• Fazer Group/

Fazer alkaa valmistaa kakkurasiansa kierrätyspulloista – ensimmäinen 100-prosenttisesti kierrätysmuovista valmistettu ruokapakkaus Suomessa

Fazer tuo kauppoihin ensimmäisenä Suomessa 100-prosenttisesta kierrätysmuovista tehdyn ruokapakkauksen. Kakkurullapakkauksien uudistus tarkoittaa, että jopa 1,2 miljoonaa kierrätyspulloa saa vuosittain uuden elämän. Muutoksen ansiosta yhtiö käyttää 24 000 kiloa vähemmän uutta muovia joka vuosi. Pakkausuudistus on osa Fazerin vastuullisen pakkaamisen ohjelmaa.

Fazer lopettaa uuden muovin käytön kakkurullapakkauksissaan ja ottaa Suomessa ensimmäisenä käyttöön sataprosenttisesti kierrätysmuovista valmistetun ruokapakkauksen.

Auringonpaiste, Marianne, Mansikkapaikka, Ihana hetki, Illan hehku ja Taikayö-tuotteet pakataan jatkossa kierrätyspulloista valmistettuihin muovipakkauksiin. Suomessa on valmistettu tähän mennessä 100-prosenttisesta kierrätysmuovista vain pulloja juomateollisuuden käyttöön sekä osia muihin elintarvikepakkauksiin.

”Annamme vuosittain 1,2 miljoonalle juomapullolle uuden elämän kierrättämällä niitä kakkurasioissamme. On ensimmäinen kerta, kun käytämme pakkauksessa vain kierrätyspulloista saatavaa muovia. Kierrätysmuovi on vähän uutta muovia kalliimpaa, mutta haluamme mennä tässäkin ekologisempaan suuntaan. Tämä pakkausuudistus on merkittävä askel meille – olemme edelläkävijä ja näytämme suuntaa koko elintarvikealalla niin Suomessa kuin kansainvälisestikin”, sanoo Fazer-konsernin pakkauskehitysjohtaja Piia Soininen-Tengvall.

Uudet kakkurullapakkaukset on valmistettu palautuspulloista saatavasta rPET-muovista eli kierrätetystä polyeteenitereftalaatista, jota syntyy erilaisten erotus-, rouhinta-, pesu- ja laadunvarmistusprosessien jälkeen. Tämä prosessi vie vähemmän energiaa kuin kokonaan uuden muovin valmistaminen. Yhteen kakkurasiaan käytetään noin kaksi puolen litran kierrätyspulloa, eikä muuta materiaalia tarvita.

”Pakkausta on usein pidetty välttämättömänä pahana, turhakkeena, joka jää kuluttajan käteen, kun tuote on nautittu. Ilman pakkausta elintarvike ei kuitenkaan säilyisi yhtä hyvin, ja syntyisi paljon enemmän ruokahävikkiä.”

Vaikka materiaali vaihtuu, näyttää kakkurullapakkauksen muovirasia samalta kuin ennenkin. Uudesta materiaalista kertoo pakkauksen etiketissä oleva pullon kuva. Siinä kerrotaan pakkausmateriaalin olevan muovinkeräykseen lajiteltavaa sataprosenttista kierrätysmuovia. Lanseerauksen alussa pakkaukseen liimataan myös tarra, jossa lukee: ”Olin aiemmin juomapullo, nyt kakkurasia”. Uudet pakkaukset ovat kaupoissa 25. lokakuuta alkaen.

Muovin käyttöä vähennetty yli 52 miljoonan leipäpussin verran

Fazerilla käynnistettiin vuonna 2018 vastuullisen pakkaamisen ohjelma, jonka myötä Fazer Leipomoilla pakkausmuovia on vähennetty yli 52 miljoonan leipäpussin verran.

”Ohjelman aikana olemme käyneet kaikki Fazer Leipomoiden tuotteet pakkaus pakkaukselta läpi. Muovia on vähennetty ja ohennettu aina, kun se on ollut mahdollista. Olemme vähentäneet kolmessa vuodessa muovin käyttöä 131 000 kiloa”, Soininen-Tengvall iloitsee.

Kehitystyön ansiosta 99 prosenttia pakkauksista voidaan nykyisin lajitella kierrätettäväksi.

”Toivon, että tulevaisuudessa voimme valmistaa leipäpusseja kierrätetystä muovista. Hyvää esimerkkiä voidaan hakea pulloille kehitetystä palautusjärjestelmästä, joka takaa kierrätysmateriaalin turvallisen käytön. Maailmalla on pilottiasteella tutkimuksia niin kutsutusta kemiallisesta kierrätyksestä, mikä toteutuessaan mahdollistaisi lain sallimaa kierrätysmuovia myös leipäpusseille”, Soininen-Tengvall sanoo.

”Kannustamme kaikkia lajittelemaan pakkaukset kierrätykseen. Fazer Leipomoiden pakkauksista löytyy selkokieliset kierrätysohjeet suomeksi ja ruotsiksi. Jotta leipäpussimme voidaan hyödyntää kierrätyksessä parhaalla mahdollisella tavalla, käytämme niissä yhä enemmän kierrätysarvoltaan hyvää LDPE-muovilaatua.”

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
Anniina Niemistö, viestintäjohtaja, Fazer Leipomot Suomi, anniina.niemisto@fazer.com, puh. 040 674 4672

Haastateltavat:
Piia Soininen-Tengvall, pakkauskehitysjohtaja, Fazer-konserni

Kuvat:
Public Image Bank > Media_Press > Finland > Kakkurasiat 100 % kierrätysmuovista

Fazerin uudet kakkurullapakkaukset

• Fazer ottaa Suomessa ensimmäisenä käyttöön sataprosenttisesti kierrätysmuovista valmistetun ruokapakkauksen.
  • Auringonpaiste, Marianne, Mansikkapaikka, Ihana hetki, Illan hehku ja Taikayö-tuotteet pakataan jatkossa kierrätyspulloista valmistettuun muoviin.
  • Jopa 1,2 miljoonaa kierrätyspulloa saa vuosittain uuden elämän Fazerin kakkurullapakkausuudistuksen myötä.
  • Muutoksen ansiosta Fazer käyttää 24 000 kiloa vähemmän uutta muovia joka vuosi.
  • Uusi pakkaus on valmistettu palautuspulloista saatavasta rPET-muovista eli kierrätetystä polyeteenitereftalaatista.
  • Yhteen kakkurasiaan käytetään noin kaksi puolen litran palautuspulloa, eikä muuta materiaalia tarvita. Pakkauksen valmistamiseen kuluu myös vähemmän energiaa.
  • Uudet pakkaukset ovat kaupoissa 25. lokakuuta alkaen.

Fazer Leipomoiden vastuullisen pakkaamisen ohjelma:

• Leipomotuotteiden pakkauksia on uudistettu vuodesta 2018 lähtien osana Fazerin vastuullisen pakkaamisen ohjelmaa: pakkausmuovia on vähennetty kolmen vuoden aikana 131 000 kiloa, joka vastaa yli 52 miljoonaa leipäpussia.
  • Pakkausten kierrätettävyyttä on parannettu siten, että nykyisin 99 prosenttia materiaaleista voidaan lajitella kierrätykseen.
  • Ympäristöystävällisempien kierrätysmateriaalien käyttöä on lisätty, esimerkiksi kaikki metalliset paistonkestävät vuoat on korvattu joko paperisilla tai kartonkisilla.
  • Fazer kehittää myös aivan uudentyyppisiä ekologisia pakkausmateriaaleja. Talvella 2021 yhtiö julkisti leipäpussin, jonka valmistukseen on käytetty kauratuotannon sivutuotteena syntyvää kaurankuorta.
  • Fazer kannustaa kaikkia kuluttajia kierrättämään. Jokaisessa leipomotuotteen pakkauksessa kerrotaan selkokielellä, miten se pitää lajitella.

Fazer Leipomot

Fazer on leipomoalan markkinajohtaja Suomessa. Fazerin isot leipomot sijaitsevat Vantaalla, Lahdessa ja Lappeenrannassa. Yrityksellä on myös 116 päivittäistavarakauppojen sisällä toimivaa myymäläleipomoa, joissa artesaanileipurit leipovat leipää paikan päällä käsin kotimaisista jauhoista. Fazer Leipomot työllistää Suomessa yhteensä noin 1 600 henkilöä. Leipomotuotteiden valmistuksen kotimaisuusaste on noin 92 %.

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: tuottaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Toteuttaakseen visionsa Kohti täydellisiä päiviä Fazer luo uusia makuja, perinteitä ja ruokaelämyksiä. Luottamalla vankkaan perintöönsä, kuluttajalähtöisyyteen ja innovaatioihin, Fazer kehittää tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Haluamme ihmisten kokevan pohjoisen taian. Keskitymme kuluttajatuotteisiin. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 1,1 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 8 500 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.