Daniil Briman Fazerin tytäryrityksen Hlebnyi Domin uusi pääjohtaja

Hlebnyi Domin uusi pääjohtaja Daniil Briman on menestynyt urallaan Venäjän päivittäistavaramarkkinoilla. Fazer jatkaa onnistunutta liiketoimintaansa Venäjällä hänen johdollaan.

FM Daniil Briman (40) on nimitetty Fazer-konsernin Venäjän tytäryhtiön Hlebnyi Domin pääjohtajaksi ja Fazer Leipomot & Makeiset liiketoiminta-alueen johtoryhmän jäseneksi 7.2.2011 alkaen. Hän raportoi konsernijohtaja Karsten Slottelle. Briman tulee Krister Fribergin tilalle, joka on hoitanut pääjohtajan tehtävää 1.12.2010 alkaen, jolloin edellinen pääjohtaja Harri-Pekka Kaukonen jätti yrityksen. Krister Friberg jatkaa Hlebnyi Domin hallituksen jäsenenä ja Fazer-konsernin varatalousjohtajan tehtävässä.

Daniil Brimanilla on laaja kokemus päivittäistavarateollisuudesta, erityisesti panimoteollisuudesta ja Baltika-panimolta, joka on osa Carlsberg-konsernia, missä hän on tehnyt merkittävän uran vuodesta 2005 tammikuuhun 2011. Ensin hänet nimitettiin henkilöstö- ja hallintojohtajaksi, ja vuodesta 2006 hänen vastuualueeseensa lisättiin viestintä. Hän aloitti uransa alalla vuonna 1992 Pikra-panimolla, josta myöhemmin tuli osa Baltikaa, ja hän toimi yrityksessä useissa eri tehtävissä. Vuosien varrella hän vastasi muun muassa strategiasta, kehityksestä, tuotannosta ja myynnistä. Daniil Briman on myös toiminut Venäjän Panimoliiton hallituksen puheenjohtajana.

Vuodesta 1997 lähtien Fazer on ollut mukana kehittämässä Hlebnyi Dom -leipomoa Pietarissa, kaupungissa, jolla on merkittävä osansa Fazerin menestystarinassa. Fazer on tänä päivänä keskeinen leipomoalan toimija Venäjällä: markkinajohtaja Luoteis-Venäjällä ja vahva toimija Moskovassa.

Fazer toimii Venäjällä myös makeis- ja ruokailupalvelualalla. Yrityksen liikevaihto Venäjällä vuonna 2010 oli noin 230 M€, mikä on 15 % konsernin liikevaihdosta. Fazerilla on miltei 4000 työntekijää Venäjällä.

"Venäjä on Fazerille strateginen kasvualue ja aiomme jatkossakin investoida liiketoimintoihimme markkinakehityksen ja kuluttajien kysynnän mukaisesti. Daniil Brimanista saamme kokeneen johtajan, jolla on sekä laaja liiketoiminnan ymmärrys että hyvät henkilöjohtamiskyvyt. Hänen johdollaan nostamme liiketoimintamme Venäjällä kansainväliselle tasolle integroituna osana Fazer-konsernia ", sanoo konsernijohtaja Karsten Slotte.

Karsten Slotte, konsernijohtaja, puh. 040 507 7065

Ulrika Romantschuk, johtaja, viestintä ja sidosryhmäsuhteet, puh. 040 566 4246

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa.  Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat Fazerin toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kaksi liiketoiminta-aluetta, Fazer Food Services ja Fazer Leipomot & Makeiset, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan.

Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2009 oli yli 1,4 miljardia euroa. Henkilöstön määrä vuonna 2009 oli lähes 17 000.

Fazer Food Services on Pohjoismaiden ja Baltian johtava ruokailupalveluyritys, joka tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Fazer Food Servicesilla on lähes 1 400 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa Tanskassa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä.

Fazer Leipomot & Makeiset
Fazer on Suomen johtava leipomoyritys ja yksi johtavista Itämeren alueella ja Venäjällä. Leipiä ja leivonnaisia valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä, jossa Fazer toimii nimellä Hlebnyi Dom. Makeistoimialalla Fazer on Suomen johtava yritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit).