista yli 95 prosenttia valmistetaan kotimaassa. Fazer tuo syksyn aikana enemmän esille suomalaisuuttaan ja haastaa kaikki mukaan kertomaan, mikä on ”suomalaista hyvää”.

”Kun yritys perustettiin, henkilöstö mahtui yhden illallispöydän ääreen - tänä päivänä makuelämysten parissa työskentelee Suomessa 6600 fazerilaista. Työskentelemme leipomoissa, myllyssä, makeistehtaissa, ravintoloissa, kahviloissa ja monissa tehtävissä makujen parissa. Valmistamme yli 95 prosenttia Suomessa myytävistä tuotteistamme kotimaassa”, toteaa Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset haluavat pitää erityisesti ruisleivän ja Fazerin tuotteiden valmistuksen Suomessa (Lähde: Suomalaisen työn liitto). ”Suurimmalla osalla suomalaisista on hyvin läheinen suhde Fazeriin ja tuotteisiimme. Meitä ja brändejämme arvostetaan ja meihin luotetaan. Kuluttajat ovat toivoneet, että kertoisimme enemmän suomalaisuudestamme”, kertoo Fazerin viestintä- ja brändijohtaja Ulrika Romantschuk.

Mikä Sinusta on suomalaista hyvää?

Fazerin verkkosivuilla osoitteessa fazer.fi/suomalaistahyvaa voi tutustua tarinoihin Fazerin tuotteiden takana ja testata oman tietämyksensä Fazerin suomalaisuudesta. Sosiaalisessa mediassa käynnistyy kuvakampanja, jossa Fazer haastaa suomalaiset kertomaan kuvin ja sanoin, mikä heidän mielestään on suomalaista hyvää. Kampanjaan osallistuneista kuvista arvotaan kuukausittain viisi voittajaa, jotka saavat Fazerin herkulliset tuotekorit. Mukaan pääsee postaamalla kuvan tai viestin Instagramissa tai Twitterissä käyttämällä viestin yhteydessä tunnisteita #suomalaistahyvää ja @FazerSuomi. Facebookissa arvontaan osallistutaan postaamalla viesti tai kuva johonkin Fazer Suomen Facebook –sivulla olevaan #suomalaistahyvää -kampanjapostaukseen tai suoraan Fazerin Facebook-sivulle: www.facebook.com/fazersuomi.

Valmistus ja ravintolapalvelut Suomessa

”Suomalaisuus kuuluu Fazerin sieluun. Helsingissä syntynyt Karl Fazer toi suomalaisuutta esille tuotteissaan jo ennen maamme itsenäistymistä. Esimerkiksi Fazerin Sininen -suklaan (1922) kääre ja Fazer Puikula -leivän muoto (1997) ovat saaneet innoituksensa suomalaisesta luonnosta”, kertoo Romantschuk.

Tänään Fazer työllistää Suomessa makuelämysten parissa yli 6 600 henkilöä. Fazer Makeiset työllistää yli 1 200 henkilöä, Fazer Leipomot yli 1 300 henkilöä ja Fazer Food Services yli 4 000 henkilöä.

Kaikki Fazerin makeistehtaat ja keksitehdas sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat ja keksit), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (ksylitolituotteet). Fazerin makeisista 95 % valmistetaan Suomessa. Fazer leipoo ympäri Suomen kuudessa leipomossa ja 46 Fazer Lähileipomossa, jotka sijaitsevat myymälöiden sisällä. Tuoretta leipää myydään myös neljässä Fazer Leipomomyymälässä. Fazerin kotimaisuusaste leipomotuotteissa on korkea, yli 95 prosenttia. Päivittäin leivotaan yli 200 erilaista tuotetta suomalaisille.

Fazerilla on Suomessa 600 ravintolaa ja ruokailupalveluita tuottavaa toimipaikkaa. Tähän kuuluu henkilöstöravintoloita, opiskelijaravintoloita sekä ruokailupalveluita kouluissa, päiväkodeissa ja hoivalaitoksissa. Ruokailupalvelut tulivat osaksi Fazer-konsernia 1970-luvun lopussa, jolloin Fazer Catering (nykyinen Fazer Food Services) perustettiin. Tänä päivänä 130 000 suomalaista nauttii terveellisen ja maukkaan työpaikkalounaan, opiskelijalounaan tai ilmaisen kouluruuan Fazerin ammattitaitoisen henkilöstön valmistamana ja tarjoilemana.

Fazerilla on Suomessa seitsemän Fazer Café -kahvilaa sekä yrityksen synnyinpaikka Karl Fazer Café Helsingin Kluuvikadulla. Fazer Caféissa ammattilaiset tarjoavat käsintehtyjä leipiä, kahvileipiä ja konditoriatuotteita sekä muita herkkuja. Fazerin klassikkotuotteet Bebe, Sacher, Kinuskikakku ja perunaleivos ovat edelleen suosittujen tuotteiden kärjessä.

Lisätietoja
Ulrika Romantschuk, SVP, Communications & Branding, Fazer-konserni, puh. 040 566 4246
Satu Ikäheimo, viestintäpäällikkö, Fazer-konserni, puh. 050 380 4996
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

www.fazer.fi/suomalaistahyvaa, #suomalaistahyvää @fazersuomi

Painokelpoiset kuvat
www.fazergroup.com/pictures, ”Media_Press”, ”Suomalaista hyvää”

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksituotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer haluaa, että elämä maistuisi hyvältä joka päivä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli lähes 1,7 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja UN Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää