Fazer Amica julkaisi 30-vuotisjuhlansa kunniaksi Makuelämyksiä-kirjan

Fazer Amica on tänään julkaissut Makuelämyksiä-kirjan 30-vuotisjuhlansa kunniaksi. Kirjaan on saatu mukaan lukuisia tunnettuja asiantuntijoita sekä kiinnostavia ruuan harrastajia, jotka kertovat omasta suhteestaan ruokaan ja ruokakulttuuriin. Toinen puoli kirjasta on omistettu ruokaohjeille, joiden takana ovat yrityksen omat huippukokit. Kirja on kunnianosoitus suomalaiselle ruokakulttuurille ja yhteistyökumppanina on ollut kustannusosakeyhtiö WSOY.

Kun Fazer Amicassa ryhdyttiin miettimään, miten juhlistaa yrityksen 30-vuotisjuhlavuotta, heräsi pian ajatus ruokakirjan julkaisemisesta. ”Suomalainen ruokakulttuurihan nousi viime vuonna vahvasti otsikoihin ja synnytti keskustelun, joka edelleen jatkuu. Halusimme kirjan kautta osallistua tähän keskusteluun”, toimitusjohtaja Teija Andersen toteaa. ”Toinen tärkeä syy oli tietysti se, että ruoka ja siihen liittyvä palvelu ovat ydinosaamistamme. Meidän, kuten koko Fazer-konsernin yhteinen missiohan ovat Makuelämykset.”

Andersenin mielestä suomalaisilla ei ole mitään syytä vähätellä omaa ruokakulttuuriaan. ”Meillä on monia vahvuuksia, joista voimme olla oikeutetusti ylpeitä. Itse haluan tietysti korostaa sitä, että Suomessa on lapsille ja nuorille järjestetty maksuton ja tasokas kouluruokailu ja työikäiset saavat nauttia laadukkaista henkilöstöruokailupalveluista.”

”Suomessa on myös erityisen paljon panostettu ruuan terveellisyys- ja turvallisuuskysymyksiin. Tämä on tärkeää maailmassa, jossa erilaiset ruokaan ja raaka-aineisiin liittyvät uhkakuvat ovat jokapäiväisiä”, Andersen huomauttaa.

Erityisen iloisia Fazer Amicassa ollaan siitä, että suomalaiset ovat oppineet nauttimaan ruuasta ja vaatimaan laatua. ”Ruokakulttuurimme on huikeasti kehittynyt viime vuosina, eikä ruoka ole enää meille pelkkää tankkausta”, Andersen arvioi.

Kiinnostavia haastatteluja

Kun Makuelämyksiä-kirjalle ryhdyttiin etsimään kustantajaa, teki WSOY yritykselle ylittämättömän tarjouksen ja tarjosi käyttöön vahvan ammattilaisten kaartin. Alusta asti ajatuksena oli, että kirjaan etsitään mielenkiintoisia henkilöitä, joilta kysytään heidän suhdettaan ruokaan ja mielipiteitään suomalaisesta ruokakulttuurista. Toinen puoli kirjasta varattiin Fazer Amican huippukokkien ruokaohjeille.

”Olemme kiitollisia siitä, että saimme haastateltaviksi erittäin kiinnostavan joukon tunnettuja asiantuntijoita sekä mielenkiintoisia ruuan harrastajia. Halusimme, että heidän kauttaan välittyisi mahdollisimman monia näkökulmia ruokakulttuuriimme. Mielestäni siinä onnistuttiin loistavasti”, Teija Andersen sanoo.

Persoonallisia mielipiteitään kirjassa esittävät Seppo Ahti, Teija Andersen, Sirkka-Liisa Anttila, Berndt Brunow, Mikael Fogelholm, Heidi Hautala, Jaakko Heinimäki, Marko Hirvonen, Pertti Huuskonen, Mikael Jungner, Laura Kolbe, Ritva-Liisa Korhonen, Andreo Larsen, Magnus Linder, Mariel Luoma, Raimo Sailas, Marjatta Tapiola, Pentti Tieranta, Erkki Toivanen ja Ritva Viljanen.

Osaavat tekijät

Myös kirjan tekijäkaarti on tasokas. Toimituskuntaa veti WSOY:n puolesta kustannuspäällikkö Lippo Luukkonen, jonka mielestä yhteistyö fazeramicalaisten kanssa oli innostavaa. ”Suussasulavat reseptit ja haastateltavien aito rakkaus ruokaan sytytti kaikki mukana olleet tekijät huippusuorituksiin!"

Kirjan haastattelut on tehnyt toimittaja Liisa Talvitie ja kustannustoimittajana on toiminut Hilkka Opas. Kirjan taitto on graafikko Marko von Konowin käsialaa ja kannen sekä haastateltavien kuvat on ottanut valokuvaaja Milka Alanen. Ruokakuvat puolestaan ovat valokuvaaja Nico Backströmin aikaansaannosta.

Toinen puoli kirjasta on omistettu ruokaohjeille, joissa näkyy Fazer Amican omien kokkien innovatiivinen ote suomalaiseen ruokaan. Ohjeiden suunnittelusta ja laatimisesta ovat vastanneet Fazer Amican edustusruokien tuotekehityksestä vastaavat keittiömestarit Matti Tyrvänen ja Pasi Pärssinen, Siemensin henkilöstöravintolassa työskentelevä kokki Marko Hirvonen, jota on myös kirjassa haastateltu, sekä vakuutusyhtiö Pohjolan henkilöstöravintolassa työskentelevä kokki Atte Kuuskoski. Ruokaohjeiden laatijoiden tasosta kertonee se, että Pasi Pärssinen on juuri lähdössä Suomen kokkimaajoukkueen kanssa kokkien MM-kisoihin Luxemburgiin. Atte Kuuskoski puolestaan ylsi alkusyksystä arvostetun Kultainen Kauha -kokkikilpailun finaaliin.

Kirja on tehty ensisijaisesti Fazer Amican omaan käyttöön; lahjaksi henkilökunnalle ja päättäjäasiakkaille. Pieni määrä on kuitenkin myynnissä myös kirjakaupoissa sekä muutamissa Fazer Amican avoimissa ravintoloissa. Näin ollen myös ulkopuolisilla ruuan harrastajilla on mahdollisuus saada upea teos oman ruokaharrastuksensa inspiraatioksi.