• Fazer Group/

Fazer avaa 100. myymäläleipomon Suomessa ja työllistää ruokakaupoissa jo yli 550 artesaanileipuria

Fazer on tiistaina avannut sadannen myymäläleipomonsa Tuusulassa sijaitsevaan K-Supermarket Hyrrään. Ruokakauppojen sisällä erillisinä leipomoina toimivissa myymäläleipomoissa Fazerin artesaanileipurit leipovat leipää käsityönä lähes päivittäin. Fazer Myymäläleipomot on konseptina Suomessa ainut laatuaan ja työllistää tänä päivänä jo yli 550 artesaanileipuria.

Tuore, käsin leivottu leipä kasvattaa suosiotaan, ja viikonlopun herkutteluhetkien lisäksi sitä ostetaan yhä useammin myös arkena. Artesaani- ja juurileipätrendi näkyy myös Fazerin myymäläleipomoliiketoiminnan kovana kasvuna. Vuonna 2019 Fazer avasi 21 uutta myymäläleipomoa ympäri Suomen, ja nyt avattavan sadannen leipomon myötä saavutetaan tärkeä virstanpylväs.

Fazerin myymäläleipomon avautuminen omaan vakiokauppaan saa monet ilahtumaan. Kukapa ei haluaisi asioida leipäosastolla, joka muistuttaa viehättävää ranskalaista leipäkauppaa. On arjen pieniä nautintoja poimia uunituore leipä paperipussissa ostoskoriin. Juuri tuoreempaa ja lähempänä leivottua leipää ei oikein voi saada, sillä leivän matka leivontapöydältä ostoskoriin on vain muutamia metrejä. Leipomoissamme taikinat tehdään alusta asti itse ja jauhotkin tulevat omasta myllystä Lahdesta”, sanoo Markus Hellström, Fazer Leipomot Suomen toimitusjohtaja.

Suomalaisten artesaanileipurien määrä kasvussa

Fazerin myymäläleipomoiden suosion myötä myös suomalaisten artesaanileipurien määrä on kasvussa. Yksi myymäläleipomo työllistää tyypillisesti kolmesta viiteen leipuria, mutta suurimmissa myymäläleipomoissa artesaanileipureita työskentelee jopa 10-15. Leipuripulasta johtuen Fazer käynnisti vuoden 2018 alussa oppisopimuspohjaisen artesaanileipurikoulun yhteistyössä eri oppilaitosten kanssa. Tänä vuonna leipuri-kondiittorin ammattiin alkoi opiskella kolmas vuosikurssi.

”Halusimme varmistaa, että meille riittää osaavia leipureita, ja tästä syystä perustimme artesaanileipurikoulun. Leipurin ammattitaidolla on valtava merkitys, sillä kaiken tekemisemme ytimessä on tuotteen maku, laatu ja tuoreus. On tärkeää, että käsityöleipurin ammatti pysyy voimissaan Suomessa”, jatkaa Hellström.

Median yhteydenotot:

Anniina Niemistö, viestintäjohtaja, Fazer Leipomot Suomi, anniina.niemisto@fazer.com, puh. 040 674 4672

Fazerin mediapuhelin puh. 040 6682 998 arkisin klo 8-16 ja osoitteessa media@fazer.com

Ruokaelämyksiin keskittyvänä yrityksenä Fazer mahdollistaa jokaiselle päivän parhaista hetkistä nauttimisen. Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: tuottaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Matkalla Kohti täydellisiä päiviä Fazer luo uusia makuja, perinteitä ja ruokaelämyksiä. Luottamalla vankkaan perintöönsä, kuluttajalähtöisyyteen ja innovaatioihin, Fazer kehittää tulevaisuuden vastuullisia ruokaratkaisuja. Haluamme ihmisten kokevan pohjoisen taian. Keskitymme kuluttajatuotteisiin. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 1,1 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 9 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Northern Magic. Made Real.

Avainsanat: