130 vuotta kotimaista valmistusta – Fazer juhlii 17.9.2021

Fazerin tarina alkoi vuonna 1891, kun nuori yrittäjä Karl Fazer toteutti unelmansa ja avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle. Tänään, 130 vuotta myöhemmin, Fazer on moderni, ruokaelämyksiin keskittyvä yritys, joka työllistää Suomessa yli 3 600 henkilöä. Suomen ohella Fazerilla on omia toimintoja Ruotsissa, Venäjällä, Tanskassa, Norjassa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Vientiä yrityksellä on yli 40 maahan ympäri maailmaa.

Fazer jatkaa kasvustrategiansa toteuttamista

Fazer keskittyy kuluttajatuotteisiin ja on yksi Suomen arvostetuimmista brändeistä. Fazerin missio on Ruokaa, jolla on merkitys, mikä heijastaa yrityksen sitoutumista tehtävään.

"Tänä vuonna 130-vuotisjuhliaan viettävä Fazer on taloudellisesti vahva, ja meillä on selkeä tulevaisuuden strategia.  Vastuullisuus on Fazerin kaiken toiminnan ytimessä ja kehittämällä ruokaa ratkaisuna jatkamme ponnisteluita ihmisten, yhteiskunnan, ympäristön hyvinvoinnin parantamiseksi”, sanoo Christoph Vitzthum, Fazer-konsernin konsernijohtaja. ”Kuluneen vuoden aikana olemme muun muassa sitoutuneet Science Based Targets-aloitteeseen (Science Based Targets Initiative, SBTi,) eli asettamaan tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet vähentääksemme päästöjä niin omassa toiminnassamme kuin koko arvoketjussa. Kestävän maatalouden tukemisessa toimintamme kärki on Fazerin viljavisio. Tavoitteemme on, että vuoteen 2025 mennessä kaikki kuluttajatuotteissamme käytetty vilja on viljelty kestävän viljelyn periaatteiden mukaisesti”, jatkaa Christoph Vitzthum.

Fazer työllistää tuhansia ruuan ammattilaisia Suomessa

Fazer toimii lähes koko Suomessa. Vantaalla sijaitsee Fazerin suklaa- ja keksitehdas sekä leipomo. Lahdessa on hapankorpputehdas, leipomo ja mylly. Kymenlaaksossa, Korialla on kasvipohjaisia juomia, välipaloja ja ruuanvalmistustuotteita valmistava tehdas. Lappeenrannassa toimii sokerimakeistehdas ja leipomo.  Lisäksi leipää leivotaan suurempien vähittäiskauppojen yhteydessä sijaitsevissa 114 Fazer myymäläleipomoissa ympäri Suomea. Gateau-artesaanileipomomyymälöitä on pääkaupunkiseudulla 15. Karl Fazerin perintöä jatkaa 17 Fazer Café -kahvilaa

Fazerin Suomessa myytävien tuotteiden valmistuksen kotimaisuusaste on noin 95 %. Fazer käyttää kotimaisia raaka-aineita aina kun se on mahdollista.

Fazer investoi merkittävästi kauraliiketoimintaan Suomessa

Kolmen viime vuoden aikana Fazer on investoinut yhteensä noin 205 miljoona euroa, joista 155 miljoonaa Suomeen. Merkittävä osa investoinneista on kohdistunut yrityksen kauraliiketoiminnan kehittämiseen.

Fazerin tavoite on tulla yhdeksi Pohjois-Euroopan johtavista kasvipohjaisten elintarvikkeiden valmistajista. Maailmanlaajuisesti suosiotaan kasvattavalla kauralla on tavoitteen saavuttamisessa keskeinen rooli. Suomessa Fazer käyttää vain kotimaista kauraa ja hyödyntää valmistuksessaan kauran kaikki osat.

Lahteen nousee maailman ensimmäinen kauran kuorista ksylitolia valmistava tehdas. Ksylitolitehdas edustaa kiertotaloutta parhaimmillaan, sillä sen raaka-aine, kauran kuoret, tulee ainutlaatuiseen tehtaaseen vieressä sijaitsevasta kauramyllystä.  Loppuvuodesta valmistuu kauramyllyn laajennusinvestointi, joka kaksinkertaistaa myllykapasiteetin. Marraskuussa Fazer Mylly täyttää 50 vuotta.

Vantaalla on alkanut kahden uuden kauratuotteita valmistavan tuotantolinjan rakentaminen. Leipomon huippumoderni palaleipälinja ja suklaatehtaan valmistuslinjan uudistaminen kaurapohjaisten tuotteiden valmistukseen valmistuvat vuoden 2022 aikana. Korialla on käynnistynyt investointi, jonka myötä tehtaan kaurajuomakapasiteetti kaksinkertaistuu.

Fazer kutsuu kaikki suomalaiset juhlimaan omaa Fazer hetkeään

Juhlavuosi näyttäytyy ja maistuu kuluttajille erilaisina makuelämyksinä. Fazer  Store -verkkokaupassa, Fazer Café-kahviloissa ja Fazer Experience – vierailukeskuksen myymälässä on myynnissä 130-juhlaboksi, joka sisältää  valikoiman Fazerin klassikkotuotteita ja suosituimpia uutuuksia.

Juhlavuoden 130-leivos, joka on kondiittorimestari Eero Paulamäen käsialaa, on myynnissä Fazer Café -kahviloissa.

Fazer toivottaa kuluttajat tervetulleeksi Fazerilaan, Vantaan Vaaralassa sijaitsevaan Fazer Experience -vierailukeskukseen.  Fazerin syvälle Suomen historiaan kietoutuva ja ruuan tulevaisuutta valottava näyttelykierros uudistuu syksyn 2021 aikana. Vierailukeskus tarjoaa myös näyttävät tilat ja puitteet erilaisille kokouksille ja juhlille, sekä kattavan valikoiman Fazer-myymälän ja Fazer Café-kahvilan.

Syyskuussa Fazer toteuttaa juhlavuotensa kunniaksi keräilykampanjan, jossa jokainen syyskuussa 2021 ostettu Fazer-tuote kerryttää pisteitä, joilla voi voittaa muun muassa lahjakortteja Fazer Store -verkkokauppaan ja Fazer 130 - juhlabokseja. Kampanjaa tukee myös arvonta, jossa palkintoina on erikoiserä kotimaisia Fazer 130 vuotta -mukeja.

Syyskuussa on avautunut myös toivottu Fazerin fanituotekauppa, josta voi hankkia Fazerin rakastettujen brändien väreissä loistavia tekstiilejä.

Fazerille on aina ollut tärkeää olla vaikuttamassa ympäröivään yhteyskuntaan. Yhteistyö SOS-Lapsikylän kanssa on jatkunut jo yli 40 vuotta ja juhlavuoden kunniaksi järjestetään muun muassa kokkikoulujen sarja itsenäistyville nuorille. Toinen juhlavuoden hanke tukee Itämerta: Fazer on Two Rowing Finns -joukkueen ruokaohjelman kumppani. Suomalaiskaksikko soutaa loppuvuodesta Atlantin yli Fazerin eväin tavoitteenaan kerätä 100 000 euroa Itämeren hyväksi.

Fazerin mediapuhelin palvelee ma–pe kello 8–16, puh. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Fazerin tarina youtubessa: https://www.youtube.com/watch?v=i7liOD7NnoA

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: tuottaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Toteuttaakseen visionsa Kohti täydellisiä päiviä Fazer luo uusia makuja, perinteitä ja ruokaelämyksiä. Luottamalla vankkaan perintöönsä, kuluttajalähtöisyyteen ja innovaatioihin, Fazer kehittää tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Haluamme ihmisten kokevan pohjoisen taian. Keskitymme kuluttajatuotteisiin. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 1,1 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 8 500 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Northern Magic. Made Real.

Avainsanat:

Lainaukset

"Tänä vuonna 130-vuotisjuhliaan viettävä Fazer on taloudellisesti vahva, ja meillä on selkeä tulevaisuuden strategia. Vastuullisuus on Fazerin kaiken toiminnan ytimessä ja kehittämällä ruokaa ratkaisuna jatkamme ponnisteluita ihmisten, yhteiskunnan, ympäristön hyvinvoinnin parantamiseksi.Kuluneen vuoden aikana olemme muun muassa sitoutuneet Science Based Targets-aloitteeseen (Science Based Targets Initiative, SBTi,) eli asettamaan tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet vähentääksemme päästöjä niin omassa toiminnassamme kuin koko arvoketjussa. Kestävän maatalouden tukemisessa toimintamme kärki on Fazerin viljavisio. Tavoitteemme on, että vuoteen 2025 mennessä kaikki kuluttajatuotteissamme käytetty vilja on viljelty kestävän viljelyn periaatteiden mukaisesti".
Christoph Vitzthum, Fazer-konsernin konsernijohtaja