• Fazer Group/

FAZER -KONSERNI TAMMIKUU-JOULUKUU 2023: LIIKEVAIHTO KASVOI 4 % JA VERTAILUKELPOINEN LIIKETULOS LÄHES KAKSINKERTAISTUI

Tämän lehdistötiedotteen sisältämät taloudelliset tiedot on johdettu Fazer-konsernin konsernitilinpäätöksestä, joka on laadittu kansainvälisten tilinpäätösstandardien mukaisesti (IFRS Accounting Standards). Tämän tiedotteen taloudellisia tietoja ei ole tilintarkastettu. Vuoden 2023 tilinpäätös julkaistaan viikolla 9.

Tammikuu – joulukuu 2023 lyhyesti

• Liikevaihto kasvoi 4 % 1 170,1 miljoonaan euroon (1 122,2). Valuuttakurssivaikutukset pois lukien liikevaihto kasvoi
    6 %
  • Vertailukelpoinen EBITDA kasvoi 35 % ja oli 137,2 miljoonaa euroa (101,4), ja oli 11,7 % (9,0 %) liikevaihdosta
  • Jatkuvien toimintojen EBITDA kasvoi 13 % 123,7 miljoonaan euroon (109,5), eli 10,6 % (9,8 %) liikevaihdosta. EBITDAn vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät olivat -13,5 miljoonaa euroa (8,1)
  • Vertailukelpoinen liiketulos oli 66,9 miljoonaa euroa (34,4), joka on 5,7 % liikevaihdosta (3,1 %)
  • Liiketuloksen vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät olivat -147,8 miljoonaa euroa (8,1)
  • Jatkuvien toimintojen liiketulos oli -80,9 miljoonaa euroa (42,6), eli -6,9 % (3,8 %) liikevaihdosta
  • Tilikauden tulos oli yhteensä -86,5 miljoonaa euroa (16,2)
  • Liiketoiminnan rahavirta lähes tuplaantui ja oli yhteensä 142,7 miljoonaa euroa (72,7)

Fazer-konsernin avainluvut

Oman pääoman tuotto, % -11,8 % 1,9 %
Omavaraisuusaste, % 64,6 % 65,4 %
Sijoitetun pääoman tuotto, % -9,4 % 4,4 %
Emoyhtiön omistajille kuuluva osakekohtainen tulos, EUR
Jatkuvat toiminnot, laimentamaton & laimennettu -12,86 5,02 -356 %
Lopetetut toiminnot, laimentamaton & laimennettu -0,08 -1,85 96 %
Konserni yhteensä, laimentamaton & laimennettu -12,94 3,17 -508 %
Henkilöstö, keskimäärin ** 4 870 4 990 -2 %
Henkilöstö, kauden lopussa ** 4 743 4 875 -3 %

*Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät sisältävät mm. -87,5 miljoonaa euroa (0) arvonalentumisia Fazer Lifestyle Foodsin ja ksylitolitehtaan liikearvojen alaskirjauksiin liittyen, -46,8 miljoonaa euroa (0) arvonalentumisia ja alaskirjauksia aineellisiin käyttöomaisuushyödykkeisiin, pääasiassa kaurajuomien tuotannon rakenteellisiin muutoksiin ja ksylitolitehtaan ennakoitua pidempään toiminnan käynnistämiseen liittyen, sekä -9,6 miljoonaa euroa (3,3) avoimien sähköjohdannaisten käypien arvojen muutoksia.

**Kaikki henkilöstöluvut esitetään täysipäiväisten työntekijöiden lukumäärää (FTE) vastaavaksi arvoksi muutettuna.

FAZERIN KONSERNIJOHTAJA CHRISTOPH VITZTHUM:

Fazerin operatiivinen kehitys oli hyvä vuonna 2023. Vaikka markkina oli haastava kuluttajien hintatietoisuuden, kauppojen omien merkkien tiukentuneen kilpailun sekä raaka-aineiden ja palkkojen inflaatiopaineiden myötä, tuotteidemme kysyntä säilyi korkeana koko vuoden ajan ja liikevaihtomme kasvoi 4 prosenttia. Erityisen tyytyväinen olen kehitykseen Fazer Leipomoissa ja Fazer Makeisissa, joissa kummassakin kasvu oli hyvää vuonna 2023. Fazer Leipomoiden liikevaihto kasvoi 7 prosenttia ja oli 462,6 miljoonaa euroa, ja Fazer Makeisten liikevaihto kasvoi 9 prosenttia ja oli kaikkien aikojen korkein, 505,0 miljoonaa euroa. Joulu on Fazerin tärkein sesonki, ja olen tyytyväinen siihen, miten hyvin kuluttajat ottivat vastaan lahjatuotteiden, suklaakonvehtien ja leipomotuotteiden sesonkitarjoamamme. Fazer Lifestyle Foods -liiketoiminnan liikevaihto laski 9 prosenttia ja oli 237,0 miljoonaa euroa. Negatiiviseen myynnin kehitykseen vaikutti osaltaan meijeriliiketoiminta, joka lakkautettiin vuoden aikana. Kuluttajien nopeasti muuttuvilla mieltymyksillä ja voimakkaalla kilpailulla oli isompi vaikutus Fazer Lifestyle Foods -liiketoimintaan.

Vuonna 2023 vertailukelpoinen liiketulos toipui selkeästi vuoden 2022 matalalta tasoltaan ja heijasti vahvaa operatiivista kehitystä sekä hyvää tasapainoa hinnoittelun ja tiukan kustannusten hallinnan välillä. Liiketulosta rasittivat voimakkaasti vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät, jotka liittyivät Fazer Lifestyle Foods -liiketoiminnan sekä ksylitolitehtaan liikearvojen arvonalennuksiin sekä vuoden 2023 organisaatiomuutoksista johtuviin kiinteistöjen, tehtaiden ja laitteiden alaskirjauksiin sekä arvonalentumisiin. Viime vuosina kasvipohjaisten juomien tuotantokapasiteetti on kasvanut Euroopassa merkittävästi, minkä lisäksi kuluttajien mieltymyksissä on tapahtunut nopeita ja ennakoimattomia muutoksia, joiden ytimessä on hintatietoisuus. Tämä on johtanut kovaan kilpailuun markkinoilla ja kauppojen omien merkkien myynnin lisääntymiseen. Vastataksemme näihin nopeisiin muutoksiin ja varmistaaksemme kilpailukykymme päätimme keskittää kaurajuomien ja kaurapohjaisten ruuanlaittotuotteiden tuotannon Korialta tehtaallemme Ruotsiin Tingsrydiin.

Ksylitolitehtaamme toiminnan käynnistäminen on kestänyt odotettua kauemmin. Aloitimme ksylitolitehtaamme rakentamisen Lahteen vuonna 2019 ja olimme edelläkävijä huippuluokan teknologiainnovaatiossa. Tuotantoprosessimme on täysin uusi, eikä sitä ole vielä testattu missään päin maailmaa. Se on ainutlaatuinen esimerkki nykyaikaisesta kiertotalousinnovaatiosta. Tällaisen uraauurtavan innovaation integroiminen operatiivisiin tuotantoprosesseihin on ollut haastavampaa kuin odotimme. Tästä huolimatta olemme hyvin sitoutuneita ksylitoliliiketoimintamme kehittämiseen.

Keväällä ilmoitimme päätöksestämme muuttaa suunnitellun makeistehtaan toiminnan laajuutta siten, että keskitymme siinä ainoastaan suklaan tuotantoon, ja jatkamme sokerimakeisten tuotantoa Lappeenrannassa. Investointipäätöksen valmistelutyö jatkuu. Tämän mittaluokan investointi edellyttää tarkkaa suunnittelua ja analysointia, ja toteutuessaan investointi olisi Fazerin historian suurin.

Kuluttajakeskeinen strategiamme on ajankohtaisempi kuin koskaan, ja pyrimme varmistamaan pitkän aikavälin kilpailukykymme jatkamalla investointeja tärkeimpiin strategisiin prioriteetteihimme. Vastataksemme kuluttajien kehittyviin odotuksiin pyrimme kaikkina aikoina ymmärtämään kulutusta ohjaavia tekijöitä ja sitä, missä toimintamme olisi merkityksellisintä. Olemme edelleen sitoutuneita vastuullisuuteen toiminnassamme ja pidämme kiinni strategisista prioriteeteista ja vastuullisuustyön painopistealueista. Olemme vuoden aikana edistyneet hyvin toimintamme ja toimitusketjumme päästöjen vähentämiseen tähtäävien toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa, vähentäneet tuotannon ruokahävikkiä sekä työskennelleet läheisessä yhteistyössä toimittajiemme ja muiden tärkeiden sidosryhmien kanssa monien strategisten vastuullisuutta koskevien aiheiden edistämisessä.

Vaikka inflaatio on hieman hidastumassa, sen odotetaan pysyvän korkealla tasolla. Taloudellisen ympäristön haasteet sekä raaka-aineiden hintojen vaihtelu jatkuvat kaikilla liiketoiminta-alueillamme vuonna 2024. Uskon, että nykyisen taloudellisen ympäristön vaikutus yksityiseen kulutukseen jatkuu, mikä heijastaa kuluttajien varovaisuutta ja hintatietoisuutta. Fazer-brändin vahvuus yhdistettynä kykyymme reagoida nopeisiin muutoksiin luo meille hyvät edellytykset tulevaisuutta varten.

Haluan kiittää kaikkia fazerilaisia heidän vahvasta panoksestaan Fazerin kehitykseen sekä asiakkaitamme ja muita sidosryhmiä hyvästä yhteistyöstä vuonna 2023.

Jouni Grönroos, talousjohtaja ja varatoimitusjohtaja, Fazer-konserni,
jouni.gronroos@fazer.com, puh. +358 40 504 5125

Joséphine Mickwitz, Viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Fazer-konserni,
josephine.mickwitz@fazer.com,  puh. +358 400 784 889

Fazerin mediapuhelin on avoinna ma–pe klo 8–16, puh. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle, yli 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Noin 5 000 omistautuneen ammattilaisemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa, minkä lisäksi tuotteitamme viedään yli 40 maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat konsernin arvoihin ja YK:n Global Compact -aloitteen periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 1,2 miljardia euroa.