• Fazer Group/

Fazer Aito uudistaa brändinsä ja tavoittelee kasvua myös kansainvälisillä kaurajuomamarkkinoilla

Merkittävä brändiuudistus näkyy paitsi Fazer Aito -pakkausten designissa myös tuotteiden resepteissä ja tuotevalikoiman laajuudessa. Tuotevalikoimaa on laajennettu kuluttajien toiveita kuunnellen, ja värikkäät ja raikkaat pakkaukset elävöittävät jatkossa upeasti niin kaurajuoma- ja ruuanlaittotuotteiden kuin gurttienkin hyllyjä. Kasvipohjaisten tuotteiden osuus Fazerin valikoimasta on jo 48 %, ja nyt yhtiö tähtää entistä voimakkaammin koko kasvipohjaisen tuotevalikoimansa ja markkinaosuutensa kasvattamiseen niin Suomessa kuin kansainvälisestikin.

Tänä keväänä Fazer Aito uudistuu monin eri tavoin. Muutoksista näkyvin on uusi pakkausdesign, jossa yhdistyvät raikkaan vihreät lehdet ja kauran vihneet. Sama visuaalinen ilme otetaan käyttöön kaikissa Fazer Aito -tuotteissa, ja modernin ja värikkään ulkoasun ansiosta tuotteet on helppo löytää kaupan hyllyiltä.

Visuaalisen uudistuksen lisäksi tuotteiden reseptiikkaa on kehitetty vastaamaan entistä paremmin kuluttajien toiveita, ja tuoteperheeseen saadaan kokonaan uudenlaisia tuotteita.

”Fazer Aito ottaa nyt ison askeleen kohti tavoitettaan olla toisen sukupolven kasvipohjainen tuotesarja. Tällä tarkoitamme, että haluamme kehittää maultaan ja laadultaan erinomaisia kasvipohjaisia tuotteita ja laajentaa vegaanista tuotevalikoimaamme, jotta yhä useampi löytäisi ne osaksi ruokavaliotaan. Tulemme tuomaan markkinoille myös aivan uudenlaisia tuotteita, jotka sopivat erilaisiin käyttötilanteisiin – tästä yhtenä esimerkkinä maustetut kaurajuomat, joihin on lisätty hyvinvointia edistäviä ravintoaineita. Ne sopivat nautittaviksi esimerkiksi liikuntasuorituksen jälkeen”, sanoo markkinointijohtaja Maija Hellman Fazer Lifestyle Foodsin Plant-based Drinks -yksiköstä.

Fazer Aito -tuotteet kiinnostavat myös kansainvälisillä markkinoilla

Fazer Aito -tuotteet valmistetaan Fazerin Korian tehtaalla suomalaisesta kaurasta. Niille on myös kansainvälistä kysyntää ja nyt kaurapohjaisten tuotteiden saatavuus laajenee Suomen ulkopuolelle, kun niitä aletaan viedä myös Ruotsiin, Saksaan ja Puolaan.

”Kaurapohjaiset tuotteet kiinnostavat, ja ovet ovat avautuneet meille jo Ruotsin, Saksan ja Puolan markkinoilla. Pohjoismaiset kasvuolosuhteet sopivat kauralle erinomaisesti, ja meillä on käytettävissämme huippulaadukasta kauraa. Fazerin ainutlaatuisen kauraosaamisen avulla pystymme kehittämään ja tarjoamaan erittäin hyvänmakuisia kasvipohjaisia tuotteita”, Hellman jatkaa.

Fazer Aito Barista Kaurajuoman resepti uudistuu

Fazer Aito Barista Kaurajuoman resepti on uudistettu sopimaan yhä useamman makumieltymyksiin1). Kaurajuoman koostumus on edelleen täyteläinen, mutta juoma ei ole yhtä makeaa kuin edeltäjänsä.

Fazer Aito Barista Kaurajuoma on saatavilla 1 litran ja 2,5 desilitran pakkauksissa, ja se sopii erityisen hyvin käytettäväksi kahvijuomissa. Se tuo makua ja täyteläisyyttä myös esimerkiksi smoothieihin ja puuroihin. Tuote on vegaaninen ja gluteeniton, ja sillä on Hyvää Suomesta -merkki. Tuote on saatavilla kaupoista toukokuun alusta lähtien.

Fazer Aito Barista Kaurajuoma -pakkaus on valmistettu 87 % kasvipohjaisesta materiaalista. Vuonna 2021 tehdyn pakkausuudistuksen myötä Fazer Aito Kaurajuoma ja Fazer Aito Kaurajuoma Barista -pakkauksien hiilijalanjälki pieneni2) 21 % edellisiin pakkauksiin verrattuna.

Fazer Aito -kaurajuomavalikoima laajenee erikoisbaristoilla

Kahvin ystäville on tarjolla uusia Fazer Aito -elämyksiä, kun tuoteperhe laajenee erityisesti kahvin pariksi luoduilla Barista-kaurajuomilla.

Fazer Aito Täyteläinen Barista Kaurajuoma on kehitetty yhteistyössä Fazer Café -kahviloiden barista-ammattilaisten kanssa. Sen vaahtoamisominaisuudet ovat erinomaiset, ja se sopii täydellisesti niin erikoiskahveihin kuin tavalliseenkin kahviin sellaisenaan. Fazer Aito Vanilla Barista Kaurajuoma puolestaan tuo kahvihetkiin lisämaustetta – sen maku muistuttaa makusiirapeilla maustetun kahvin makuominaisuuksia.

Molemmat uudet Barista-kaurajuomat on pakattu kätevään 5 desilitran korkilliseen pakkaukseen, ja niillä on Hyvää Suomesta -merkki. Tuotteet ovat saatavilla kaupoista toukokuun alusta lähtien.

Lisää makuvaihtoehtoja ruuanlaittotuotteisiin

Fazer Aito -ruuanlaittotuotteiden valikoima kasvaa, kun ruokakerman tapaan käytettävien kauraruokatuotteiden sarjaan tulee uutena jäsenenä Fazer Aito Kauraruoka Tomaatti & Basilika. Tomaatin makeus ja hapokkuus yhdistyvät hurmaavaan basilikaan, ja tuote sopii erinomaisesti esimerkiksi pastoihin, piirakoihin ja keittoihin. Tuote kestää hyvin kuumennusta, ja se on vegaaninen ja gluteeniton. 2,5 desilitran kätevään korkilliseen pakkaukseen pakattu Fazer Aito Kauraruoka Tomaatti & Basilika on saatavilla kaupoista toukokuun alusta lähtien.

Fazer Aito -kauraruokasarjassa on jatkossa neljä tuotetta – Tomaatti & Basilika, Maustamaton, Juustonmakuinen ja Pippuri –, ja lisäksi uuden ulkoasun ottavat käyttöön leivontaan ja jälkiruokiin sopivat Fazer Aito Vispi ja Fazer Aito Kauravaniljakastike.

1) Kaurajuomien kuluttajatutkimus, Foodwest, 9/2021

2) Tetra Pak/Carbon Trust, Carbon footprint report

Kuvia toimitukselliseen käyttöön:

https://fast.fazer.com/l/2CwXRTdqCbxD tai polulta https://www.fazergroup.com/fi/medialle Image bank ‒ Media_Press ‒ Finland ‒ Fazer Aito -uudistus kevät 2023

Reeta Kylänpää, viestintäpäällikkö, Fazer Lifestyle Foods, reeta.kylanpaa@fazer.com, puh. 0400 270 559

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8–16, puh. 040 6682 998 ja osoitteessa media@fazer.com.

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. 5 000 omistautuneen ammattilaisemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa, minkä lisäksi myymme tuotteita noin 40 eri maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat konsernin arvoihin ja YK:n Global Compact -aloitteen periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 1,1 miljardia euroa.

Avainsanat: