• Fazer Group/

Fazer aloittaa viljapohjaisten ja kaakaottomien Fazer Taste the Future -makeislevyjen pilottimyynnin

Fazer seuraa aktiivisesti muutoksia kuluttajatrendeissä ja kuluttajien tarpeissa sekä kirittää elintarviketeollisuuden kehitystä. Innovatiivisten ja vastuullisten ruokaratkaisujen kehittäminen on yksi Fazerin painopisteistä, ja Fazer vastaa tähän tuomalla markkinoille vegaanisen Fazer Taste the Future -makeislevyn, jonka valmistuksessa ei käytetä lainkaan kaakaota. Uusi makeislevy valmistetaan mallastetusta suomalaisesta viljasta, ja siitä on saatavilla kaksi eri makuvaihtoehtoa. Rajoitettu erä levyä tulee myyntiin Fazer Retailin myyntikanavissa 16.5.2023 alkaen. Ainutlaatuinen innovaatio on osa Fazerin ohjelmaa, jonka tavoitteena on kehittää tulevaisuuden suklaata.

Kuluttajien tietoisuus ruuan vaikutuksista sekä heidän omaan hyvinvointiinsa että ympäristöön lisääntyy jatkuvasti, ja kuluttajat peräänkuuluttavat yrityksiltä vastuullisen elämäntyylin vaatimukset täyttäviä ratkaisuja. Tuotteiden, jotka ovat hyväksi sekä maapallolle että ihmisten hyvinvoinnille, kysyntä kasvaa kaiken aikaa, ja Fazerin laadukas ja herkullinen vegaanisten makeisvalikoima vastaa tähän kysyntään. Nyt tämä valikoima täydentyy, kun Fazer tuo nyt markkinoille täysin uudentyyppisen makeislevyn.

Uusi ainutlaatuinen innovaatio, Fazer Taste the Future -makeislevy, kehitettiin analysoimalla tarkasti erilaisten suomalaisten viljojen makuprofiileja ja yhdistelemällä niitä muihin kasvipohjaisiin ainesosiin. Mallastetun rukiin maku luodaan paahtamalla ruis lempeästi ruskeaksi. Paahtamalla saadaan syvä ja paahteinen maku, joka muistuttaa kaakaota. Erottuvaa makuprofiilia täydentää kasvirasva, jonka avulla syntyy suussa sulava makeislevy.

Uutuustuotteesta on saatavilla kaksi eri makuvaihtoehtoa: mustikkainen Blueberry ja suolaisenmakea Salted Caramel. Fazer on sitoutunut poistamaan palmuöljyn kaikista makeis- ja keksituotteistaan vuoden 2024 loppuun mennessä, joten makeislevy ei sisällä palmuöljyä.

Fazer tekee innovaatioista maittavia ja vastuullisia tuotteita

”Vastuullisuus on meille tärkeä innovoinnin moottori. Haluamme tuoda suosittujen kasvipohjaisten Fazer Oat Choco -levyjen rinnalle myös uusia vaihtoehtoja. Osaavat suklaa-asiantuntijamme ovat kehittäneet ainutlaatuisen ratkaisun, ja sen avulla makeislevyssä hyödynnetään kaakaon sijasta lähituotettua ruista. Ruis on Pohjoismaissa pidetty vilja, ja sen täyteläinen ja runsas makuprofiili on täydellinen tähän kehityshankkeeseen”, kertoo Annikka Porr, Fazer Makeisten innovaatio- ja tutkimusyksikkö Forward Labin päällikkö.

Makeislevyissä käytettävä vilja, sekä kaura että ruis, tulee Lahden alueelta.

Fazer Cafét ja Gateau-myymälät ovat täydellinen valinta pilottimyynnille

”Maailma muuttuu nopeasti, ja kuluttajien käyttäytymisen ja vaatimusten ennustaminen on entistä vaikeampaa. Pysyäksemme kuluttajien muuttuvien tarpeiden mukana tarvitsemme ajan tasalla olevaa asiakaspalautetta. Tämä palaute on meille erittäin arvokasta. Kohtaamme joka päivä tuhansia kuluttajia Gateau-myymälöissämme ja Fazer Café -kahviloissamme. Nämä kuluttajakontaktit tarjoavat meille täydellisen alustan uuden makeislevyn pilottimyynnille”, kertoo Fazer Retail -liiketoiminnan toimitusjohtaja Johan Rosenblom. Fazer Retail operoi 62 myymälää ja kahvilaa Fazer Café- ja Gateau-brändien alla Suomessa ja Ruotsissa.

Rajoitettu erä molempia Taste the Future -makuja tulee myyntiin toukokuun 16.päivänä Helsinkiin, Fazer Café Kluuvikatu 3 -kahvilaan sekä Gateau-myymälöihin Tukholman Sturegallerianissa ja Malmön Södra Förstadgatanilla. Pilottimyynnin aikana Fazer kerää kuluttajapalautetta kehittääkseen tuotetta edelleen.

Taste the Future on yksi Fazerin vaihtoehto kaakaolle

Uusi Taste the Future -levy linkittyy kiinteästi Fazerin strategiaan ja tavoitteeseen olla innovatiivinen edelläkävijä. Osana vastuullisuustyötään Fazer on sitoutunut torjumaan ilmastonmuutosta, mutta sen lisäksi tulee kartoittaa muita vaihtoehtoja vastuullisesti tuotetulle kaakaolle.

”Kaakaon vastuullinen hallinnointi, kaakaoviljelyn kannattavuuden varmistaminen sekä viljelijäyhteisöjen kehittäminen ovat meillä etusijalla. Ilmastonmuutos kuitenkin uhkaa perinteisiä kaakaonviljelyalueita, minkä vuoksi meidän on tarpeen selvittää vaihtoehtoisia tapoja tuottaa vastuullista kaakaota”, sanoo Fazer Makeisten tuotekehitysjohtaja Heli Anttila.

Fazer on jo yhteistyössä VTT:n kanssa tuottanut ensimmäiset onnistuneet erät soluviljeltyä kaakaota, osana vaihtoehtoisten kaakaontuotantotapojen kartoittamista. Vaikka soluviljellyn kaakaon käyttö on vielä kaukana tulevaisuudessa, Fazer haluaa rohkeasti tutkia sen käyttömahdollisuuksia jo nyt.

Fazer Taste the Future -makeislevy, 40 grammaa

• Fazer Taste the Future on viljaa sisältävä makeislevy. 40 gramman levy ei sisällä lainkaan kaakaota. Sen sijaan levystä 10 prosenttia on mallastettua ruista.
  • Uutuudesta käytetään nimeä makeislevy, koska sen valmistuksessa ei käytetä kaakaota.
  • Levystä on kaksi eri makuvaihtoehtoa, Blueberry eli mustikka ja Salted Caramel eli suolakaramelli. Molemmat ovat rakenteeltaan pehmeän suussa sulavia. Jälkimaku on maltainen. Blueberry on makea, ja se sisältää mustikkapalasia. Salted Caramel on suolaisen makea, jota täydentää rouskuvat karamellipalat.
  • Tuote sopii vegaaneille eikä sisällä palmuöljyä.
  • Käsintehtyjä Fazer Taste the Future -levyjä valmistetaan Helsingissä rajoitettu erä. Käsintehdyt levyt tulevat myyntiin 16.5.2023 Fazer Café Kluuvikatu 3:ssa sekä Gateau-myymälöissä Tukholman Sturegallerianissa ja Malmön Södra Förstadsgatanilla.
  • Hinta: 4,90 euroa/kpl.

Tuotekehitysjohtaja Heli Anttila, Fazer Makeiset, puh. +358 40 752 0324, heli.anttila@fazer.com

Innovaatio- ja tutkimusyksikkö Forward Labin päällikkö Annika Porr, Fazer Makeiset, puh. +358 400 863 343, annika.porr@fazer.com

Toimitusjohtaja Johan Rosenblom, Fazer Retail, puh. +46 704 54 3140, johan.rosenblom@fazer.com

Fazerin mediapuhelin: puh. +358 40 6682 998 (arkisin 8:00–16:00 EET), media@fazer.com

Tulostuskelposet valokuvat: https://www.fazergroup.com/fi/medialle/   – Julkinen kuvapankki – Media_Press_Finland – Fazer Taste the Future tablets

Fazerin tavoitteena on olla innovaatiojohtaja kaikessa, mitä se tekee. Fazer-konserni panostaa tutkimukseen ja kehitykseen, sillä sen strategisena painopisteenä on kasvun vauhdittaminen innovaatioiden, trendikkäiden kategorioiden ja ruokateknologian avulla.

Lue lisää Fazerin tavoitteista ja tutustu vuoden 2022 vuosikatsaukseen osoitteessa:

#tastethefuture #kasvipohjainen #makeislevy #fazercafé #gateau #northernmagicmadereal

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Missiomme, Ruokaa, jolla on merkitys, rakentuu vankalle 130-vuotiaalle perinnöllemme, kuluttajalähtöisyydelle ja innovaatioille kehittäessämme tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. 5 000 omistautuneen ammattilaisemme voimin keskitymme kuluttajatuotteisiin ja suoraan kuluttajaliiketoimintaamme Pohjois-Euroopassa, minkä lisäksi myymme tuotteita noin 40 eri maahan. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä ohjeita, jotka pohjautuvat konsernin arvoihin ja YK:n Global Compact -aloitteen periaatteisiin. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 1,1 miljardia euroa.

Avainsanat:

Lainaukset