• Fazer Group/

Fazer aloittaa myymäläleipomoidensa henkilöstön lomauttamista koskevat yhteistoimintaneuvottelut

Fazer aloittaa koko myymäläleipomoliiketoimintaansa koskevat yhteistoimintaneuvottelut. Neuvotteluiden piirissä on 597 työntekijää Suomessa. Fazer suunnittelee lomauttavansa osan myymäläleipomoidensa työntekijöistä koronavirusepidemian aiheuttaman tilanteen vuoksi.

”Kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut koronavirusepidemian myötä. Pakattu leipä käy hyvin kaupaksi, mutta myymäläleipomoissa käsin leivotun, paperipussiin pakatun leivän sekä irtotuotteiden myynti on kääntynyt useissa myymälöissä laskuun. Uskomme kuluttajien ostokäyttäytymisen muutoksen olevan tilapäistä ja johtuvan koronaviruksen aiheuttamista poikkeuksellisista olosuhteista”, sanoo Fazer Leipomot Suomen toimitusjohtaja Markus Hellström.

“Suunnittelemme toimintojen sopeuttamista, koska tilanne on liiketoimintamme kannalta vakava ja saattaa jatkua vielä usean kuukauden ajan. Mahdollisten lomautusten vaikutusten minimoimiseksi pyrimme sopimaan työntekijöidemme kanssa vuosilomien ja muiden vapaiden käyttämisestä tai löytämään heille tilapäistöitä Fazerin muista yksiköistä. Tuemme jokaista työntekijäämme tässä poikkeuksellisessa tilanteessa ja pyrimme löytämään parhaan mahdollisen ratkaisun”, Hellström jatkaa.

Fazer Myymäläleipomoissa artesaanileivät leivotaan paikan päällä käsin, oman myllyn kotimaisista jauhoista. Myymäläleipomot tunnistaa Fazer Leipurit -nimestä, ja ne sijaitsevat kauppojen sisällä erillisinä leipomoina. Fazerilla on tällä hetkellä 92 myymäläleipomoa ympäri Suomen, ja ne työllistävät noin 600 henkilöä. Koronavirusepidemian aikana Fazer Myymäläleipomoissa myydään ainoastaan valmiiksi pakattuja tuotteita, jotta kuluttajat voivat tehdä ostokset turvallisin mielin.

Median yhteydenotot:

Anniina Niemistö, viestintäjohtaja, Fazer Leipomot Suomi, anniina.niemisto@fazer.com, 040 674 4672

Fazerin mediapuhelin puh. 040 6682 998 arkisin klo 8-16 ja osoitteessa media@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: mahdollistaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Fazer luo uusia makuja, perinteitä ja ruokaelämyksiä luottamalla vankkaan perintöönsä, kuluttajalähtöisyyteen ja innovaatioihin, joilla kehitetään tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Fazer keskittyy kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaan uudistuen moderniksi vastuulliseksi ruokayhtiöksi, jolla on yhteinen suunta. Fazerilla on toimintaa yhdeksässä maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 1,1 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 9 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Avainsanat: