FAZER 2020: VAHVA TULOS HAASTAVASSA TOIMINTAYMPÄRISTÖSSÄ

Tämän lehdistötiedotteen sisältämät taloudelliset tiedot on johdettu Fazer-konsernin konsernitilinpäätöksestä, joka on laadittu Kansainvälisten tilinpäätösstandardien mukaisesti (International Financial Reporting Standards, IFRS). Tämän tiedotteen taloudellisia tietoja ei ole tilintarkastettu. Vuoden 2020 tilinpäätös julkaistaan viikolla 15.

TAMMI-JOULUKUU 2020 LYHYESTI

• Konsernin liikevaihto (jatkuvat toiminnot) oli yhteensä 1 101,2 M€ (1 097,0)
  • Käyttökate (jatkuvat toiminnot) parani ja oli yhteensä 117,4 M€ (111,2), 10,7 % (10,1 %) liikevaihdosta
  • Liikevoitto (jatkuvat toiminnot) oli 51,9 M€ (49,1), 4,7 % liikevaihdosta (4,5 %)
  • Konsernin raportoitu tilikauden tulos 440,4 M€ sisältää tammikuussa 2020 toteutetusta Fazer Food Servicesin myynnistä saadun voiton 414,3 M€ ja ko. toiminnan kauden tuloksen tammikuulta 2020
  • Konsernin liiketoiminnan kassavirta oli 152,4 M€ (144,8)
Avainluvut
Jatkuvat toiminnot*
1-12/2020 1-12/2019 Muutos%
Konsernin liikevaihto, M€ 1 101,2  1 097,0 0,4 %
Tulos ennen arvonalennuksia ja poistoja (EBITDA), M€ 117,4  111,2 5,6 %
EBITDA, % 10,7 % 10,1 %
Liikevoitto (EBIT), M€ 51,9  49,1 5,8 %
Liikevoitto (EBIT), % 4,7 %  4,5 %
Voitto ennen veroja, M€ 41,8  51,6 -19,0 %
Tilikauden voitto, M€ 32,6 38,9 -16,4 %
Henkilöstön määrä vuoden lopussa 8 496  8 805 -3,5 %
Henkilöstö keskimäärin vuoden aikana (FTE) 7 768  7 532 3,1 %
Oman pääoman tuotto, % 48,9 13,4
Omavaraisuus, % 70,7 52,6
Nettovelkaantumisaste, % -22,8 22,5

*Fazer Food Services myytiin tammikuussa 2020. Lopetetut toiminnot eivät sisälly taulukon lukuihin.

VUODEN 2021 NÄKYMÄT

Vuonna 2021 Fazerin jatkuvien toimintojen liikevaihdon ja vertailukelpoisen liikevoiton odotetaan parantuvan edellisvuodesta, mikäli koronaviruspandemian ja yleisen taloustilanteen kehitys eivät pahene. Ennusteisiin liittyy operatiivisia riskejä ja epävarmuustekijöitä. COVID-19 pandemiasta johtuen, näkyvyys on tavallista heikompi.

FAZERIN KONSERNIJOHTAJA CHRISTOPH VITZTHUM:

Fazerin kriisinkestävyys pandemian aikana yhdistettynä kannattavuuden parantamiseen auttoivat saavuttamaan vahvan taloudellisen tuloksen vuonna 2020

Vuotta 2020 hallitsi maailmanlaajuinen pandemia ja sen tuomat haasteet. Koronaviruspandemia vaikutti kaikkiin meidän markkina-alueisiimme. Liiketoiminnoistamme kovimman kolauksen kokivat vähittäismyynti, mukaan lukien Fazer Café -kahvilat ja Gateau-leipomomyymälät, Fazer Makeisten matkustajamyynti sekä pakastettujen leipomotuotteiden liiketoiminta. Mukaan otettavien kategorioiden myynti laski, kun kuluttajat vähensivät päivittäistä liikkumistaan ja työmatkojaan. Lukuisten tehostamishankkeiden ja työntekijöidemme ammattimaisuuden ja ketteryyden ansiosta pystyimme takaamaan liiketoiminnan jatkuvuuden, auttamaan yhteiskuntaa ja tukemaan asiakkaitamme. Olen erittäin ylpeä suoriutumisestamme vuonna 2020, kun otetaan huomioon dramaattinen kriisi ja laskusuhdanne. Liiketoimintamme kriisinkestävyys yhdistettynä kannattavuuden parantamiseen tähtääviin toimiimme erityisesti leipomoliiketoiminnoissa Venäjällä ja Ruotsissa johtivat hyvään taloudelliseen tulokseen vuonna 2020. Liikevaihtomme pysyi vakaasti edellisvuoden tasolla ja kannattavuutemme parani.

Fazer Food Servicesin myynti vuoden alussa oli lähtölaukaus matkallamme kohti kuluttajatuotteisiin fokusoivaa Fazeria. Vuoden 2020 aikana toiminnallista tehokkuutta, synergioita ja arvonluontia kehitettiin edelleen usein eri toimenpitein. Aloitimme uuden toimintamallin jalkauttamisen ja teimme muutoksia myyntiorganisaatioon, markkinointiin ja hankintaan sekä organisoimme uudelleen konsernin tukitoimintoja. Lisäksi tehostimme tuotantotoimintaa esimerkiksi siirtämällä ksylitolipastillien ja purukumin tuotannon Karkkilasta Lappeenrannan tehtaalle ja Fazer Yosa -kauratuotteiden tuotannon Kaarinasta Korialle.

Jatkoimme myös kasvustrategiamme toteuttamista päivitetyn visiomme, Kohti täydellisiä päiviä, mukaisesti. Vuoden aikana Fazer Leipomot ja Fazer Makeiset jatkoivat markkina-asemiensa vahvistamista erityisesti Suomessa, mutta myös muilla kotimarkkinoilla. Fazer Leipomoiden muutos- ja tehostamisohjelmat Venäjällä ja Ruotsissa etenivät hyvin parantaen konsernin taloudellista kehitystä.

Kehitystyö jatkuu sekä Venäjällä että Ruotsissa, ja 9. helmikuuta 2021 ilmoitimme ottavamme käyttöön Fazer Leipomot Ruotsissa uuden toimintamallin. Uuteen malliin kuuluu jälleenmyynti- ja jakelusopimus ruotsalaisen leipomoalan jakeluyrityksen Polfärsktin kanssa sekä leipomoiden määrän vähentäminen neljästä kolmeen. Uusi jakelumalli parantaa ketteryyttämme ja asiakkaillemme tarjoamaamme palvelutasoa ja on samalla myös ympäristöystävällisempi.

Tavoitteemme on tulla yhdeksi Pohjois-Euroopan johtavista kasvipohjaisten elintarvikkeiden tuottajista, ja tämä onnistuu tunnistamalla uusia tuotekategorioita ja kasvattamalla nykyisiä. Investoimalla innovaatioihin ja ruokateknologiaan Fazer keskittyy kehittämään tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja.

Fazerin ksylitolitehtaan rakentaminen jatkui vuonna 2020. Ainutlaatuinen tehdas tulee valmistamaan huippumodernilla tekniikalla ksylitolia kauramyllyn sivutuotteena syntyvästä kauran kuoresta. Tehdas soveltaa käytäntöön kiertotalouden periaatteita ja on linjassa sen kanssa, että yksi Fazerin strategisista painopistealueista ovat innovaatiot. Olemme erittäin ylpeitä siitä, että Elintarvikeliitto ry tunnusti Fazerin työn ja palkitsi ksylitolitehtaan Tähtiteko 2020 -palkinnolla marraskuussa 2020. Tehdas vihitään käyttöön vuonna 2021.

Vuonna 2020 Fazer kasvatti omistusosuuttaan Solar Foodsissa ja on nyt sen suurin osakas 15 %:n omistusosuudellaan. Solar Foods on suomalainen ruokateknologian start-up, joka on kehittänyt uuden Solein®-proteiiniainesosan hiilidioksidista.

Kaksinkertaistamme kauramyllyjemme kapasiteetin Lahdessa ja Ruotsin Lidköpingissä vuonna 2021 vastaksemme kauran kysynnän kasvuun ja tarjotaksemme omille liiketoiminnoillemme laadukkaita raaka-aineita. Kaura on jatkossakin Fazer Lifestyle Foodsin liiketoiminnan ytimessä ja tärkeä ainesosa erityisesti leipomoliiketoiminnassa. Kauran käyttöä eri tuotekategorioissa kehitetään. Erinomainen esimerkki todellisesta kuluttajien tarpeisiin vastaavasta innovaatiosta on Fazer Ruokakaura, joka lanseerattiin kaikissa Pohjoismaissa vuonna 2020. Uusi innovaatio sai ruotsalaisen ruoka-alan Livsmedelspriset-palkinnon vuonna 2020. Keskiössä ovat jatkossakin maidottomat tuotteet, kasvipohjaiset ateriat ja aamiaiskategoriat. Järjestelmällinen tutkimus- ja kehitystyö johtaa laajaan innovaatioportfolioon, jonka perustalle voidaan rakentaa. Valikoidut yritysostot ovat tärkeässä roolissa kasvusuunnitelman toteuttamisessa.

Tänä vuonna 130-vuotisjuhliaan viettävä Fazer on taloudellisesti vahva, ja sillä on selkeä strategia tulevaisuutta varten. Meillä on kunnianhimoiset tulevaisuuden tavoitteet, ja osakaspohjan laajentaminen listautumalla pörssiin voi mahdollisesti tulla ajankohtaiseksi jossain vaiheessa. Tulevina vuosina haemme kasvua sekä orgaanisesti että pienempien ja myös suurempien muutosvoimaisten yritysostojen kautta. Keskitymme jatkossakin neljään strategiseen kasvualueeseemme. Ne ovat johtavan kuluttajatuotebrändin hyödyntäminen markkina-aseman vahvistamiseksi Suomessa, kasvun vauhdittaminen innovaatioilla, trendikkäillä kategorioilla ja ruokateknologialla, johtavan aseman kehittäminen Pohjois-Euroopassa ja toiminnan laadun kehittäminen alan parhaan kannattavuuden saavuttamiseksi. Vastuullisuus on oleellinen osa strategiaamme, ja kehitämme jatkossakin vastuullisia ruokaratkaisuja, joilla voidaan lisätä ihmisten ja ympäristön hyvinvointia.”

Jouni Grönroos, talousjohtaja ja varatoimitusjohtaja, Fazer-konserni, jouni.gronroos@fazer.com, puh. 040 504 5125

Joséphine Mickwitz, Executive Vice President, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Fazer-konserni, josephine.mickwitz@fazer.com, puh. 0400 784 889

Fazerin mediapuhelin puh. 040 6682 998 arkisin klo 8-16 ja osoitteessa media@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: tuottaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Toteuttaakseen visionsa Kohti täydellisiä päiviä Fazer luo uusia makuja, perinteitä ja ruokaelämyksiä. Luottamalla vankkaan perintöönsä, kuluttajalähtöisyyteen ja innovaatioihin, Fazer kehittää tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Haluamme ihmisten kokevan pohjoisen taian. Keskitymme kuluttajatuotteisiin. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 1,1 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 8 500 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Vuoden 2020 katsaus

Vuotta 2020 hallitsi maailmanlaajuinen koronaviruspandemia ja sen tuomat haasteet. Koronavirus vaikutti kaikkiin Fazerin markkina-alueisiin, mutta Fazer osoitti sitkeytensä selvitä kriisistä ketterien toimenpiteidensä ja työntekijöidensä ammattimaisuuden ansiosta. Vuonna 2020 Fazer jatkoi uudistumistaan moderniksi vastuulliseksi ruokayhtiöksi, joka keskittyy kuluttajatuotteisiin. Tätä kehitystä tuki Fazer Food Servicesin myynti. Uuden toimintamallin jalkauttaminen aloitettiin, ja muutoksia tehtiin myyntiorganisaatioon, markkinointiin ja hankintaan. Lisäksi konsernin tukitoimintoja organisoitiin uudelleen. Tuotannon tehostamistoimia olivat esimerkiksi ksylitolipastilli- ja purukumituotannon siirto Karkkilasta Lappeenrannan tehtaalle ja Fazer Yosa -kauratuotteiden tuotannon siirto Kaarinasta Korialle. Vuoden aikana toiminnallista tehokkuutta, synergioita ja arvonluontia kehitettiin edelleen usein eri toimenpitein. Raportointijakson jälkeen Fazer ilmoitti ottavansa käyttöön uuden toimintamallin Fazer Leipomot Ruotsissa. Uuteen malliin kuuluu jälleenmyynti- ja jakelusopimus ruotsalaisen leipomoalan yrityksen Polfärsktin kanssa sekä leipomoiden määrän vähentäminen neljästä kolmeen. Vuonna 2020 Fazerin jatkuvien toimintojen liikevaihto pysyi edellisen vuoden tasolla ja liikevoitto kasvoi.

Toimintaympäristö ja markkinakehitys

Fazer keskittyy toiminnassaan leipomotuotteisiin, makeisiin, maidottomiin ja kasvipohjaisiin elintarvikkeisiin sekä myllytuotteisiin kolmella liiketoiminta-alueellaan. Ne ovat Fazer Leipomot, Fazer Makeiset ja Fazer Lifestyle Foods. Aiemmin erillisenä liiketoimintayksikkönä toiminut Fazer Retail integroitiin makeisliiketoimintaan vuonna 2020. Lisäksi hapankorppuliiketoiminta siirrettiin Fazer Leipomoilta Fazer Makeisiin. Maantieteellisesti konsernin päämarkkina-alueita ovat Pohjoismaat, Venäjä ja Baltian maat. Vientiä konsernilla on maailmanlaajuisesti noin 40 maahan.

Poikkeuksellinen muutti kuluttajakäyttäytymistä monin tavoin vuonna 2020. Taloudellinen epävarmuus kasvatti hintatietoisuutta, ja edullisempien tuotteiden kysyntä lisääntyi. Lähiruoka ja lähellä tuotetut raaka-aineet vetosivat edelleen läpinäkyvyyttä ja turvallisuutta arvostaviin kuluttajiin. Kotimaan matkailu tuki tätä kehitystä. Ruoanlaitto kotona lisääntyi, kun siirryttiin etätöihin ja ravintoloita suljettiin tai niissä käymistä välteltiin. Sosiaalisen kanssakäymisen vähentäminen lisäsi myös verkko-ostamista ja ruoan kotiinkuljetusta huomattavasti.

Tietyt jo ennen koronaviruspandemiaa nähtävillä olleet trendit nopeutuivat, mutta pandemia myös polarisoi kulutuskäyttäytymisen ajureita. Hyvinvointitrendi on ollut kasvussa vuosia, ja se kiihtyi entisestään, kun ruoan roolia osana terveellistä elämäntapaa alettiin tiedostaa yhä enemmän. Pandemian aikana hygieniasta tuli äkkiä tärkein kulutuspäätösten ajuri, mikä verotti nopeasti esimerkiksi pakkaamattomien tuotteiden, kuten irtokarkkien, suosiota.

Suomessa pandemia vaikutti leipomotuotteiden markkinaan heikentävästi keväällä, mutta se nousi kasvuun loppuvuodesta. Paistopistemarkkinat elpyivät nopeasti, ja valmiiksi pakattuja tuotteita myytiin vahvasti läpi koko vuoden pakatun leivän kysynnän kasvaessa merkittävästi. Pakasteiden kysyntä laski, kun ravintolat ja hotellit joutuivat rajoittamaan toimintaansa ja sulkemaan ovensa. Ruotsissa markkinat kasvoivat läpi vuoden. Venäjällä markkinat alkoivat hiljalleen elpyä loppuvuotta kohden, mutta lisääntyneen hintatietoisuuden vuoksi edullisempien leipomotuotteiden segmentit jatkoivat kasvuaan läpi vuoden. Samanlaista kehitystä oli nähtävässä myös Baltian maissa. Fazer tunnetaan Baltian maissa ja Venäjällä pääosin premium-brändinä.

Makeismarkkinat kasvoivat Suomessa ja Ruotsissa. Suomessa Fazerin markkinaosuus pysyi lähellä edellisvuoden tasoa, ja Ruotsissa markkinaosuus kasvoi. Pandemian alusta saakka voimassa olleet matkustusrajoitukset vaikuttivat merkittävästi Fazerille tärkeään travel retail -markkinaan läpi koko vuoden. Etätyöt, kokoontumisrajoitukset ja -suositukset sekä yleinen varovaisuus vaikuttivat erityisesti kaupunkien keskustojen ja kauppakeskusten asiakasmääriin, ja tämän seurauksena vaikutukset näkyivät myös kahviloissa ja leipomomyymälöissä.

Fazer Lifestyle Foodsin maidottomien tuotteiden markkinat jatkoivat kasvuaan ja aamiaiskategoria vahvistui. Kaura- ja ruisjauhon kysyntä jatkui vahvana myllyliiketoiminnassa. Smoothiekategoriassa oli laskua erityisesti myyntikanavissa, jotka palvelevat liikkuvia asiakkaita mukaan otettavissa tuotteissa, kun kuluttajat vähensivät päivittäistä matkustamistaan ja työmatkojaan koronaviruksen takia.

Lopetetut toiminnot

Fazer Food Servicesin myynti Compass Groupille saatiin päätökseen 31. tammikuuta 2020. Fazer Food Services on raportoitu lopetettuna toimintona Fazer-konsernin vuoden 2019 tilinpäätöksessä sekä 31.1.2020 päättyvän kuukauden osalta. Vuonna 2020 Fazer Food Servicesin liikevaihto oli yhteensä 50,8 M€ (597,3). Lopetettujen toimintojen tulokseen sisältyy Fazer Food Servicesin liiketoiminnan myynnistä saatu voitto 414,3 M€. Lopetettujen toimintojen tulos on esitetty tuloslaskelmassa verojen jälkeen rivillä ”Tilikauden tulos, lopetetut toiminnot”. Fazer Food Servicesin myynnin jälkeen myytävänä oleviin omaisuuseriin luokiteltavia omaisuuseriä tai niihin liittyviä velkoja ei vuoden 2020 lopussa ollut. Vertailukaudella lopetettuihin toimintoihin liittyvät omaisuuserät on raportoitu taseen rivillä ”Myytävänä olevat omaisuuserät” ja velat rivillä ”Myytävänä oleviin omaisuuseriin liittyvät velat”. Rahavirtalaskelma sisältää lopetetut toiminnot vuosilta 2019 ja 2020.

Jatkuvien toimintojen taloudellinen tulos

Avainluvut 2020 2019 2018
Liikevaihto, M€ 1 101,2 1 097,0 1 029,2
Liikevoitto, M€ 51,9 49,1 55,9
- Osuus liikevaihdosta, % 4,7 4,5 5,4
Oman pääoman tuotto, % 48,9 13,4 11,6
Omavaraisuus, % 70,7 52,6 56,8
Nettovelkaantumisaste, % -22,8 22,5 17,5

Liikevaihto ja kannattavuus

Fazerin liikevaihto pysyi edellisvuoden tasolla ja oli yhteensä 1 101,2 M€ (1 097,0). Valuuttakurssimuutokset pienensivät konsernin liikevaihtoa 18,6 M€. Vuonna 2020 ostetut liiketoiminnot, eli Vuohelan Herkku, kasvattivat liikevaihtoa 5,3 M€ edellisvuoteen verrattuna.

Fazer Leipomoiden vuoden 2020 liikevaihto pysyi edellisvuoden tasolla ja oli yhteensä 548,6 M€ (555,6 vuonna 2019 ilman Fazer Makeisiin siirretyn hapankorppuliiketoiminnan liikevaihtoa). Fazer osti Vuohelan Herkun leipomo- ja myllyliiketoiminnan tammikuussa 2020, mikä teki Fazerista yhden suurimmista gluteenittomien leipomotuotteiden valmistajista Suomessa. Suomessa Fazerin pakatun leivän kysyntä kasvoi vahvasti koronaviruspandemian alettua. Pakasteiden myynti laski, kun ravintolat ja hotellit joutuivat rajoittamaan toimintaansa ja sulkemaan ovensa. Kysyntä palautui hiljalleen loppuvuotta kohti. Myymäläleipomoiden myynti laski jyrkästi kriisin alussa, mutta palautui nopeasti ja saavutti loppuvuodesta ennätystason. Vuoden 2020 lopussa Fazerilla oli yhteensä 105 myymäläleipomoa Suomessa. Ruotsissa myynti kasvoi kaikissa kanavissa strategisissa segmenteissä tehtyjen vahvojen tuotelanseerausten ja hyvän vientikehityksen myötä. Fazer Leipomot vahvisti markkina-asemaansa Venäjällä. Kasvua oli paistopisteleivässä, ja uusien digitaalisten kanavien myynnissä. Baltian maissa koronaviruspandemian aiheuttama taloudellinen epävarmuus sai kuluttajat kiinnostumaan valtavirtatuotteista premium-tuotteiden sijaan. Samankaltainen trendi oli nähtävillä myös Venäjällä. Hintakilpailu Baltian maissa lisääntyi, kun markkinoille tuli uusia toimijoita. Kaksi uutta myymäläleipomoa avattiin Virossa, missä Fazerilla on nyt yhteensä viisi myymäläleipomoa. Muutos- ja tehostamisohjelmat Fazer Leipomoiden Ruotsin- ja Venäjän-toiminnoissa etenivät hyvin ja paransivat toiminnan tuloksia.

Fazer Makeisten liikevaihto laski edellisvuodesta 2,3 % ja oli yhteensä 400,1 M€ (409,4 vuonna 2019 mukaan lukien Fazer Makeisiin siirretyn Fazer Retailin ja hapankorppuliiketoiminnan liikevaihto). Lasku johtui Fazer Retailista, sillä koronaviruspandemiaan liittyvät rajoitukset vaikuttivat merkittävästi Fazer Café- ja Gateau-liiketoimintoihin. Lisäksi matkustusrajoitukset pysäyttivät makeisten matkustajamyynnin kokonaan.  Makeismyynti Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Venäjällä ja Baltian maissa oli suhteellisen vakaata. Erityisesti Suomessa myyntiä tuki kuluttajien taipumus luottaa tunnettuihin brändeihin epävarmoina aikoina. Koronavirus muutti kuluttajakäyttäytymistä, mikä polarisoi kysyntää. Suklaalevyt myivät edelleen hyvin, ja makeispussien myynti kasvoi huomattavasti, kun taas keksien, irtokarkkien ja impulssiostoskategorian tuotteiden, kuten pastillien ja purukumin, myynti laski. Sesongit ovat Fazerille erittäin tärkeitä. Vuonna 2020 rajoitukset vaikuttivat negatiivisesti pääsiäis- ja halloween-sesonkeihin, mutta joulumyynti ylitti odotukset erityisesti Suomessa ja Ruotsissa. Matkustajamyynnin pysähtyminen johti liikevaihdon pienenemiseen ja lomautuksiin Vantaan ja Lappeenrannan tehtailla. Vahvat uutuudet ja markkinointikampanjat kasvattivat suklaapatukoiden, makeispussien ja suklaalevyjen myyntiä, ja sesonkituotteiden tulos oli jälleen hyvä.

Fazer Lifestyle Foodsin liikevaihto kasvoi 11,8 % ja oli 176,7 M€ (158,1). Kasvu tuli elokuussa 2019 ostetun Kaslinkin liikevaihdosta. Aamiaistuotteiden kysyntä oli hyvällä tasolla, mutta mukaan otettavien tuotteiden kategoriassa, kuten smoothieissa ja mehuissa, oli haasteita. Liikevaihtoon vaikuttivat negatiivisesti mukaan otettavien välipalatuotteiden myynnin lasku sekä hotelli- ja ravintola-alan ja matkustajamyynnin pysähtyminen. Fazer aloitti kauramyllyjensä kapasiteetin kaksinkertaistamisen Lahdessa ja Ruotsin Lidköpingissä vastatakseen kauran kasvavaan kysyntään ja tuottaakseen laadukkaita raaka-aineita Fazerin liiketoiminnoille, erityisesti maidottomien tuotteiden, kasvipohjaisten aterioiden ja aamiaistuotteiden kategorioille. Investointiohjelma eteni suunnitelmien mukaisesti, ja lisäkapasiteetti saadaan käyttöön vuoden 2021 aikana.

Jatkuvien toimintojen liikevoitto kasvoi ja oli 51,9 M€ (49,1). Liikevoitto sisälsi 6,2 M€ (4,0) kertaluontoisia uudelleenjärjestelykuluja ja alaskirjauksia (netto), jotka liittyivät pääasiassa Fazer Makeisten ja Fazer Lifestyle Foodsin tuotannon tehostamistoimiin, Fazer Leipomoiden muutos- ja tehostamisohjelmiin Ruotsissa ja Venäjällä, Venäjän maaomaisuuden uudelleen arvostamiseen sekä Vuohelan Herkun negatiivisen liikearvon tulouttamiseen. Vuoden 2020 tulosta rasittivat myös 2,7 M€:n (5,9) kertaluontoiset kulut ja alaskirjaukset liittyen pääasiassa Vuohelan Herkun ostoon, Fazer Food Servicesin myyntiin ja Fazerin kirjanpitoperiaatteiden käyttöönottoon ostetuissa yrityksissä. Jatkuvien toimintojen tilikauden voitto oli 32,6 M€ (38,9).

Taloudellinen asema ja kassavirta

Konsernin taloudellinen asema vahvistui entisestään Fazer Food Servicesin myynnin myötä. Korolliset nettovelat olivat -213,3 M€ (127,0) ja nettovelkaantumisaste oli -22,8 % (22,5 %). Konsernin omavaraisuusaste oli 70,7 % (52,6 %).

Konsernin liiketoiminnan kassavirta oli 152,4 M€ (144,8) ja bruttoinvestoinnit 104,1 M€ (107,1). Lukuun eivät sisälly rahoitusomaisuuteen tehdyt sijoitukset. Pääosa suurimmista investoinneista tehtiin Fazer Lifestyle Foodsissa: uuden ksylitolitehtaaseen, kapasiteetin kaksinkertaistamiseen Suomen ja Ruotsin kauramyllyillä ja maidottomien tuotteiden tuotantolaitteisiin Korialla. Muut keskeiset investoinnit liittyivät uusiin tuotantolaitteisiin ja nykyisten koneiden ja laitteiden päivittämiseen leipomo- ja makeisliiketoiminnassa.

Henkilöstö

Vuoden lopussa Fazer-konsernissa oli 8 496 työntekijää (8 805) jatkuvissa toiminnoissa eikä yhtään työntekijää (6 958) lopetetuissa toiminnoissa. Fazer Leipomoissa oli vuoden lopussa 5 880 (5 903) työntekijää, Fazer Makeisilla 1 904 (2 113), Fazer Lifestyle Foodsissa 428 (471) ja konsernin tukifunktioissa 284 (318).

Henkilöstö,
jatkuvat toiminnot
2020 2019 2018
Henkilöstön määrä 31.12. 8 496 8 805 8 884
Henkilöstö keskimäärin vuoden aikana 7 768 7 532 7 646
Palkat ja palkkiot, M€ 251,8 249,6 227,5

Henkilöstön määrä maittain
31.12., jatkuvat toiminnot

2020 2019 2018
Suomi 3 681 3 808 3 527
Venäjä 2 376 2 416 2 894
Ruotsi 1 762 1 886 1 804
Latvia 296 317 296
Liettua 250 267 265
Viro 72 63 57
Tanska 52 39 33
Norja  7 8 8
USA - 1 -

Strategia ja sen toteuttaminen vuonna 2020

130-vuotisjuhliaan vuonna 2021 viettävä Fazer on taloudellisesti vahvassa asemassa, ja sillä on selkeä strategia tulevaisuutta varten. Tulevaisuudessa kasvua haetaan sekä orgaanisesti että yritysostojen kautta. Fazerilla on kunnianhimoiset tulevaisuuden kasvutavoitteet, ja osakaspohjan laajentaminen listautumalla pörssiin voi mahdollisesti tulla ajankohtaiseksi jossain vaiheessa.

Tulevina vuosina Fazer keskittyy edelleen neljään strategiseen kehitysalueeseensa. Nämä ovat:

1. johtavan kuluttajatuotebrändin hyödyntäminen markkina-aseman vahvistamiseksi Suomessa
  2. kasvun vauhdittaminen innovaatioiden, trendikkäiden kategorioiden ja ruokateknologian avulla
  3. johtavien asemien kehittäminen Pohjois-Euroopassa ja
  4. toiminnan laadun ja työtapojen kehittäminen alan parhaan kannattavuuden saavuttamiseksi.

Vastuullisuus on oleellinen osa konsernin strategiaa, ja vastuullisuustyössään Fazer keskittyy päästöjen ja ruokahävikin vähentämiseen, vastuulliseen hankintaan ja kasvipohjaisten tuotteiden määrän lisäämiseen valikoimassamme.

Fazer päivitetty visio on Kohti täydellisiä päiviä, ja se jatkoi strategiansa toteuttamista sen mukaisesti vuonna 2020. Fazer Food Servicesin myynti Compass Groupille saatiin päätökseen 31.1.2020, ja se tukee Fazerin keskittymistä kuluttajaliiketoimintaan.

Tammikuussa Fazer osti Vuohelan Herkun leipomo- ja myllyliiketoiminnan. Vuohelan Herkku on yksi gluteenittomien leipomotuotteiden edelläkävijöistä Suomessa, ja sillä on uusi gluteeniton leipomo Lahdessa. Yritysoston myötä Fazerista tuli yksi gluteenittomien leipomotuotteiden markkinoiden suurimmista toimijoista Suomessa.

Fazerin tavoitteena on tulla yhdeksi Pohjois-Euroopan johtavista kasvipohjaisten elintarvikkeiden tuottajista jatkuvasti tunnistamalla uusia tuotekategorioita ja kasvattamalla nykyisiä. Investoimalla innovaatioihin ja ruokateknologiaan Fazer keskittyy kehittämään tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Fazerin ainutlaatuinen kauramyllyn sivutuotteena syntyvää kauran kuorta hyödyntävä ksylitolitehdas vihitään käyttöön vuonna 2021, jolloin se alkaa tuottaa ksylitolia huippumodernilla tekniikalla. Elintarvikeliitto ry tunnusti Fazerin strategisen keskittymisen innovaatioihin ja palkitsi ksylitolitehtaan Tähtiteko 2020 -palkinnolla marraskuussa 2020.

Vuonna 2020 Fazer kasvatti omistusosuuttaan Solar Foodsissa. Fazer on nyt sen suurin osakkeenomistaja 15 %:n omistusosuudellaan. Solar Foods on suomalainen ruokateknologian start-up, joka on kehittänyt uuden Solein®-proteiiniainesosan hiilidioksidista. Yhtiön tavoitteena on kehittää proteiiniainesosaa edelleen, jotta sitä voidaan hyödyntää laajemmin kuluttajatuotteissa. Fazer jatkaa Solar Foodsin tukemista tutkimuksessa, innovaatioissa ja kaupallisessa kehittämisessä aktiivisen omistajuuden lisäksi.

Fazer kaksinkertaistaa kauramyllyjensä kapasiteetin Lahdessa ja Ruotsin Lidköpingissä vuonna 2021 vastakseen kauran kysynnän kasvuun ja tarjotakseen omille liiketoiminnoilleen laadukkaita raaka-aineita. Kaura on jatkossakin Fazer Lifestyle Foodsin liiketoiminnan ytimessä ja tärkeä ainesosa erityisesti leipomoliiketoiminnassa. Kauran käyttö eri tuotekategorioissa tulee kehittymään. Erinomainen esimerkki todellisesta kuluttajien tarpeisiin vastaavasta innovaatiosta on Fazer Ruokakaura, joka lanseerattiin kaikissa Pohjoismaissa vuonna 2020. Uusi innovaatio sai ruotsalaisen ruoka-alan Livsmedelspriset-palkinnon vuonna 2020. Keskiössä ovat jatkossakin maidottomat tuotteet, kasvipohjaiset ateriat ja aamiaiskategoriat. Järjestelmällinen tutkimus- ja kehitystyö johtaa laajaan innovaatioportfolioon, jonka perustalle voidaan rakentaa. Valikoidut yritysostot ovat tärkeässä roolissa kasvusuunnitelman toteuttamisessa. Vuoden 2020 aikana toiminnallista tehokkuutta kehitettiin, synergioita hyödynnettiin ja arvoa luotiin edelleen usein eri toimenpitein. Uuden liiketoimintamallin jalkauttaminen aloitettiin, ja muutoksia tehtiin myyntiorganisaatioon, markkinointiin ja hankintaan. Lisäksi konsernin tukitoimintoja organisoitiin uudelleen. Lisäksi tuotannon tehostamistoimiin kuului tuotannon siirtoja niin Fazer Makeisissa kuin Fazer Lifestyle Foodsissa Suomessa.

Fazer Leipomot Ruotsin 9. helmikuuta 2021 julkistama muutos- ja tehostamishanke on erinomainen esimerkki uusien työskentelytapojen kehittämisestä kannattavan kasvun tueksi. Uuden toimintamallin on tarkoitus tulla käyttöön kesään 2021 mennessä, ja siihen kuuluu jälleenmyynti- ja jakelusopimus ruotsalaisen leipomoalan jakeluyrityksen Polfärsktin kanssa sekä leipomoiden määrän vähentäminen neljästä kolmeen. Uusi toimintamalli parantaa ketteryyttämme ja asiakaspalveluamme ja samalla rakentaa leipomoliiketoiminnallemme entistä vastuullisemman ja ympäristöystävällisemmän tavan toimia.

Tutkimus ja kehitys

Fazer jatkoi vahvaa ruokateknologian tutkimusta ja kehittämistä useissa projekteissa. Fazer Oathow -projekti keskittyy kauraan ja tulevaisuuden kaurateknologiaan. Fazer Xtech -projekti panostaa ruokateknologiaan ja erityisesti kasviproteiineihin, sivuvirtoihin ja sokerin vähentämiseen. Fazer ja Solar Foods jatkoivat strategista tutkimus- ja kehityskumppanuuttaan Solein2Food-projektissa, jonka tavoitteena on kaupallistaa Solar Foodsin uusi proteiiniainesosa uusiksi tuotteiksi.

Fazer jatkoi työtään myös ravitsemuksen alueella. Fazerin Brainhow-hanke eteni tutkimusvaiheesta toteutukseen. Fazer tutkii Uppsalassa sijaitsevassa Ruotsin maataloustieteellisessä yliopistossa viljakuituja ja suoliston ja aivojen välistä yhteyttä kliinisessä interventiotutkimuksessa. Fazer ja Nordic Rye Forum järjestivät yhdessä ruissymposiumin osana 12. Pohjoismaista ravitsemuskongressia NNC2020:tä.

Jatkuvien toimintojen tutkimus- ja kehityskustannukset olivat 8,4 M€ (9,3).

Vastuullisuus

Vastuullisuus on keskeinen osa Fazerin strategiaa ja ohjaa työtä kohti neljää päätavoittamme: 50 % vähemmän päästöjä, 50 % vähemmän ruokahävikkiä, 100 % vastuullisesti hankittua ja enemmän kasvipohjaista. Lisätietoja Fazerin vastuullisuustyöstä, kuten laadusta, ympäristöstä, työterveydestä ja -turvallisuudesta, ruokaturvallisuudesta ja vuonna 2020 saavutetusta edistyksestä, voi lukea muita kuin taloudellisia tietoja sisältävästä raportista, joka julkaistaan osana vuosikertomusta viikolla 15. Tiedot julkaistaan Fazer-konsernin verkkosivuilla www.fazergroup.com Raportointi & hallinnointi -osiossa.

Riskien hallinta

Riskienhallintapolitiikkansa mukaisesti Fazer arvioi ja analysoi säännöllisesti konsernin strategisia, operatiivisia ja taloudellisia riskejä ja toimii niiden pienentämiseksi. Vuonna 2020 koronaviruspandemiaan liittyvien välittömien liiketoiminnallisten ja taloudellisten riskien hallinnointi ja minimoiminen olivat tärkeysjärjestyksessä etusijalla. Fazer ryhtyi ripeästi toimiin turvatakseen työntekijöidensä turvallisuuden ja terveyden sekä yhtiön taloudellisen vakauden ja liiketoiminnan jatkuvuuden. Fazer pystyi jatkamaan tuotantoa läpi vuoden pandemian alkuvaiheessa käyttöön otettujen ennalta ehkäisevien toimien ansiosta. Fazer seuraa tilannetta edelleen erittäin tarkasti.

Tilikauden jälkeiset tapahtumat

Fazer Leipomot Ruotsi ilmoitti 9. helmikuuta 2021, että se on allekirjoittanut jälleenmyyntisopimuksen leipomoalan myyntiyritys Polfärsktin kanssa parantaakseen Fazer Leipomot Ruotsin asiakkailleen tarjoamaa palvelutasoa. Sopimus astuu voimaan kesään 2021 mennessä. Sopimuksen seurauksena Fazer Leipomoiden oma kenttämyynti- ja jakeluorganisaatio Ruotsissa lakkautetaan. Lisäksi Fazer suunnittelee sulkevansa leipomonsa Lundissa syksyllä 2021. Keskitetympi leipomoverkosto sopii paremmin Fazerin tuotevalikoimalle ja luo paremmat edellytykset tehokkaammalle ja vastuullisemmalle leipomiselle. Suunnitelmana on siirtää tuotanto Lundista Fazerin leipomoihin Uumajaan, Eskilstunaan ja Lidköpingiin. Neuvottelut liittojen kanssa ovat käynnissä. Muutosten vaikutuspiirissa on 495 työntekijää mukaan lukien myynti- ja jakeluorganisaatiossa työskentelevät osa-aikaiset sekä Lundin leipomon 69 työntekijää. Fazer tukee kaikkia työntekijöitä, joihin muutos vaikuttaa.

Näkymät vuodelle 2021

Vuonna 2021 Fazer jatkaa uudistumistaan ja keskittyy kuluttajatuotteisiin. Tätä tukee Fazerin poistuminen ruokapalveluliiketoiminnasta vuoden 2020 alussa. Kasvun vauhdittaminen innovaatioiden, trendikkäiden kategorioiden ja ruokateknologian avulla sekä johtavien asemienkehittäminen Pohjois-Euroopassa ovat strategisia painopistealueita myös vuonna 2021. Lisäksi Fazerin tavoitteena on rakentaa entistä vahvempi asema johtavana kuluttajatuotebrändinä Suomessa. Toiminnan tehokkuus ja parhaat toimintatavat parantavat kannattavuuttamme. Orgaanisen kasvun lisäksi Fazer jatkaa aktiivisia yritysostoja kasvun ja kansainvälistymisen vauhdittamiseksi.