Fazer Amicalla hyvä henkilöstövuosi 2007

Fazer Amica panosti vuonna 2007 voimakkaasti henkilöstön kehittämiseen. Satsaukset näkyivät positiivisena kehityksenä useissa työhyvinvointia kuvaavissa tunnusluvuissa.

Viime syksynä Fazer-konsernissa käynnistetty Hyvä työ maistuu -rekrytointiohjelma lisäsi erityisesti Fazer Amican tunnettuutta ja houkuttelevuutta työnantajana. Uusia työhakemuksia tuli vuoden aikana kaikkiaan 8 000 kappaletta, missä oli kasvua 30 prosenttia. Tämä helpotti uusien ammattitaitoisten osaajien löytämistä ja uusia työntekijöitä palkattiin lähes 500.

Fazer Amica on panostanut voimakkaasti henkilöstön perehdytykseen ja koulutukseen. Tämä näkyy ennätysmääränä koulutustilaisuuksia ja koulutetukseen osallistuneita työntekijöitä. ”Yksistään yrityksen toimintatapoihin perehdyttäviä Fazer Way -tilaisuuksia järjestettiin 24 ryhmälle, ja yhteensä erilaisissa koulutustilaisuuksissa käytiin vuoden aikana 20 000 kertaa”, Fazer Amican henkilöstöjohtaja Iris Karjula toteaa.

Myös henkilöstön työtyytyväisyydessä Fazer Amica on Suomen huippua. Vuosittain tehtävä työtyytyväisyyskysely osoittaa, että Fazer Amicassa ollaan selvästi (+10 %) suomalaista vertailuaineistoa tyytyväisempiä omaan työhön ja yritykseen.

Edelliseen vuoteen verrattuna henkilöstön sairauspoissaolot vähenivät noin 7 prosenttia. Vuositasolla poissaoloissa tuli vähennystä kaikkiaan yli 3 600 työpäivää. Vähenemistä tapahtui sekä lyhyissä että pitkissä sairauslomissa. Erilaisia työtapaturmia sattui yhteensä 369 kappaletta, mikä on 10 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle jääneitä oli peräti 25 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna. ”Tämä on erityisen hienoa, sillä keski-ikämme jatkaa pikkuhiljaa nousuaan. Se oli viime vuonna 42,7 vuotta. Normaalin ikäeläkkeen saavutti useampi työntekijä kuin aiemmin”, Fazer Amican johtava työterveyslääkäri Kirsi Ailus sanoo.