Alamme tulevaisuus vaarassa Suomessa

Elintarviketeollisuuden toimintaympäristö on muuttunut merkittävästi viime vuosina. Kilpailukyvyn turvaamiseksi alalle tarvitaan nykyistä suurempaa joustavuutta työaikojen järjestelyyn. Fazer haluaa jatkaa makeis- ja leipomotoiminnan kehittämistä myös kotimaassa.

Fazer haluaa kantaa vastuunsa elintarvikealan tulevaisuudesta Suomessa myös jatkossa. Elintarviketeollisuuden toimintaympäristö on kuitenkin viime vuosina merkittävästi muuttunut ja 1960-luvulla luodut työaikaa koskevat sopimukset eivät enää toimi. Tästä syystä alalle tarvitaan suurempaa joustavuutta työaikojen järjestelyyn. Kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut, kaupat ovat nykyisin auki myös sunnuntaisin. Kuluttajien tarpeisiin sekä jatkuvasti kovenevaan kilpailuun ja kasvavaan tuontiin voitaisiin vastata paremmin uusilla työaikajärjestelyillä. Joustamattomuus vaarantaa Suomalaisten elintarvikeyritysten tulevaisuuden ja työpaikkojen kehityksen. Lisäksi työmarkkinariita vahingoittaa yhteiskuntaa ja heikentää sekä Suomen kilpailukykyä että mainetta. ”Voidaksemme olla jatkossa kilpailukykyinen, tarvitsemme työaikamallin jossa on enemmän joustavuutta. Joustava työaikamalli merkitsisi kilpailukykyä ja tuottavuutta, ja kasvattaisi vakituisten työsuhteiden määrää tulevaisuudessa ”, toteaa Fazer Leipomoiden Suomen toimitusjohtaja Petri Kujala. Elintarvikealan monimuotoisuuden vuoksi yksi ainoa työaikamalli ei sovi kaikille. Fazerilla tämä näkyy hyvin leipomotuotteiden ja makeisten valmistuksen eroissa. Fazerilla on hyvin toimivia esimerkkejä paikallisesti sovituista työaikojen joustoista. Esimerkiksi Lahden leipomossa on käytössä 4-vuorotyöaikamalli sekä Vantaan ja Lappeenrannan makeistehtaissa keskeytymätön 3-vuorotyön malli. Fazer halua jatkaa investointejaan makeis- ja leipomotoimintaansa Suomessa. Yritys on viimeisen viiden vuoden aikana investoinut yli 125 miljoonaa euroa toiminnan kehittämiseen ja uudistuksiin. Makeistuotantoa esimerkiksi on siirretty takaisin kotimaahan ja Vantaan ja Lahden leipomoihin lisätty kapasiteettia. Fazer haluaa edelleen uskoa kotimaiseen valmistukseen, vaikkakin työmarkkinariita on vahingoittanut erityisesti leipomotoimintaa merkittävästi. ”Lakkojen aikana olemme pystyneet toimittamaan kauppoihin vain suppeaa tuotevalikoimaa. Pahoittelemme lakkojen kuluttajille aiheuttamia hankaluuksia. On myös ikävää, että työntekijämme ovat joutuneet kärsimään liittojen välisistä sopimusriidoista”, sanoo Suomen leipomoiden toimitusketjusta vastaava johtaja Jarmo Lappi. Fazer on tyytyväinen että työsulkua päätettiin lyhentää ja tekee kaikkensa, jotta asiakkaille ja sitä myötä kuluttajille pystytään tarjoamaan laaja leipävalikoima Vapuksi. Fazer Makeiset on toistaiseksi pystynyt palvelemaan asiakkaitaan häiriöittä, mutta jos työmarkkinariita jatkuu uudella lakolla, tulee myös makeistoimituksiin häiriöitä. Toimitusvarmuuden palautuminen entiselleen tulee kestämään useita viikkoja. Fazer leipoo Suomessa vuosittain yli 80 000 tonnia leipää ja leivonnaisia sekä valmistaa yli 40 000 tuhatta tonnia makeisia kotimaan markkinoille ja vientiin. Fazerin leipomo- ja makeistoimiala työllistää kotimaassa yhteensä noin 2 750 henkilöä. Fazerilla on 21 leipomoa itämeren alueen ympärillä, joista toistaiseksi kahdeksan Suomessa ja kolme makeistehdasta Suomessa. Ruokailupalvelu-yritys Fazer Food Servicesin palveluksessa Suomessa on noin 4000 henkilöä. Lisätietoja: Petri Kujala, toimitusjohtaja, Fazer Leipomot Suomi, puh. 0400 767 767 Harri-Pekka Kaukonen, johtaja, Fazer Leipomot & Makeiset, puh. 040 523 7372 Ulrika Romantschuk, johtaja, viestintä ja sidosryhmäsuhteet, puh. 040 566 4246 Fazer-konserni Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa. Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat Fazerin toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kaksi liiketoiminta-aluetta, Fazer Food Services ja Fazer Leipomot & Makeiset, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2009 oli yli 1,4 miljardia euroa. Henkilöstön määrä vuonna 2009 oli lähes 17 000. Fazer Food Services on Pohjoismaiden ja Baltian johtava ruokailupalveluyritys, joka tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Fazer Food Servicesilla on lähes 1 400 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa Tanskassa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä. Fazer Leipomot & Makeiset Fazer on Suomen johtava leipomoyritys ja yksi johtavista Itämeren alueella ja Venäjällä. Leipiä ja leivonnaisia valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä, jossa Fazer toimii nimellä Hlebnyi Dom. Makeistoimialalla Fazer on Suomen johtava yritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit).