• Fazer Group/

Euroopan investointipankki myöntää 40 miljoonan euron lainan Fazer-konsernille tutkimus- ja tuotekehitystyöhön

Euroopan investointipankki (EIB) rahoittaa Fazerin tutkimus- ja tuotekehitystyötä mukaan lukien innovatiivisen ksylitolitehtaan rakentamista Lahteen. Fazer-konserni käyttää myönnetyn 40 miljoonan euron lainan toimintaansa Vantaalla, Lahdessa ja osin myös Lidköpingissä, Ruotsissa.

Euroopan investointipankki ja Fazer-konserni ovat allekirjoittaneet 40 miljoonan euron lainasopimuksen Fazerin tutkimus-, tuotekehitys- ja innovaatiotoiminnan (TKI) rahoittamisesta tulevina vuosina. Fazer rahoittaa lainalla erityisesti uuden, ksylitolia kauran kuoresta valmistavan tehtaan rakentamista. Ksylitolitehdas nousee Fazerin Lahden myllyn viereen. Uuden tuotantolaitoksen odotetaan tuottavan vuodessa 4 000 tonnia ksylitolia

Rahoitus tukee myös Fazerin leipomo- ja makeistuotteiden, keksi- ja viljatuotteiden, kasvipohjaisten aterioiden sekä maidottomien tuotteiden TKI-toimintoja. Niissä keskitytään kehittämään uusia tuotteita hyvinvointisegmenttiin sekä uusia ainesosia, joilla parannetaan tuotteiden laatua ja säilyvyyttä. Tutkimus- ja tuotekehitystyötä tullaan tekemään pääosin Vantaalla ja osin Fazerin Ruotsin myllyllä Lidköpingissä.

Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum toteaa: ”Fazer näkee ruuan ratkaisuna, ja ruokateknologian avulla ruokajärjestelmästä saadaan tuottavampi, edullisempi, kestävämpi ja terveellisempi. Vastuullisuus on olennainen osa Fazerin strategiaa, ja kiertotaloutta tukevat innovaatiot, kuten ksylitolin valmistaminen kauran kuoresta, näyttävät tulevaisuuden suuntaa elintarviketeollisuudessa. Kaurapohjainen ksylitoli on jo herättänyt valtavaa kiinnostusta ja ksylitolin kysyntä on kasvanut. Tästä syystä olemme tarkistaneet alkuperäisiä investointisuunnitelmiamme, jotta voimme rakentaa vakaan perustan ksylitolikapasiteetin mahdolliselle kasvattamiselle tulevaisuudessa. Olemmekin kasvattaneet investointia noin 10 miljoonalla eurolla.”

Fazer on matkalla moderniksi ja vastuulliseksi ruokayhtiöksi, jolla on yhteinen suunta. Yhtiön tavoitteena on toteuttaa kunniahimoista kasvustrategiaansa ja tukea tuote- ja kategoriarajat ylittäviä innovaatioita.

Fazer pyrkii vahvistamaan asemaansa ruokateknologian edelläkävijänä. Tässä yhtiö hyödyntää vahvuuksiaan tutkimus- ja tuotekehitystyössä, avoimissa innovaatioissa sekä yhteistyössä yliopistojen, tutkimusverkostojen ja start-up-yritysten kanssa.

Uusi ksylitolitehdas hyödyntää Fazerin Lahden myllyliiketoiminnan sivuvirtoja ja tukee siten kiertotalouden tavoitteita. Ksylitolitehtaassa syntyvä    kaurankuorimassa toimii polttoaineena viereen rakennettavalle biolämpölaitokselle, joka puolestaan tekee siitä uusiutuvaa lämpö- ja sähköenergiaa Fazerin Lahden tehdasalueelle ja pienentää näin tehtaan ympäristöjalanjälkeä.

Euroopan investointipankki (EIB): Antonie Kerwien, +352 691 85497, a.kerwien@eib.org
Fazer: Taina Lampela-Helin, viestintäpäällikkö, Fazer-konserni, +358 40 668 4600, taina.lampela-helin@fazer.com
Fazerin mediapuhelin on avoinna ma–pe klo 8–16, puh. 040 668 2998, media@fazer.com

Euroopan investointipankki

Euroopan investointipankki (EIB) on Euroopan unionin rahoituslaitos, joka myöntää pitkäaikaista hankerahoitusta ja joka on jäsenmaiden yhteisessä omistuksessa. Se myöntä pitkäaikaista rahoitusta vakaille investoinneille, ja tukee tässä EU:n toimintapolitiikoissa asetettuja tavoitteita. Vuonna 2018 pankki myönsi lainoja lähes 1,8 miljardin euron arvosta suomalaisille hankkeille.

Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: mahdollistaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Tänään se kiteytyy lupaukseemme: Northern Magic. Made Real. Tämän päivän Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis-, keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa yhdeksässä maassa ja vientiä noin 40 maahan. Menestyksemme takana vaikuttavat edelleen Karl Fazerin arvot, luovuus ja ennakkoluulottomuus. Ne näkyvät tuotteiden ja palvelun parhaassa laadussa, rakastetuissa brändeissä, ihmisten osaamisessa ja vastuullisessa tavassa toimia. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.