ADT ja Fazer yhteistyöhön puhtaan urheilun puolesta

Suomen Antidopingtoimikunta ADT ry ja Fazer-konserni ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen puhtaan urheilun edistämiseksi. Puhtaasti paras -ohjelman tavoitteena on kannustaa huippu-urheilijoita ja nuoria aktiiviurheilijoita puhtaaseen urheiluun ja antaa jokaiselle suomalaiselle mahdollisuus ottaa kantaa reilun pelin puolesta.

Median huomio keskittyy valitettavan usein vain dopingtapauksiin ja siihen pieneen osaan urheilijoista, jotka syyllistyvät dopingrikkomuksiin. Puhtaasti Paras -ohjelman myötä ADT ja Fazer haluavat saada valokeilaan myös ne 99 prosenttia urheilijoista, jotka urheilevat eettisesti kestävällä tavalla lajiaan, kilpakumppaneitaan ja itseään kunnioittaen.

Ohjelman myötä ADT ja Fazer yhdessä haastavat urheilua seuraavat suomalaiset, urheilujärjestöt ja urheilijat mukaan edistämään puhdasta urheilua. Tavoitteena on myös edistää urheilujärjestöjen antidopingtyötä. Keulakuvana toimivat suomalaisista huippu-urheilijoista koottu Puhtaasti paras -joukkue, jonka kapteenina toimii Tapio Korjus. Urheilijat ja ohjelman sisältö esitellään avaustilaisuudessa 22.5.

”Olen innoissani, että saamme yhteistyökumppaniksi juuri Fazerin. Fazer on perinteikäs suomalainen yhtiö, jonka arvot kohtaavat ADT:n arvojen kanssa. Fazer on myös rohkea edelläkävijä tarttuessaan hankkeeseen, jossa tuetaan vahvasti urheilun eettisiä periaatteita ja korostetaan sekä yrityselämän että urheilun vastuullisuutta”, sanoo ADT:n pääsihteeri Pirjo Krouvila.

Fazerin konsernijohtaja Karsten Slotten mukaan Fazer haluaa olla mukana tukemassa hyvää asiaa ja uudenlaista ohjelmaa. ”Reilu peli ja oikeudenmukaisuus ovat tärkeitä arvoja – eivät ainoastaan urheilussa ja yritystoiminnassa”. Fazerilla on myös historiansa kautta yhtymäkohtia urheiluun: yrityksen perustaja Karl Fazer sekä hänen pojanpoikansa Peter Fazer olivat menestyneitä olympiatason urheilijoita.

ADT, viestintäpäällikkö Susanna Sokka, puh: +358 40 740 7477
Fazer-konserni, viestintäjohtaja Ulrika Romantschuk, puh. +358 40 566 4246

Suomen Antidopingtoimikunta ADT ry vastaa dopingvalvonnasta Suomessa. Vuonna 2001 perustetun organisaation keskeisiä toiminta-alueita ovat dopingtestaus, koulutustoiminta sekä kansainvälinen toiminta. Opetusministeriö rahoittaa ADT:n toiminnan. Toiminnan arvot ovat eettisyys, oikeudenmukaisuus, laatu ja asiantuntijuus.

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja ja leipomotuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa. Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kolme toimialaa, jotka tarjoavat makuelämyksiä omilla aloillaan: Fazer Amica, Fazer Leipomot ja Fazer Venäjä. Fazer Amica on Pohjoismaiden ja Baltian johtava ruokailupalveluyritys, jonka perustehtävänä on tarjota hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Yritys toimii Pohjoismaissa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä. Fazer Leipomot valmistaa tuoreita ja maukkaita leipomotuotteita Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa sekä Liettuassa. Fazer Venäjä vastaa Fazerin leipomotoiminnoista Venäjällä ja on yksi Venäjän johtavista leipomoyrityksistä. Fazerin tärkein osakkuusyhtiö on Pohjoismaiden suurin suklaa- ja sokerimakeisyritys Cloetta Fazer. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2007 oli noin 1,2 miljardia euroa. Konsernin palveluksessa on noin 15 000 henkeä.