• Fazer Group/

70 vuotta Helsingin olympialaisista – Fazer Experience -vierailukeskuksessa palataan 1952 olympiatunnelmiin

Fazer on aina ollut mukana Suomen historian suurissa hetkissä ja vuoden 1952 Helsingin olympialaiset eivät tee tästä poikkeusta. Vuonna 1952 järjestetyt kesäolympialaiset olivat Suomelle ainutkertainen suurhanke ja Fazer oli niissä näkyvästi mukana. Nyt näitä 70 vuotta sitten käytyjä kisoja kunnioitetaan Fazer Experience -vierailukeskuksessa, jossa voi tutustua Tahdon (Urheilumuseon) kanssa yhteistyössä rakennettuun pienoisnäyttelyyn. Olympiaesineistöön voi tutustua 20.6.-15.8.2022 välisenä aikana.

”Helsingin vuoden 1952 olympialaiset olivat monella tapaa vedenjakaja Fazerille sen kehittyessä tämän päivän moderniksi ruokaelämysyhtiöksi. Olympialaiset olivat neljän miljoonan asukkaan Suomelle valtava voimanponnistus, mikä toimi katalysaattorina myös Suomen elintarviketeollisuuden ja Fazerin kehitykselle. Fazer on aina ollut vahvasti ajassa kiinni, ja tätä kuvastavat muun muassa näyttelyssä nähtävät Olympia-aiheiset konvehtirasiat”, kertoo Anu Kokko, Fazer Experience -vierailukeskuksen johtaja.

”Olympialaiset tekivät hyvää suomalaisten itsetunnolle. Tunnelma ja ylpeys siitä, että Suomi toimi kisaisäntänä, olivat korkealla. Järjestimme maailman suurimman urheilutapahtuman, saimme siitä tunnustusta ja astuimme pää pystyssä kohti Eurooppaa ja muuta maailmaa. Meille Fazerilla avoimuus, rohkeus ja innovatiivisuus ovat aina olleet osa meitä. Osallistuihan yrityksemme perustaja Karl Fazer jo Tukholman olympialaisiin vuonna 1912 ja hänen pojanpoikansa Peter Fazer edusti Suomea Tokion olympialaisissa”, jatkaa Anu Kokko.

Helsingin olympialaiset vauhdittivat elintarvikealan kehitystä

Olympiavuonna Suomi siirtyi sodan jälkitunnelmista normaaliaikaan. Viimeinen sotakorvausjuna lähti matkaan. Vuonna 1949 suklaa oli vapautettu säännöstelystä ja vanhat tuotteet alkoivat palata valmistukseen.

”Yksi konkreettinen muutos arjessa oli tuore leipä. Fazerilla oli aluksi Helsingissä omat leipämyymälät. Vuodesta 1952 lähtien on tuoretta leipää toimitettu vähittäiskauppojen myyntiin”, sanoo Anu Kokko.

Toinen virstanpylväs liittyy ruokaosaamiseen. Helsingin olympialaiset olivat ruokahuollolle näytön paikka, sillä silloinen Työmaahuolto, jossa työskenteli entisiä lottia, muonitti 75 000 ruokailijaa päivässä. Fazer osti Työmaahuollon 1970-luvun lopussa, jolloin yritykseen periytyi myös runsaasti ruokapalveluiden tietotaitoa.

Näytillä myös harvinaista esineistöä Fazerin omista kokoelmista

”Kesäolympiakisat 1952 ovat toistaiseksi ainoat Suomen isännöimät olympialaiset. Kisat ovat yhä merkittävin Pohjoismaissa järjestetty urheilutapahtuma. Halusimme nostaa yhdessä Fazer Experience -vierailukeskuksen kanssa valokiilaan kisat sekä niiden merkityksen Helsingille ja Suomelle. Kisat olivat sytyke urheilulle ja ne innostivat suomalaiset liikkumaan. Suomalaisten yritysten huomattavaa panosta tapahtumalle ei pidä unohtaa. Olympia-aiheinen pienoisnäyttely täydentää hienosti myös Olympiastadionilla sijaitsevaa pysyvää näyttelyämme”, kertoo Kalle Rantala, Tahdon, entiseltä nimeltään Urheilumuseon, näyttelypäällikkö.

Fazer Experience -vierailukeskuksen pienoisnäyttelyssä on esillä virallinen kopio Helsingin olympialaisten olympiasoihdusta, jolla Paavo Nurmi sytytti olympiatulen. Vitriineissä on esillä olympiamitalisarja, joka koostuu kulta-, hopea- ja pronssimitaleista sekä muistomitalista ja olympiarahasta. Nähtävillä on osallistuja- ja toimitsijamerkki, pääsylippuja, kisaohjelmia sekä esineistöä Fazerin omista kokoelmista. Harvinaislaatuiseksi Fazerin esineistön tekee se, että esillä on tuotteita, jotka Fazer suunnitteli jo vuoden 1940 peruuntuneisiin Helsingin olympialaisiin.

Vierailukeskuksen aulassa, kaikille vieraille avoimessa tilassa, oleva esineistö on nähtävissä 20.6.-15.8.2022. Helsinki 1952 -seinäkkeet ovat tilassa 18.7.-3.8.2022 välisen ajan. Aulan ruudulla pyörii tauotta kuvakooste Tahdon ja Helsingin kaupunginmuseon Helsinki 1952 -kuvista.

Johtaja Anu Kokko, Fazer Experience -vierailukeskus, puh. 040 5042746, anu.kokko@fazer.com

Näyttelypäällikkö Kalle Rantala, Tahto (ex Urheilumuseo), puh. 044 700 2592, www.tahto.com

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00–16.00, puh. 040 668 2998, media@fazer.com

Fazer Experience -vierailukeskuksen näyttely, myymälä ja Fazer Café Fazerila ovat avoinna ja palvelevat viikon jokaisena päivänä

Fazer Experience -vierailukeskus, Fazerintie 6, 01230 Vantaa

Aukioloajat: ma-pe 9–18.30, la 10–16.30, su 11–16.30

Painokelpoisia kuvia: www.fazergroup.com/medialle - Kuvapankki - Public Image Bank - Media_Press – Finland - Fazer Experience – 1952 Helsingin olympialaiset

Verkkosivut: https://www.fazer.com/visit-us/fazer-experience/ ja www.tahto.com

#kulttuurikeskustahto

#visitfazer

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Omistautuneiden ammattilaistemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjoismaissa ja Baltiassa. Lisäksi myymme tuotteita noin 40 eri maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK:n Global Compactin periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli 1,1 miljardia euroa ja sillä oli noin 8 000 työntekijää.

Avainsanat:

Lainaukset

Helsingin vuoden 1952 olympialaiset olivat monella tapaa vedenjakaja Fazerille sen kehittyessä tämän päivän moderniksi ruokaelämysyhtiöksi. Olympialaiset olivat neljän miljoonan asukkaan Suomelle valtava voimanponnistus, mikä toimi katalysaattorina myös Suomen elintarviketeollisuuden ja Fazerin kehitykselle. Fazer on aina ollut vahvasti ajassa kiinni, ja tätä kuvastavat muun muassa näyttelyssä nähtävät Olympia-aiheiset konvehtirasiat
Anu Kokko, Fazer Experience -vierailukeskuksen johtaja