• Fazer Group/

Fazer Aito Kaurajuoman hiilijalanjälki on pieni – Hiilijalanjälkilaskenta osa yhtiön kunnianhimoista ilmastotyötä

Fazer tutki Fazer Aito Kaurajuoman hiilijalanjäljen yhdessä ulkopuolisen asiantuntijan kanssa osana yhtiön kunnianhimoista ilmastotyötä. Hiilijalanjälki 0,23 kg CO2-ekv/kg on elintarviketuotteeksi pieni. Yhtiön tavoitteena on vähentää päästöjä 50 % vuoteen 2030 mennessä.

Fazer Aito Kaurajuoman hiilijalanjälki, sisältäen yhden litran Fazer Aito Kaurajuomaa ja sen tuotepakkauksen, on 0,23 kg CO2-ekv kiloa kohti. Määrä vastaa kahvinkeittimen noin kolmen tunnin käytön aikana kuluttaman sähkön aiheuttamaa päästömäärää. Tutkimuksessa laskettiin teoreettinen kuorma, kuinka paljon Fazer Aito Kaurajuoma on tuottanut kasvihuonekaasupäästöjä elinkaarensa aikana. Laskennassa on huomioitu kasvihuonekaasupäästöt keskeisten raaka-aineiden viljelystä ja valmistuksesta tuotepakkauksen ja kaurajuoman valmistukseen, energia- ja polttoainekulutukseen sekä kaurajuoman valmistusprosessiin. Tuloksessa on mukana tuotepakkauksen käytöstä poisto eli kartonkipakkauksen kierrätys. Kaurajuoman käyttö ja säilytys kotona eivät sisälly laskelmaan.

Fazer panostaa tuotteiden vastuullisuuden jatkuvaan kehittämiseen. Hiilijalanjäljen pienentämiseksi Fazer Aito Kaurajuoma -pakkauksessa on vähennetty fossiilisten raaka-aineiden käyttöä: sekä tuotepakkauksen korkki että kartonkimateriaali on vaihdettu biopohjaisiksi. Myös kaurajuomien valmistusta on kehitetty tehokkaammaksi.

– Meille on tärkeää, että vastuullisuus ja ympäristöystävällisyys on otettu huomioon Fazer Aito -tuotteiden koko elinkaaren ajan. Fazer Aito Kaurajuoman hiilijalanjälki on elintarviketuotteeksi hyvin pieni, ja olemme siitä iloisia. Jo puolet suomalaista käyttää kasvipohjaisia juomia arjessaan*, näillä pienillä arjen valinnoilla on merkitystä, kertoo brändi- ja kategoriajohtaja Susanna Kallio Fazerilta.

Fazerin kunnianhimoiset ilmastotavoitteet tähtäävät kasvihuonepäästöjen vähentämiseen

Fazer Aito Kaurajuoman hiilijalanjälkilaskenta on osa Fazerin ilmastotyötä, sillä yksi yhtiön neljästä keskeisestä vastuullisuustavoitteesta liittyy päästöjen vähentämiseen. Fazerin tavoitteena on vähentää päästöjä 50 % vuoteen 2030 mennessä. Edistääkseen kunnianhimoisen vastuullisuustyönsä toteutumista Fazer on sitoutunut Science Based Targets -aloitteeseen (Science Based Targets initiative, SBTi) eli asettamaan tieteeseen perustuvat tavoitteet kasvihuonepäästöjen vähennyksille. SBT:n mukaisesti Fazer tulee tarkentamaan ilmastotavoitteensa ja kehittämään yhteistyömalliaan toimittajiensa kanssa vähentääkseen päästöjään niin omassa toiminnassaan kuin koko toimitusketjussa.

Kasvipohjaisilla tuotteilla on tärkeä rooli Fazerin vastuullisuustavoitteiden saavuttamisessa, toteaa Fazerin vastuullisuusjohtaja Sari Sarin.

Fazer Aito Kaurajuoman hiilijalanjälkitutkimuksen toteutti LCA Consulting. Tutkimukseen sisältyi kolmannen osapuolen tekemä kriittinen arviointi. Hiilijalanjäljen laskenta ja selvitys toteutettiin noudattaen soveltaen elinkaariarviointistandardeja ISO 14040 ja ISO 14044 sekä hiilijalanjälkilaskennan standardia ISO 14067. Selvityksessä laskettiin, että hiilijalanjälki on 0,23 +/- 0,04 kg CO2-ekv per 1 kg tuotetta. Minimi- ja maksimivaihteluvälit määritettiin selvityksessä herkkyystarkastelujen kautta.

Tarkasteluun sisältyivät kattavasti seuraavat kaurajuoman elinkaaren vaiheet:

• Kaurajuoman keskeisten ainesosien ja tuotepakkauksen valmistus

• Raaka-aineiden viljely, hankinta, ainesosien prosessoinnit ja valmistus sekä kuljetukset toimitusketjussa
  • Energian- ja polttoaineen kulutukset
  • Kaurajuoman valmistusprosessi: energian- ja vedenkulutukset sekä laitteistojen pesukemikaalien käyttö ja valmistus
  • Sivuvirtojen käsittely myllyllä ja kaurajuomatehtaalla
  • Valmiin tuotteen kuljetus keskusliikkeen varastoon
  • Tuotepakkauksen kierrätys

Lähde: Summary report: Carbon footprint of oat drink, Oy Karl Fazer Ab/ LCA Consulting 2021.

* Tutkimus kasvipohjaisten tuotteiden käytöstä. Fazer Plant-based Shopper Study 2021, Nepa Insight.

Lisätiedot

Susanna Kallio, Brändi- ja kategoriajohtaja, Fazer Lifestyle Foods, susanna.kallio@fazer.com, puh. 040 546 2885
Sari Sarin, Vastuullisuusjohtaja, Fazer konserni, sari.sarin@fazer.com, puh. 050 599 4980
Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8-16, puh. 040 6682 998 ja osoitteessa media@fazer.com.

Kuvia toimitukselliseen käyttöön: https://www.fazergroup.com/fi/medialle

Kuvapankki - Media_Press - Finland

Fazer Aito
Fazer Aito on tuoteperhe, jonka avulla on helppo korvata yksi jos toinenkin maitotuote kaurapohjaisella vaihtoehdolla. Fazer Aito -tuoteperhe tarjoaa kaurapohjaisia vaihtoehtoja juomiin, välipaloihin, leivontaan ja ruuanlaittoon. Kaikki Fazer Aito -tuotteet valmistetaan kotimaisesta kaurasta luontoa mahdollisimman vähän kuormittaen. www.fazeraito.fi

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: tuottaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Toteuttaakseen visionsa Kohti täydellisiä päiviä Fazer luo uusia makuja, perinteitä ja ruokaelämyksiä. Luottamalla vankkaan perintöönsä, kuluttajalähtöisyyteen ja innovaatioihin, Fazer kehittää tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Haluamme ihmisten kokevan pohjoisen taian. Keskitymme kuluttajatuotteisiin. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 1,1 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 8 500 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.