Fazer Amica avasi uuden palvelukeittiön Tallinnaan

Fazer Amica Eesti on avannut Tallinnaan uuden, maan suurimman palvelukeittiön. Tänassilman teollisuusalueelle valmistunut keittiö palvelee hotelleja, ravintola- ja kahvilaketjuja, huoltoasemia, laivayhtiöitä ja kioskeja. Investoinnin arvo on 80 miljoonaa kroonia (5,1 m€).

Fazer Amican uusi palvelukeittiö yhdistää kustannustehokkaan toiminnan ja laadukkaat tuotteet. Toiminnaltaan palvelukeittiö sijoittuu teollisen ruokatuotannon, keskuskeittiötoiminnan ja perinteisen keittiön välimaastoon. Fazer Amican palvelukeittiön tuotevalikoima on laaja ja monipuolinen. Toiminta on joustavaa, jolloin eri tuotteiden valmistusmäärät voivat vaihdella suuresti laadusta tinkimättä.

”Viro on Fazerille tärkeä ja kasvava markkina-alue. Viroon valmistunut palvelukeittiömme on konseptiltaan täysin uusi. Strategiamme ja arvojemme mukaisesti haluamme olla edelläkävijöitä kaikessa toiminnassamme”, Fazerin konsernijohtaja Berndt Brunow sanoo.

”Fazer aloitti toiminnan Virossa ensimmäisenä ulkomaisena alan yrityksenä maan itsenäistymisen jälkeen. Olemme ylpeitä siitä, että olemme saaneet olla mukana Viron huikeassa kehityksessä näinä lähes 15 vuotena. Uuden palvelukeittiön myötä pystymme palvelemaan virolaisia asiakkaitamme entistäkin paremmin ja monipuolisemmin”, Bronow jatkaa.

”Tuotteidemme kysyntä on kasvanut nopeasti. Uusi palvelukeittiömme on nykyaikainen ja huippuluokkaa niin tekniikaltaan kuin varustelultaankin. Tämä mahdollistaa tehokkaan, joustavan ja laadukkaan toiminnan ja palvelun niin suurille kuin pienemmillekin asiakkaille”, johtaja Rita Reim Fazer Amica Eestistä kertoo.

Fazer Amican palvelukeittiö valmistaa tuotteita myyntiin hotelleille, kahvila- ja ravintolaketjuille, tavarataloille ja kauppakeskuksille. Asiakkaina ovat myös huoltoasemaketjut, Viron ja Suomen välisessä liikenteessä toimivat laivayhtiöt ja yksittäiset kioskit, ravintolat ja kahvilat.

Tuotevalikoimaan kuuluu mm. erilaisia voileipiä, täytettyjä sämpylöitä, salaatteja, piiraita, leivonnaisia, vuoka- ja pataruokia, jälkiruokia, kastikkeita, keittoja sekä yksinmyynti- ja juhlapalvelutuotteita. Fazer Amica tekee Virossa tiivistä yhteistyötä paikallisen Fazer Leipomoiden kanssa. Palvelukeittiössä käytettävät leipomotuotteet tulevat oman konsernin leipomosta.

Palvelukeittiö toimii seitsemänä päivänä viikossa ympäri vuoden. Keittiö työllistää noin 100 ruuanvalmistuksen ammattilaista. Laadunvarmistuksena toiminnan taustalla on ruokatuotannon laatujärjestelmä ISO 22000.

Fazer Amican uusi palvelukeittiö sijaitsee Tänassilman teollisuusalueella, hyvien yhteyksien päässä noin 15 kilometrin päässä Tallinnan keskustasta. Palvelukeittiön kokonaispinta-ala on 3 300 neliömetriä. Tästä tuotanto- ja varastotiloja on noin 2 500 neliötä. Lisäksi kiinteistössä on henkilöstöravintola ja toimistotiloja. Rakennuksen on suunnitellut Arkkitehtitoimisto Ehala & Irik Oy.

Fazer Amica on Pohjoismaiden ja Baltian johtava sopimusruokailuyritys, joka tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Se vastaa henkilöstö- ja opiskelijaravintoloista, kurssikeskus- ja kongressiravintoloista sekä monien julkisten tilojen kahviloista ja ravintoloista. Toiminta-alueisiin kuuluvat myös sairaaloiden ja palvelutalojen ruokailupalvelut, juhlapalvelut sekä suurtapahtumien ravintolapalvelut. Fazer Amicalla on yli 1 400 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä.

Virossa Fazer Amica aloitti toimintansa vuonna 1993. Vuonna 2006 Fazer Amica Eestin liikevaihto oli 150 miljoonaa kroonia (10 m€). Tänään yrityksellä on yli 50 ravintolaa ja se työllistää yli 600 henkilöä. Merkittävimpiä asiakkaita ovat useat koulut Tallinnassa, Tartossa, Vörussa. Raplassa ja Märjamaalla. Fazer Amica hoitaa myös monien yritysten henkilöstöruokailupalveluita eri puolilla Viroa. Lisäksi Fazer Amicalla on kahviloita ja ravintoloita Tallinnan Stockmannilla ja Viru-keskuksessa. Lokakuun 2007 alusta lähtien Fazer Amicasta tulee Virossa oma erillinen yhtiönsä, Fazer Amica Eesti Oy.

Fazer-konsernin liikevaihto Virossa vuonna 2006 oli yhteensä noin 352,5 miljoonaa kroonia, eli reilut 22,5 m€. Fazerilla on Virossa palveluksessaan yli 1 000 henkilöä.