• Fazer Group/

ADT:n ja Fazerin Puhtaasti paras -ohjelma käynnistyi: Urheilijat ja lajiliitot mukaan vapaaehtoiseen työhön puhtaan urheilun puolesta

Suomen Antidopingtoimikunta ADT ry ja Fazer-konserni käynnistivät tänään Helsingissä Puhtaasti paras -ohjelman. Ohjelman tavoitteena on edistää puhdasta urheilua haastamalla kaikki urheilua seuraavat suomalaiset, urheilujärjestöt ja urheilijat lähipiireineen mukaan reiluun peliin. Urheilijat ja lajiliitot ovat vapaaehtoisesti ja korvauksetta mukana antidopingtyössä keihäänheiton olympiavoittaja Tapio Korjuksen johdolla.

Puhtaasti paras -ohjelma kunnioittaa puhtaita urheilijoita ja reilun pelin arvoja. Se kannustaa huippu-urheilijoita ja nuoria aktiiviurheilijoita puhtaaseen urheiluun. ADT ja Fazer haluavat nostaa valokeilaan ne urheilijat, jotka kilpailevat eettisesti: lajiaan, kilpakumppaneitaan ja ennen kaikkea yleisöä kunnioittaen.

"Urheilijat ovat lähteneet rohkeasti mukaan vaikean aiheen, dopingin, käsittelyyn”, toteaa opetusministeriön valtiosihteeri Stefan Johansson. ”ADT, urheilijat ja lajiliitot toimivat näin tiiviissä yhteisrintamassa puhtaan urheilun puolesta”. Opetusministeriö on toinen Puhtaasti paras -ohjelman päärahoittajista.

ADT:n ja Fazerin yhteistyö merkitsee uutta askelta urheilun ja liike-elämän ponnistelussa yhteiskunnassa tärkeäksi koettujen arvojen puolesta. Puhtaasti paras -ohjelman toimijat ovat oman alansa huippua. ADT on organisaatio, joka vastaa antidopingtyöstä ja dopingvalvonnasta Suomessa. Fazer on yksi maamme merkittävimmistä elintarvikealan yrityksistä ja samalla yksi suomalaisten eniten arvostamista brändeistä.

"Urheilu, aivan kuten yrityksemme tuotteet ja palvelutkin, ovat päivittäinen osa suomalaisten elämää", sanoo Fazerin konsernijohtaja Karsten Slotte. ”Tahdomme kantaa vastuumme yhteiskunnan kehittämisestä, ja olemme ylpeitä, että pääsemme mukaan rakentamaan tätä ainutlaatuista ohjelmaa.”

Urheilijatähdet vievät reilun pelin viestiä
Puhtaasti paras -tähdistöön kuuluvat kapteeni Tapio Korjuksen lisäksi judoka Jani Kallunki, tennispelaaja Jarkko Nieminen, uimari Hanna-Maria Seppälä ja koko naisten jalkapallomaajoukkue valmentajansa Michael Käldin johdolla. Tähdistöön liittyvät ensi syksynä talvilajien edustajat.
"On tärkeää tehdä urheilun arvotyötä: työtä urheilun hyvän sanoman puolesta”, painottaa urheilijatähdistön kapteeni, valtion liikuntaneuvoston puheenjohtaja Tapio Korjus. ”Tämä työ on kaikkien vastuulla – urheilijoiden, valmentajien, urheilujohtajien, seuraihmisten, kasvattajien, yleisön, äitien ja isien. Näin urheilu kestää ja säilyttää arvonsa tulevienkin sukupolvien mielekkäänä ja kasvattavana harrastuksena."

”On hyvä, että urheilijoita testataan”, vahvistaa uinnin maailmanmestari Hanna-Maria Seppälä. ”Testaaminen takaa urheilijoille tasa-arvoiset mahdollisuudet menestyä puhtain keinoin”.
Urheilijat osoittavat sitoutumisensa puhtaaseen urheiluun myös ohjelman tunnuksen kautta. Elokuusta alkaen jokainen ADT:n testaama tai ADT:n luennoille osallistunut urheilija saa kultaiset kengännauhat merkkinä puhtaan urheilun hyväksi tekemästään työstä.

Liikunnan harrastajat ja penkkiurheilijat mukaan
Puhtaasti paras -ohjelma antaa myös kaikille suomalaisille mahdollisuuden ottaa kantaa reilun pelin puolesta. Ohjelman internetsivuilla, www.puhtaastiparas.fi, voi muun muassa allekirjoittaa vetoomuksen puhtaan urheilun puolesta ja testata tietonsa antidopingista. Ohjelmaan voi tutustua myös Puhtaasti paras -esittelypisteessä, joka kiertää urheilutapahtumissa ympäri Suomea.
Puhtaasti paras -ohjelman internetsivuilla on myös Viestikapula-blogi, jossa käydään keskustelua puhtaasta urheilusta ja reilusta pelistä. Blogin ensimmäisen tekstin on kirjoittanut Tapio Korjus, joka antoi viestikapulan seuraavalle kirjoittajalle, Suomen Olympiakomitean puheenjohtaja Roger Talermolle.

ADT, viestintäpäällikkö Susanna Sokka, puh: +358 40 740 7477
Fazer-konserni, viestintäjohtaja Ulrika Romantschuk, puh. +358 40 566 4246

Suomen Antidopingtoimikunta ADT ry vastaa dopingvalvonnasta Suomessa. Vuonna 2001 perustetun organisaation keskeisiä toiminta-alueita ovat dopingtestaus, koulutustoiminta sekä kansainvälinen toiminta. Opetusministeriö rahoittaa ADT:n toiminnan. Toiminnan arvot ovat eettisyys, oikeudenmukaisuus, laatu ja asiantuntijuus.